Shinkansen E10, siste utgave av en legende

Å foreta en reise med Japanske Shinkansen, er for togentusiastene like hellig som et besøk på en Michelin-restaurant for gourmetfolket. Nå er Shinkansen E10 i loopen. Den nye utgaven av dette verdenskjente toget er for første gang designet av et selskap utenfor Japan. Bli med Tog24 på en tur om bord i legenden.

Bilindustrien har sine sterke merkevarer som ofte er forbundet med fart og prestasjoner. Alle flyentusiaster kjenner til franske Concorde. De som svermer for tog har samme oppfatningen rundt verdens første høyhastighetstog, fortsatt veldig levende, japanske Shinkansen. I 2024 kunne det som også kalles for «The bullet train» feire 60 år. Sett i et historisk perspektiv ble vel Shinkansen ofte målestokken på hva som var mulig å oppnå av fart og fremdrift på skinner. Og franske ingeniører var vel blant de første i Europa som skjønte at dette var fremtiden. Slik ble TGV-togene etter hvert en realitet på det europeiske kontinentet.   

E10 Shinkansen vil ifølge designerne bak, være med å redefinere reisene med høyhastighetstog når det blir satt i drift i løpet 2030. Det nye lyntoget skal erstatte eksisterende tog E2 og E5 på Tohoku-ruten. Tangerin ble valgt som den første ikke-japanske designpartneren som ble betrodd å redesigne et av Japans mest ikoniske togtyper. Designfirmaet fikk i oppdrag å omdefinere de nye togene både utvendig og innvendig.

Bli med om bord i nye Shinkansen! Tillatelse til å bruke film og bilder er gitt av Tangerine design- og konsulentbyrå.

I følge Tangerine vil nok de fleste merke størst forskjell innvendig hvor det skal fremstå mer strømlinjeformet og sofistikert enn på tidligere utgaver. Designerne sier de har tatt utgangspunkt i japanske byer, og landskap fra fjell til kyst. Passasjerene står i fokus om bord, og det sjal legges til rette for gode arbeidsforhold i toget slik at folk kan reise og jobbe samtidig. Det blir også mulighet å velge mellom flere klasser.

–E10 Shinkansen representerer en ny milepæl i samarbeidet mellom Storbritannia og Japan innen tog- og jernbanesektoren. Den er ment å sette nye standarder for gjestfrihetsfokusert design og bærekraftig reise. Med sin blanding av japansk ånd, innovasjon og brukersentrert design, er E10 Shinkansen klar til å redefinere reiser med høyhastighetstog i flere tiår fremover, sier Matt Round, Chief Creative Officer i Tangerine.

One thought on “Shinkansen E10, siste utgave av en legende”

  1. Man hadde de første lignende tog i Italia under fascismen.
    Dessverre krysser de sjelden landegrenser.
    Prøv Roma Berlin eller roma london, det går ikke fort. Paris Nice derimot…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer