SJ best på kundetilfredshet

Fire ganger i året måler Jernbanedirektoratet hvor fornøyd togkundene er med servicen. I den siste målingen som nylig ble offentliggjort, ble SJ utropt som kundevinner. Direktoratet understreker likevel at det fortsatt er en del å hente på informasjon og opplevd punktlighet hos alle togoperatørene.


Jernbanedirektoratet har målt kundetilfredsheten blant togreisende i landet, og kundene har plassert SJ Norge på topp med 83 av 100 mulige poeng. Kundene blir spurt seks spørsmål som omfatter ombordpersonalet, renhold, informasjon underveis om bord, informasjon om avvik, opplevd punktlighet og en vurdering av en samlet tilfredshet blant de togreisende.

–Vi scorer spesielt høyt på service, renhold, passasjersikkerhet og trivsel. Vi fikk hele 83/100 poeng, og klart best sammenlagt score av alle. Resultater som dette er stort for hele selskapet. Vi jobber hardt om bord i togene og i administrasjonen for å løfte togtilbudet langs strekningene våre, og yte den beste kundeservicen til enhver tid. Og jeg mener bestemt at konkurranse bidrar til fremdrift og nytenkning her, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Årlige undersøkelser

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse om bord i togene, som inngår i tildelte trafikkavtaler, fire ganger per år. Hver undersøkelse besvarer av ca 6000 reisende som totalt gir ca 24.000 besvarelser per år.

–Jernbanedirektoratet er ansvarlig for å publisere hovedresultatene fra undersøkelsen, som betyr resultatene av spørsmålene som inngår i kundetilfredshetsindeksmodellen, forteller Camilla Maurud, seniorrådgiver persontrafikkmarkedet i Jernbanedirektoratet.

Hun understreker imidlertid at resultatet fordelt på hver av de seks spørsmålene som inngår i KTI-modellen, viser at det er særlig «informasjon ved avvik» og «opplevd punktlighet» som trekker kundetilfredsheten ned i denne målingen.

–Denne kåringen er først og fremst en seier for våre konduktører – og de andre fantastiske medarbeiderne om bord – som møter kundene hver dag og setter dem først i alt de gjør, og jeg ønsker å si et stort gratulerer til mine kolleger, sier Lind. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger. Klokken 10.10 i formiddag forlot […]

Les mer

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer