Dovrebanen har vært stengt for gjennomgående trafikk i stort sett hele måleperioden, Nordlandsbanen har lokomotivmangel som gjør forholdene ganske så ulevelige som togoperatør, og til tross for de enorme avvikene scorer altså SJ for niende gang på rad best blant sine kunder.
–SJ har over tid jobbet systematisk og godt med punktlighetskultur og en sterk kundeorientering, det gir resultater. Det samme har Go Ahead, som også kan skilte med høy kundetilfredshet. Det er også veldig flott at Vy, som kjører på Østlandet, har økt kundetilfredsheten. Dette er tungt trafikkerte linjer med mange pendlere som skal rekke jobb og skole, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal. Og togselskapene som måles er SJ Norge AS, Vy Gruppen og Go-Ahead Nordic. Kundetilfredsheten måles via spørreundersøkelser underveis i reisen. For første kvartal 2025 var det totalt 6429 reisende som ble spurt. Undersøkelsen ble utført i perioden 2. januar – 24. februar. Flytoget og deres strekninger inngår ikke i undersøkelsen.
–Vi setter stor pris på de fine tilbakemeldingene fra kundene våre – det betyr ekstra mye for oss nå. Vi streber alltid etter å ha kunden i fokus og gjøre reisen så smidig og komfortabel som mulig, også når vi møter utfordringer underveis, sier SJ`s kommunikasjonsdirektør Randi Ness.
Undersøkelsen konkluderer også med at togpassasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn tidligere. Ifølge Jernbanedirektoratet skyldes dette i stor grad en mildere vinter, men også at Bane NOR har hatt en langt bedre vinterberedskap enn tidligere, samtidig som man i de tyngste snøperiodene har gått litt ned på rutetilbudet for å senke belastingene. Sånt gir selvsagt flere fornøyde kunder, ifølge direktoratet.
Mer fornøyd på lengre strekninger
Blant de ulike passasjergruppene er det de ferie- og fritidsreisende som jevnt over er mest
tilfredse med togreisen sin. Mellom 60 og 70 prosent svarer at de er fornøyde med rutetilbudet på deres strekninger. Passasjerene som føler de får mest verdi for pengene, er passasjerer som reiser på fjern- og regiontogsstrekninger som Vy vest, SJ og Go-Ahead, ifølge en pressemeldingen fra Jernbanedirektoratet.
–Fjerntog og regiontogene har et litt strengere krav til komfort om bord, da er det naturlig at de reisende er litt ekstra fornøyd. De som reiser med disse strekningene er også ofte fritidsreisende som vi ser er generelt mest fornøyd med reisen sin, forklarer Sletta.
