Se influenser tester fly versus nattog til og fra Bergen

Tidligere Symesterskapet og Farmen deltager, Ingrid Vik Lysne skulle på jobb i Bergen. Godt oppmuntret av sin kollega og mentor Jenny Skavlan, skulle hun teste hvordan det var å fly ut om morgenen og hjem med nattoget til Oslo. Reisen ble til en godt dokumentert opplevelse på godt og vondt.

Kort oppsummert fant Influenser Ingrid Vik Lysne ut at fly var greit nok, men det tok henne nesten fire timer og komme fra dør til dør med fly, og med langt flere avbrytelser underveis. På tross av at selve flyturen tok bare 45 minutter.

Hun hadde sovekupe på nattoget hjemover, men synes nok at togturen ikke hadde så mange flere fordeler enn at hun da følte hun fikk bedre klima-samvittighet. Ellers, en noe klaustrofobisk sovekupe, og så måtte hun ha en del hjelp for å finne både vogn og kupe. Hun påpekte også at selve den manuelle innsjekkingen var noe utdatert. Og da hun er vel installert, snakker hun om en tidsreise tilbake i tid. Ordet «gamledager» blir brukt om ikke i negativ forstand. Kanskje noe å tenke på for både de som utformer fremtidens tog, og de som jobber med tilrettelegging av reiser for nattog-gjester.

Ifølge henne selv, og tall hun hadde hentet inn fra «klimasmartsemester.se», brukte hun 52 kg CO2 på flyturen. Setet ved siden av henne var tomt, så da mente hun det gikk ytterligere 52 kilo til ingen nytte. På tilbaketuren med toget brukte hun ifølge samme målekilde 10 kg CO2. Her glemte hun å nevne at sengen over henne ikke var belagt, så hun må vel legge på 10 kilo ekstra her også.

Hun konkluderte som mange andre som i dag velger tog fremfor fly, at det tar lengre tid og man sover vel bedre og lengre i sin egen seng. Men man reiser definitivt mer klimasmart med toget, og det gjør noe med samvittigheten.

Her kan du se filmen hun laget, og erfaringene hun gjorde:

https://bitly.ws/VoMx

Influenser Ingrid Vik Lysne har laget en morsom og illustrerende film om fordeler og ulemper med fly versus tog mellom Oslo og Bergen. Foto: fra filmen/Ingrid Vik Lysne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer