SJ med alternative løsninger på Dovrebanen, og ekstra direktetog på Rørosbanen

Store skader langs Dovrebanen nord for Lillehammer gjør at SJ Norge nå setter inn buss for tog på denne strekningen. Det blir bedre rutetilbud på Rørosbanen, og det jobbes nå iherdig for å få på plass infrastruktur så raskt som mulig.

SJ Norge setter nå inn både busser på Dovrebanen og ekstra direkte på Rørosbanen, og er i dialog med myndighetene om løsninger og rask utbedring til beste for de reisende. Rørosbanen er i normal drift, og har vært det siden lørdag. Raumabanen vil komme i normal drift på tirsdag.

Dovrebanen er svært viktig for passasjertrafikken mellom Oslo og Trondheim. Den har i stadig større grad avlastet en av Europas mest intense flyruter som går mellom Oslo og Trondheim. Derfor var det viktig for SJ å komme på banen med en god løsning for denne strekningen så raskt som mulig. SJ sier i en pressemedling at det er svært krevende med så mye buss for tog på Dovrebanen, både for kundene og for busselskapene som skal skaffe gode busser. Dette er i følge SJ en strekning som er utrolig viktig for å få flyttet mer passasjertrafikk fra fly.

Flere direktetog på Rørosbanen

–Vi jobber fortløpende for å få på plass de beste løsningene for kundene våre. Vi har hatt en god dialog og et godt samarbeid med Bane NOR, som har gjort det mulig å få i gang en ekstra togavgangen på Rørosbanen såpass raskt, sier Hilde Lyng.

Det går allerede ett direktetog mellom Trondheim S og Oslo S på Rørosbanen hver vei på alle hverdager. Nå har vi fått lov å kjøre enda et direktetog over Hamar til Oslo og motsatt vei. Det betyr noe venting på Hamar, noe vi beklager, men dette skjer om bord i toget. Dette betyr at vi da kjører to tog uten skifte på Hamar hver vei på hverdager fra tirsdag kommende uke

– Vi forutsetter at myndighetene bidrar til at utbedring av ødeleggelser på togspor og annet kan gjennomføres så raskt som mulig, og at de også medvirker til gode alternative transportløsninger inntil tog igjen kan kjøre som normalt på Dovrebanen, sier Lyng.

Informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge sier de nå jobber døgnet rundt med å bedre tilbudet til reisende mellom Oslo og Trondheim. Foto:SJ

2 thoughts on “SJ med alternative løsninger på Dovrebanen, og ekstra direktetog på Rørosbanen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer