SJ Norge har trukket seg ut av Norient-Express prosjektet. Dette bekrefter selskapet, og ber oss rette alle spørsmål til gründer Øivind Lindøe. Han bekrefter at det nå foregår samtaler med Grenland Rail om å ta over der SJ Norge nå slipper taket.
SJ`s markedsdirektør Randi Ness ønsker ikke å si noe mer om årsaken til at de ikke lenger er en del av Norient-Expressen, men at de fortsatt liker prosjektet og ønsker eventuelle nye aktører lykke til.
SJ Norge søkte allerede i 2023 om å få stå som tjenesteleverandør for Norient-Expressen, og skulle levere både materiell og mannskaper til lokomotiv og vogner for det som skulle bli Norges første turisttog av denne typen. De fikk også alle kjøretillatelser godkjent allerede i fjor, men det er uvisst hvorfor de nå ikke går videre. Prosjektet hadde kommet så langt at ruteplaner var lagt og godkjent av Statens Jernbanetilsyn. Se illustrasjon lenger ned i saken.

Tog 24 har sendt mail med spørsmål til Grenland Rail om hvordan de ser for seg videre fremdrift for prosjektet.
–Planen er at vi stiller med lokene også stiller Øivind og co med vognene. Trafikkstart er planlagt rundt den 1.november 2026. Vi har i dag lisens og sikkerhetssertifikat som må oppdateres for å kunne utføre denne typen trafikk, dette arbeidet har vi satt i gang med, svarer Heimon Winkelman, daglig leder i Grenland Rail.

Gründer Øivind Lindøe har ikke svart annet enn «Bekrefter Grenland Rail, vent å se, videre informasjon kommer». Nå henger altså prosjektet nok en gang i løse luften, og det som først var beregnet som oppstart i 2025, og senere flyttet til 2026, ser ut til å kunne bli ytterligere forsinket.
Fakta om prosjektet slik det er fremstilt av godkjenningsdokumentene som ga Norient-Express ved SJ Norge tilgang til jernbanenettet fra Statens Jernbanetilsyn 28. februar i 2024:
Norient Express er en rundtur fra Bergen til Trondheim. Tjenesten omfatter en komplettferiereise med frakt av passasjerer mellom Bergen og Trondheim og tilknyttede servicetjenester som hotellovernatting, bevertning, treningsfasiliteter med videre.Det er NLE AS som eier konseptet og organiserer reisen, mens SJ Norge er jernbaneforetaket som trekker togmateriellet som benyttes for reisen. SJ Norge har fått oppdraget etter konkurranseutsetting av dette.
- Det er planlagt én avgang i uken, hver søndag fra Bergen og ankomst i Trondheim hver torsdag.
- Det er kapasitet til 60 passasjerer per tur, dvs. maksimalt ca 3000 passasjerer hvert år.
- Planlagt oppstartsdato er 1. september 2024 og skal ifølge meldingen gjennomføres hele året utenom julen.
- Togreisen gjennomføres etappevis, med stopp underveis i Voss, Myrdal, Finse, Hønefoss, Lillestrøm og Lillehammer. Hotellovernatting er planlagt tilknyttet stoppene på Voss, Finse, Lillestrøm og Lillehammer.
- Billetter selges for ca. 5500 EUR per person (omtrent 60.000 NOK) og alt av transport overnatting, mat, drikke osv. er inkludert i prisen. Det er ikke mulig å kjøpe deler av pakken eller kun transporten.
- Det er planlagt å ha fem ombordverter og konduktører per 60 reisende.
- Norient Express tilbyr ulike fasiliteter på toget, inkludert en bar og restaurant av høy kvalitet, spa, treningsvogn og kontorfasiliteter.
- Det vil være tilbud om kurs og underholdning for de feriereisende, om bord på toget.
- Norient Express har lagt vekt på vognenes design og interiør, som fremgår av
konsepttegningene for tjenesten.
At det er store forventninger til prosjektet, kan vi dokumentere gjennom en sak vi hadde tidligere i år. Her kan du lese hva National Geographic har skrevet:
