
Nå satser svenskene på at flere skal få se den vakre Bohuslänkysten fra togvinduet. «Bohusbanen» som går fra Strømstad til Gøteborg er under omfattende vedlikeholdsarbeid, mens «Västkustbanen» som drives av SJ er nyrestaurert og klar for trafikk. Nå lover SJ både flere avganger, lavere priser og kortere reisetider mellom Gøteborg og Helsingborg.
Når «Bohusbanen» er ferdig med vedlikehold og ombygninger i løpet av 2026, betyr dette at du kan reise kystnært fra Strømstad til Helsingborg med mange avganger per dag. Nylig meldte SJ Sverige som oppererer «Västkustbanan» at de var ferdige med en omfattende oppgradering, og nå var klar for å ønske både pendlere og turister velkommen.
Omfattende arbeider skal gi flere togkunder
Ifølge SJ Sverige har det foregått et omfattende arbeid med å ruste opp «Västkustbanan». Dette har ført til at man ikke har fått bygget den trafikk som er ønskelig. Men nå starter SJ en langsiktig satsing på å forbedre ruten for passasjerene. Dette må gjøres med nye tog, økt trafikk og på sikt kortere reisetider, heter det i en melding fra SJ.
–Det er bare begynnelsen. Ettersom Västkustbanan får flere dobbeltspor, utvides også SJs ekspresstogflåte med nye tog. Blant annet skal de nye togene settes i trafikk på strekningen Gøteborg-Malmö i 2027, sier Henrik Hemmingsson, SJs virksomhetsleder for trafikk.
I rutetabellen for 2025 er det gjort en innledende utvidelse av SJs trafikk på Västkustbanan, som strekker seg mellom Gøteborg og Malmö, fra fem avganger i hver retning til sju hver vei. Utvidelsen vil skje både med flere avganger og med at linjen forlenges slik at noen avganger går både til København og Oslo.
Allerede i dag har SJs tog kortest reisetid langs Vestkysten. Etter hvert som de nye togene, med en makshastighet på 250 km/t, introduseres, kan reisetiden reduseres til under to timer mellom Malmö og Gøteborg
Med SJs prismodell lønner det seg å bestille reisen i god tid. Og SJ lover meget konkurransedyktige priser sammenlignet med for eksempel bil på samme strekning. Og for de av oss som kjenner denne kyststrekningen så er det mye å se på langs strekningen.
–For å gi flere pendlere mulighet til å reise med «Västkustbanan», har vi satt ned prisen på månedskortet vårt slik at det nå er lavere enn tilsvarende billett med regiontoget. Nå kan reisende få større komfort og en raskere reise til en bedre pris, sier Henrik Hemmingsson.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/sveriges-jarnvagsnat/vastkustbanan
https://www.jarnvag.net/banguide/goteborg-stromstad
Et paradis like over grensen
Svenske vestkysten er egentlig vårt nærmeste ferieparadis hvis vi absolutt må utenlands. Rett over grensen ligger vakre strender, øyparadiser du ikke trodde fantes, alt dette bare noen veldig lange steinkast fra grensen. En som har reist mye med tog i Sverige, er Sigrid Elsrud. Hun kjenner vestkysten av Sverige meget godt av mange grunner. Hun har sin egen blogg hvor hun skriver om togresier over hele verden. Togbloggen.no, og som vi i Tog24 samarbeider med, og hvor vi stadig kan hente inspirasjon. Og her kan du hente inspirasjon til din neste «nabo» ferie. Dette behøver så absolutt ikke koste mange penger for SJ lover billige togreiser gjennom sin satsing på «Västkustbanan». Vandrerhjem, fine campingplasser, eller rett og slett litt god gammeldags øyhopping med telt er også mulig.

Dobbeltspor inn mot helsingborg c trengs. Se bildet.
Ila. 2025 vil det være dobbeltspor fra Gøteborg og nesten til Helsingborg. Det mangler bare 4 km. Det pågår planlegging av dobbeltspor for de siste kilometerne, men byggestart blir ikke før 2032-2033. Ganske utrolig.
-erik