Forsinkelser, materiellsvikt og forvirrede kunder som må bookes om fra tog til annet tog. SJ skylder på kulda, men innrømmer at det gir ekstra utfordringer når togsettene ikke kan kjøres gjennomgående å få normalt vedlikehold ved ankomst Oslo eller Trondheim. På Nordlandsbanen har dagtogene vært innstilt fra og med 6. desember frem til i morgen tirsdag 12. desember. Lover rask bot og bedring.
Hvert år 10. desember er det julekvelden for togfolket. Da kommer de nye rutetabellene som gjelder for både Norge og internasjonalt. De skal så gjelde for det neste året. Så mange overraskelser var det vel ikke, for mye har vært annonsert gjennom høsten. Det ble likevel litt som «julekvelden på kjerringa» for SJ. Der sliter de med kulda, og manglende servicepunkt for noen av Dovrebanens togsett. Flere av togsettene som går på Dovrebanen får ikke ta servicen på hovedanlegget på Marienborg i Trondheim, men må til Oslo og sentralverkstedet i Lodalen, sånt blir det trøbbel av. I tillegg har de måttet innstille dagtog på Nordlandsbanen på grunn av gammelt materiell som sliter i kulda. SJ lover å rydde opp innen uka er omme.
– Hva har skjedd. Det var vel ikke sånn dere så for dere åpningsdagen for det kommende årets nye rutetabeller?
–Nei, forsinkelser og buss for tog er vel ikke det vi har sett for oss, men bruddet på Randklev gir utfordringer som kan være vanskelig å forutse. Vi føler vi holder god kontakt med våre kunder, og vi er glade for at problemene kom såpass tidlig. Jeg kan garanterer at innen denne første uken med nye ruteplaner er over så skal vi ha alt i rute. Vi beklager selvsagt. Denne høsten har lært oss at mye kan skje på kort tid, vi lærer hele tiden av å måtte omstille oss. Det som er synd er at det går ut over kundene. Det er vi SJ de første til å beklage, vi vil kjøre flest mulig hjem til jul, og da med et servicenivå som forventes, sier Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ til Tog24.
–Men å skylde på kulda blir ikke det litt feil når vi bor i et vinterland som Norge?
– Ja si det. Kulda kom tidlig. Togsettene som går både nord og sør om bruddet på Randklev kjører ganske alene på strekningen som tidligere hadde både oss og veldig mange godstog på linjen. Dette gir ekstra mye rim på kjøreledninger som igjen fører til utfordringer for våre tog. Dette har vi nå gjort noe med. Vi har vært nødt til å omplassere togsett ut fra hvor egnet de er til å håndtere denne type utfordringer, og hvor de kan få best og raskest service. Vi i SJ har jo befunnet oss i en unntakstilstand de siste månedene, og er fortsatt det, sier Olsen.
–Er det et problemer at serviceverkstedet ligger i Oslo for flere av togsettene som går på Dovrebanen?
–Tidligere kunne vi ha service og tining av «frosne» tog som hadde passert kuldelommer på Dovre og i Gudbrandsdalen i Lodalen. Dette blir vanskeligjort når vi nå ikke kommer forbi Randklev. For å optimalisere ble vi derfor nødt til å sette togsettene som heter 73 på sørsiden av bruddet, dette er mer moderne og krevende tog som må ha servicepunkt i Oslo. Et grep vi håper skal gi oss en mer stabil drift fremover. Derfor går de eldre EL18 lokomotivene på nordsida. Dette for å kunne gi best mulig service der folkene faktisk har kapasitet og best utgangspunkt for rask håndtering av togene. Vi har i tillegg vært nødt til å flytte servicepersonell mellom Oslo og Trondheim. Mantena som har mye av servicen på våre tog jobber døgnet rundt, og har nå hendene fulle med både togsettene på Dovrebanen og Nordlandsbanen, sier Steinar Olsen.
–Hva har skjedd på Nordlandsbanen. Der har det jo ikke gått dagtog på noen dager?
–Når materiellet er over 40 år gammelt, kan alt skje. Da vi la inn anbud på trafikkpakke to, som gjelder våre strekninger, så forutsatte vi at det skulle komme nyere lokomotiv til Nordlandsbanen. Dette har foreløpig ikke kommet, men Norske tog har et anbud inne hvor de skal lease åtte nye diesel-lokomotiv. Dette har vi store forventninger til, men foreløpig må vi slite med det vi har. Vi har heller ingen reserve-lok om uforutsette ting skjer, og denne gangen har det handlet om det. En turbo som ryker på et av de operative mens to andre lokomotiv er på periodisk vedlikehold. I et sårbart system betyr det natta for dagtogene og vi står der med lua i hånden når kundene ringer. Trøsten får være at det meste av slike hendelser er midlertidig, og vi har nå jobbet gjennom helgen med å få materiellet startklart til i morgen tirsdag 12. desember, sier Steinar Olsen i SJ.