SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre.

Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med august. Ifølge Jernbanedirektoratet er det ferie- og fritidsreisende togpassasjerer som er mest fornøyd. Ellers ligger togselskapene ganske så stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Men det er altså SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt.

Mer enn fornøyd med Dovrebanen. Anne Schjølberg og Eva Bonnevie er meget erfarne togbrukere.
Foto: Frode Pedersen Tog24

–Med en imponerende totalvurdering på 87 av 100 poeng, er det tydelig at SJ Norge leverer en reiseopplevelse som kundene setter pris på. Våre ansatte gjør en fremragende jobb hver dag, og de har løftet service- og informasjonsnivået om bord til et nytt nivå. I tillegg har vi fokusert på god service allerede på plattformen før påstigning, og tilbakemeldingene har vært strålende. Vi vil bli enda bedre og derfor har vi SJ Norge nylig igangsatt vertskapskurs for å styrke inntrykket og god service til neste nivå, sier Børge Lein, leder sikkerhet og kvalitet i SJ Norge.

Børge Lein ønsker seg flere forbedringer. Foto: SJ Norge

Gratulerer togselskapene med bedring i tallene

–Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser. Gratulerer til selskapene som gjør jobben. Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier jernbanedirektør Knut Sletta. 

I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet.

–Dette krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres. Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, sier jernbanedirektøren.

Skal bli enda bedre

Børge Lein understreker at det fortsatt finnes mange muligheter for forbedring. Ikke bar når det gjelder den personlige servicen. Også informasjonsbehovet er stort når man skal ut å reise, noe SJ Norge jobber med kontinuerlig ifølge kvalitetssjefen.

–Selv om undersøkelsen viser høy tilfredshet, viser den også at vi alltid kan bli bedre på noen områder. Dette gjelder spesielt informasjon ved avvik. Blant annet har vi nylig lansert en ny informasjonsside for togtrafikk på våre nettsider, og vi håper at dette vil bidra til bedre informasjon under avvikssituasjoner. Videre får reisende med forhåndsbestilt billett melding i mobiltelefonen fra Entur dersom det er avvik som påvirker reisen deres, sier Lein.

Fornøyd Crew fra SJ Norge Anette Cecilie Olsson, Rose Larsson, Per Christian Walle. Foto: Frode Pedersen Tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer