SJ best på kundetilfredshet

Fire ganger i året måler Jernbanedirektoratet hvor fornøyd togkundene er med servicen. I den siste målingen som nylig ble offentliggjort, ble SJ utropt som kundevinner. Direktoratet understreker likevel at det fortsatt er en del å hente på informasjon og opplevd punktlighet hos alle togoperatørene.


Jernbanedirektoratet har målt kundetilfredsheten blant togreisende i landet, og kundene har plassert SJ Norge på topp med 83 av 100 mulige poeng. Kundene blir spurt seks spørsmål som omfatter ombordpersonalet, renhold, informasjon underveis om bord, informasjon om avvik, opplevd punktlighet og en vurdering av en samlet tilfredshet blant de togreisende.

–Vi scorer spesielt høyt på service, renhold, passasjersikkerhet og trivsel. Vi fikk hele 83/100 poeng, og klart best sammenlagt score av alle. Resultater som dette er stort for hele selskapet. Vi jobber hardt om bord i togene og i administrasjonen for å løfte togtilbudet langs strekningene våre, og yte den beste kundeservicen til enhver tid. Og jeg mener bestemt at konkurranse bidrar til fremdrift og nytenkning her, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Årlige undersøkelser

Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse om bord i togene, som inngår i tildelte trafikkavtaler, fire ganger per år. Hver undersøkelse besvarer av ca 6000 reisende som totalt gir ca 24.000 besvarelser per år.

–Jernbanedirektoratet er ansvarlig for å publisere hovedresultatene fra undersøkelsen, som betyr resultatene av spørsmålene som inngår i kundetilfredshetsindeksmodellen, forteller Camilla Maurud, seniorrådgiver persontrafikkmarkedet i Jernbanedirektoratet.

Hun understreker imidlertid at resultatet fordelt på hver av de seks spørsmålene som inngår i KTI-modellen, viser at det er særlig «informasjon ved avvik» og «opplevd punktlighet» som trekker kundetilfredsheten ned i denne målingen.

–Denne kåringen er først og fremst en seier for våre konduktører – og de andre fantastiske medarbeiderne om bord – som møter kundene hver dag og setter dem først i alt de gjør, og jeg ønsker å si et stort gratulerer til mine kolleger, sier Lind. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer