De minst fornøyde togkundene finner vi på Østlandet, mens kundene til SJ på Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen sier de i svært stor grad er fornøyd med service og punktlighet, i følge Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse som kom i dag.
I dag ble Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for oktober og november offentliggjort. Der sier de at gjennom hele 2024 har SJ Norge hatt mest fornøyde kunder, sammenliknet med øvrige togselskaper. Dette til tross for store utfordringer på Nordlandsbanen i siste periode av målingene.
–Det er stor variasjon i kundetilfredsheten for hele landet, fra veldig fornøyde passasjerer på Raumabanen til mindre fornøyde passasjerer på lokaltogene i Oslo. Det er naturlig nok en sterk sammenheng mellom kvaliteten på togtilbudet og kundenes tilfredshet. I målingen for oktober og november svarte passasjerene langs Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen at de i «svært stor grad» opplever god punktlighet, dette gjenspeiles i resultatene fra undersøkelsen, sier direktør Knut Sletta i Jernbanedirektoratet.
Passasjerene som reiser med regiontog og lokaltog på Østlandet, hadde lavest opplevd punktlighet, noe som ga negativ uttelling på totalopplevelsen. Kundetilfredsheten er også høy for Vy Vest, som kjører Bergensbanen, og Vy Gjøvikbanen. Sørtoget har en liten nedgang i kundetilfredsheten sammenliknet med 3. Kvartal, ifølge samme undersøkelse.