SJ best på kundetilfredshet

Fire ganger i året måler Jernbanedirektoratet hvor fornøyd togkundene er med servicen. I den siste målingen som nylig ble offentliggjort, ble SJ utropt som kundevinner. Direktoratet understreker likevel at det fortsatt er en del å hente på informasjon og opplevd punktlighet hos alle togoperatørene.


Jernbanedirektoratet har målt kundetilfredsheten blant togreisende i landet, og kundene har plassert SJ Norge på topp med 83 av 100 mulige poeng. Kundene blir spurt seks spørsmål som omfatter ombordpersonalet, renhold, informasjon underveis om bord, informasjon om avvik, opplevd punktlighet og en vurdering av en samlet tilfredshet blant de togreisende.

–Vi scorer spesielt høyt på service, renhold, passasjersikkerhet og trivsel. Vi fikk hele 83/100 poeng, og klart best sammenlagt score av alle. Resultater som dette er stort for hele selskapet. Vi jobber hardt om bord i togene og i administrasjonen for å løfte togtilbudet langs strekningene våre, og yte den beste kundeservicen til enhver tid. Og jeg mener bestemt at konkurranse bidrar til fremdrift og nytenkning her, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Årlige undersøkelser

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse om bord i togene, som inngår i tildelte trafikkavtaler, fire ganger per år. Hver undersøkelse besvarer av ca 6000 reisende som totalt gir ca 24.000 besvarelser per år.

–Jernbanedirektoratet er ansvarlig for å publisere hovedresultatene fra undersøkelsen, som betyr resultatene av spørsmålene som inngår i kundetilfredshetsindeksmodellen, forteller Camilla Maurud, seniorrådgiver persontrafikkmarkedet i Jernbanedirektoratet.

Hun understreker imidlertid at resultatet fordelt på hver av de seks spørsmålene som inngår i KTI-modellen, viser at det er særlig «informasjon ved avvik» og «opplevd punktlighet» som trekker kundetilfredsheten ned i denne målingen.

–Denne kåringen er først og fremst en seier for våre konduktører – og de andre fantastiske medarbeiderne om bord – som møter kundene hver dag og setter dem først i alt de gjør, og jeg ønsker å si et stort gratulerer til mine kolleger, sier Lind. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer