SJ Norge får kompensert økonomiske tap

Fredag kveld kom SJ Norge og Jernbanedirektoratet frem til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans. Hvor stor kompensasjonen er kommer ikke frem, men SJ har tidligere flagget et daglig tap på rundt fem millioner på grunn av infrastruktur som ligger nede.

SJ sier i en pressemelding at de er glade for at denne avtalen er på plass. Den sikrer et best mulig gjennomgående tilbud Trondheim – Oslo, noe som er viktig for kundetilfredsheten og ikke minst gir trygghet for de 410 ansatte i SJ Norge, heter det i pressemeldingen.

–Jeg er stolt av det vi har fått til. SJ Norge er ledende på kundetilfredshet og punktlighet, vi er kreative og innovative. Det er viktig at SJ fortsatt er i Norge. Derfor er det så avgjørende at denne avtalen kom på plass nå, slik at våre ansatte kan se fremover. Nå er det viktigste neste steget at Dovrebanen raskt blir satt i stand igjen, slik at vi får tilbake en normalsituasjon med seks togavganger hver vei, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind. 

SJ forteller at de hatt et godt samarbeid med Bane Nor. De har vært med på å legge forholdene til rette slik at det blir mulig å tilpasse togruter i best mulig grad til de vanskelige forholdene som fortsatt råder. Blant annet betyr det reduserte strekninger hvor passasjerer må bruke buss for tog. Det jobbes aktivt for å blant annet å åpne Fåvang stasjon slik at det kan kjøres tog på nesten hele strekningen mellom Oslo og Trondheim, og motsatt.

–Vi skal også ha flere konduktører og kundeveiledere ute. Kundeservice er ekstra viktig for oss når det er avvik for kundene sier Lind. 

Det kan igjen komme til å gå tog fra Ringebu stasjon om SJ får åpnet nedlagte Fåvang stasjon. Men foreløpig er det buss mellom Lillehammer og Dombås som er løsningen. Foto: Frode Pedersen, tog24.

Trondheim-Oslo er en av de travleste flyrutene i Europa. De siste årene har SJ Norge lyktes med å få stadig flere til å ta tog. Før ekstremværet Hans, var økningen på Trønderbanen 57 prosent fra 2022 og 2023, mens det på Dovrebanen var 31 prosent oppgang, i følge pressemeldingen til SJ.

SJ Norge legger vekt på at dette har vært et gedigent samarbeidsprosjekt mellom alle som er involvert i tog og jernbanedrift. Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivførerforbund, NHO og Spekter har alle jobbet målrettet for at avtalene for jernbaneselskapene som rammes skulle komme raskt på plass. Det samme har en rekke næringsforeninger og politikere over hele landet.

–Det har vært fantastisk å se det enorme engasjementet for både gods- og passasjertrafikken, fra Oslo til Bodø. Det gir virkelig håp for en fremtid med bærekraftig transport. Nå håper jeg Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lytter og satser midler i neste års budsjett, slik at en god og moderne jernbane i Norge fremover sikres, sier Lind.

Fra mandag 4. september blir det følgende togtilbud på Dovrebanen:
SJ kjører tog mellom Oslo og Lillehammer, buss for tog mellom Lillehammer og Dombås, og tog mellom Dombås og Trondheim.

NORDGÅENDE TOG:

Mandager til fredager

Avganger fra Oslo S til Lillehammer: 08:0210:0214:0216:02

Buss for tog fra Lillehammer til Dombås: 10:16, 12:20, 16:20, 18:17

Avganger fra Dombås til Trondheim: 13:02, 19:18, 21:00

Lørdager

Avganger fra Oslo S til Lillehammer: 08:0214:02

Buss for tog fra Lillehammer til Dombås: 10:16, 16:20

Avganger fra Dombås til Trondheim: 13:0219:18

Søndager

Avganger fra Oslo S til Lillehammer: 08:0214:0216:02

Buss for tog fra Lillehammer til Dombås: 10:16, 16:20, 18:17

Avganger fra Dombås til Trondheim: 13:02, 19:18, 21:00

SØRGÅENDE TOG:

Mandager til fredager

Avganger fra Trondheim S til Dombås: 07:10, 09:18, 14:19

Buss for tog fra Dombås til Lillehammer: 08:15. 10:07, 12:16, 15:20, 17:14

Avganger fra Lillehammer til Oslo S: 10:41, 12:54, 15:03, 20:01

Lørdager

Avganger fra Trondheim S til Dombås: 07:09, 14:19.

Buss for tog fra Dombås til Lillehammer: 10:07, 17:14

Avganger fra Lillehammer til Oslo S: 12:54, 20:01

Søndager

Avganger fra Trondheim S til Dombås: 07:10, 09:18, 14:19.

Buss for tog fra Dombås til Lillehammer: 10:07, 12:16, 15:20, 17:14

Avganger fra Lillehammer til Oslo S: 12:54, 15:03, 18:07, 20:01

BUSS FOR TOG:

Dombås 08:15 til Lillehammer 10:57 deretter er det mulighet for videre transport med Vy-tog fra Lillehammer til Oslo.

Togavgangen fra Oslo S 10:02 kjører til Lillehammer og korresponderer med buss for tog til Dombås. På Dombås korresponderer bussen med Raumabanen.

INNSTILTE TOG UTEN ALTERNATIV TRANSPORT:

Nattogene:

Oslo S 18:02 – Trondheim 00:53

Oslo S 22:50 – Trondheim 06:24

Trondheim 23:17 – Oslo S 06:50

Dagtogene:

Togavgangene fra Trondheim S 05:50 og 13:18 er innstilte.  

 

Rikke Lind i SJ Norge er glad for at det nå har kommet en økonomisk avtale på plass. Det sikrer drift og trygghet for både kunderog ansatte i følge direktøren. Foto: SJ Norge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer