Setter farge og liv til gamle spor

Haeundae Beach Train og Haeundae Sky Capsule kjører langs den gamle jernbanelinjen «Donghae Nambu». Dette er de nyeste og mest populære attraksjonene i bydelen Haeundae i havnebyen Busan i Sør-Korea. Like nedenfor og enda nærmere sjøen går den vakre turstien Busan Green (T)Railway.

Tog24 fortsetter sin rundreise på skinner i Sør-Korea. Nå har vi satt oss godt til rette i en av kystbyen Busans helt nye skinnegående severdigheter. Nylig kåret til årets turistattraksjon i Korea. Nok et bevis på at Korea er i verdenstoppen når det gjelder å satse på skinnegående transport både over og under bakken. Metrosytemet deres er bare helt utrolig, og kåret til verdens beste i 2023, men det kommer vi tilbake til i en senere reportasje.

Gamle spor blir som nye

Langs toglinjene går en fantastisk kyssti på over 2 kilometer. Foto: Frode Pedersen/tog24

Selve utgangspunktet for denne fantastiske skinnegående severdigheten var den gamle Donghae Nambu-linjen som først ble åpnet i 1935 under den japanske kolonitiden som varte fra 1910 og til 1945. Den løp langs Sør-Koreas østkyst og koblet Busan til Ulsan, Gyeongju og Pohang.

I 2013 ble den gamle linjen avviklet etter beslutningen om å bygge en elektrifisert dobbeltsporet jernbane. Siden den gamle jernbanelinjen lå ved den vakre kystlinjen utenfor byen Busan, bestemte myndighetene i byen seg for å bygge Busan Green Railway, altså det som ble til et miljøvennlig opplevelsessenter med både turstier, grønne lunger, utsikt til blått hav, og sist men ikke minst, de batteriopererte Kysttoget og den rare skinnegående «Sky Capsule». Disse prosjektene er ifølge turistmyndighetene med på å bevarer den mest naturskjønne delen av kysten mellom Mipo Station og Songjeong Station. Da vi besøkte stedet måtte vi kjøpe billett på forhånd å komme tilbake til en avtalt tid. Dette var ellevilt populært blant både koreanere og turister fra hele verden. Busan by er nettopp tildelt World Expo for 2030, og dette blir nok en av attraksjonene som blir vist frem som et av mange prestisjeprosjekt for landet som virkelig satser på alt som går på skinner.

Haeundae Beach Train (kysttoget) er et rent sightseeingtog, og i følge selskapet som driver denne turistmagneten, verdens første batteriladede miljøvennlige tog. Den opererer totalt 6 stopp langs den naturskjønne kystlinjen fra Mipo til Songjeong som strekker seg over 4,8 km.

Den 4-seters retro-utseende Haeundae Sky Capsule går på en 2,3 km forhøyet jernbane 7-10 meter over bakken og følger stort sett ruten til kysttoget, men stopper cirka halvveis.

Fargerik turistatraksjon

Litt Disneyland, men mye Korea. I dette landet har man et særdeles godt forhold til tog og alt som går på skinner.
Foto: Frode Pedersen/tog24
Haeundae Beach Train/Kysttoget går på batteri, og går på deler av en gammel jernbanelinje som har fulgt denne kysten siden 1935. Foto: Frode Pedersen/tog24

Både togene og de rare mini-togvognene har et fantastisk fargemønster. De lyser opp i terrenget når de kommer stille duvende høyt hevet i rødt, gult, grønt, rosalilla og blått. Vi har bare et godt råd, ikke glem å ta bilder. Kapselen kjører mye saktere enn toget som går like under, det gjør at du har masse tid til å ta bilder. Det er haugevis av motiver langs ruten. Ikke minst innover eller bakover mot byen med sine enorme skyskrapere.

Haeundae Sky Capsule fungerer som en privat liten togvogn/kapsel, slik at passasjerer kan nyte turen uten å være nødt til og dele med fremmede. Ulempen er at enkeltreisende må betale prisen for 2 personer for turen. Men da får du hele vognen for deg selv. Vi var tre, og måtte ikke dele selv om det var plass til fire. Har du veldig høydeskrekk, kan det noen steder bli litt ubehagelig å kikke ned. Det går an å se innover mot skogen fant en av våre familiemedlemmer raskt ut som en løsning.

Vi fikk en vogn for oss selv. Foto: Frode Pedersen/tog24
Joda, anlegget er så definitivt verdt en pris. Årets turistatraksjon i Korea i fjor. Foto: Frode Pederse/tog24

Fakta om «kapselvognen»:

Plass til fire personer i hver vogn

Rute 2,3 kilometer: Går begge veier mellom Mipo stasjon til Cheongsapo stasjon

Varighet: 30 minutter hver vei

Gjennomsnittlig hastighet: 4 km/t

Frekvens: Går hele tiden, noe sjeldnere for toget.

Skinnegangen: 7-10m over bakken

Klimaanlegg: Nei, men effektive små vifter som kan reguleres om bord. Vinduer kan åpnes for lufting.

Pris: 350 kroner for fire personer, mindre ved færre reisende.

Les også:

Blue line park som inneholder både toglinje, tursti og de litt rare små togene som kalles for kapsler i skyene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer