Skal opprette en egen innsatsgruppe for ekstreme jernbanehendelser

Jernbanedirektoratet er i gang med å etablere en egen beredskapsgruppe hvor både togoperatørene og Bane NOR skal samles når det oppstår ekstraordinære naturhendelser som påvirker togtilbudet.

Jernbanedirektoratet skriver i sin årsrapport at de vil ta initiativet til en egen beredskapsgruppe i tilfelle alvorlige hendelser. Det er fjorårets mange værutslag som har utløst et behov for et sterkere samarbeid mellom alle aktørene på norske skinner når ekstreme utfordringer inntreffer.

–Gjennom dialog med togoperatørene SJ og Go-Ahead og Bane NOR etter ekstremværet «Hans» i august i fjor, og i møter med Vy-gruppen etter utfordringene med snø og kulde på Østlandet i januar, har vi dannet oss et godt bilde av hvordan jernbanesektoren kan samhandle bedre for å opprettholde et best mulig kundetilbud ved ekstraordinære naturhendelser. Eksempelvis gjelder dette prioritering av togtilbud i avvikssituasjoner, felles bruk av bussressurser som erstatning for tog når infrastrukturen blir stengt og bedre samordning av kundeinformasjon, sier Erik Lund, direktør for kjøp og avtalestyring i Jernbanedirektoratet.

–Hvorfor en egen «Task force» for jernbanesaker?

–Hensikten med arbeidet er å sikre at jernbanesektoren er bedre forberedt ved ekstraordinære naturhendelser som medfører at kundetilbudet ikke kan leveres som planlagt. Gjennom omforente prioriteringer mellom togoperatører, Bane NOR og Jernbanedirektoratet når det oppstår hendelser, er målet å sikre et best mulig kundetilbud. Vi tror dessuten at bedre samordning av ressurser på tvers av togoperatørene totalt sett gir et bedre kundetilbud i avvikssituasjoner.

–Hvem skal eventuelt lede arbeidet som spesialenheten skal gjøre?

–Ikke fastlagt ennå, men det er naturlig å tenke seg at Jernbanedirektoratet tar ansvar for å følge opp tiltak som allerede er forslått.

–Når kommer denne gruppen i gang med arbeidet?

–Vi har ennå ikke formalisert en beredskapsgruppe. Frem til nå har vi prioritert å innhente informasjon fra togoperatørene og Bane NOR som grunnlag for det videre arbeid. Så forholder vi oss til de anbefalte forslag som allerede er sendt til samferdselsdepartemenetet, sier Lund. 

–Dere i SJ tok initiativet til en slik tverrfaglig samling i fjor. Hvordan ser du på at initiativet videreføres i et større format?

–Jernbanen er et tett sammenkoblet system. En sterk trafikkøkning både på passasjersiden og ikke minst på gods krever mye større samhandling. Vi kan og vet at det hele tiden ligger utfordringer i infrastrukturen. Det opplever vi daglig, og løser mye av det sammen med Bane NOR, men det er på tide at vi begynner å snakke sammen om utfordringene. Holder vi på hver for oss, blir vi aldri bedre. De møtene vi har hatt internt hos oss har gjort oss bedre på informasjon om avvik, det viser også tilbakemeldingene fra kundene våre. Og der er vi ved noe av kjernen til en slik «innsatsgruppe», den må jobbe både forebyggende hvor simulering og øving blir en del av treningen, da vil den også være bedre forberedt når noe oppstår. Så må den selvsagt være operativ på kort tid når uforutsette hendelser oppstår, men igjen, dette henger sammen med hvordan vi evner å samhandle, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.

Hva blir viktige innsatsområder for en slik beredskapsgruppe?

Vi er konkurrenter i visse tilfeller ja, men samhandling betyr egentlig at vi er rause og deler informasjon og også materiell oss imellom når det er mulig. Større fleksibilitet og bedre rutiner burde la seg gjøre med dagens informasjonsteknologi. At togselskapene hjelper hverandre når ting oppstår, har jeg mange eksempler på. Vi har lånt reservebusser fra Vy, vi har tatt med passasjerer for Flytoget, vi har hatt muligheten til å overføre kunder fra oss til de andre aktørene når våre tog har stoppet. Jo da jernbanen er en familie med mange interesser, men en slik gruppe må ha hundre prosent fokus på, -hva betyr en hendelse for kunden?

Noen inntrykk fra fjorårets ekstremvær og hendelser. Foto: Frode Pedersen tog24 og Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer