SJ best på kundetilfredshet

Fire ganger i året måler Jernbanedirektoratet hvor fornøyd togkundene er med servicen. I den siste målingen som nylig ble offentliggjort, ble SJ utropt som kundevinner. Direktoratet understreker likevel at det fortsatt er en del å hente på informasjon og opplevd punktlighet hos alle togoperatørene.


Jernbanedirektoratet har målt kundetilfredsheten blant togreisende i landet, og kundene har plassert SJ Norge på topp med 83 av 100 mulige poeng. Kundene blir spurt seks spørsmål som omfatter ombordpersonalet, renhold, informasjon underveis om bord, informasjon om avvik, opplevd punktlighet og en vurdering av en samlet tilfredshet blant de togreisende.

–Vi scorer spesielt høyt på service, renhold, passasjersikkerhet og trivsel. Vi fikk hele 83/100 poeng, og klart best sammenlagt score av alle. Resultater som dette er stort for hele selskapet. Vi jobber hardt om bord i togene og i administrasjonen for å løfte togtilbudet langs strekningene våre, og yte den beste kundeservicen til enhver tid. Og jeg mener bestemt at konkurranse bidrar til fremdrift og nytenkning her, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Årlige undersøkelser

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse om bord i togene, som inngår i tildelte trafikkavtaler, fire ganger per år. Hver undersøkelse besvarer av ca 6000 reisende som totalt gir ca 24.000 besvarelser per år.

–Jernbanedirektoratet er ansvarlig for å publisere hovedresultatene fra undersøkelsen, som betyr resultatene av spørsmålene som inngår i kundetilfredshetsindeksmodellen, forteller Camilla Maurud, seniorrådgiver persontrafikkmarkedet i Jernbanedirektoratet.

Hun understreker imidlertid at resultatet fordelt på hver av de seks spørsmålene som inngår i KTI-modellen, viser at det er særlig «informasjon ved avvik» og «opplevd punktlighet» som trekker kundetilfredsheten ned i denne målingen.

–Denne kåringen er først og fremst en seier for våre konduktører – og de andre fantastiske medarbeiderne om bord – som møter kundene hver dag og setter dem først i alt de gjør, og jeg ønsker å si et stort gratulerer til mine kolleger, sier Lind. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer