Satser nær 600 milliarder på passasjerer og gods

Network Rail skal bruke nær 600 milliarder kroner i oppgraderingen av britisk jernbane de neste fem årene. Skal ha passasjersikkerhet og økning av godstransport som fokus.

Network Rail er tilsvarende BANE Nor i Norge. Det er de som har ansvaret for infrastrukturen til togdriften på de britiske øyer. Det var fredag de publiserte sin femårsplan, hvor det offentliggjorde investeringene på 44 milliarder pund på jernbanen i England og Wales. De økte investeringene skal ha som hovedfokus å håndtere klimaendringer, forbedre togytelsen fra dagens nivå, og å investere i løsninger som betyr mer for passasjerer og godsbrukere. –Gjøre den grønne jernbanen enda grønnere, som de selv skriver i en pressemelding.

Det var i desmber i fjor at det britiske Transportdepartementet publiserte nye krav til utviklingen av jernbanen i årene fremover. Det ble samtidig lagt frem to strategiske dokumenter, det ene hva de ønsker av konkrete leveringer, og det andre hva de ønsket å bruke av penger. Ser man enda lenger frem ligger det investeringer for mer enn 1000 milliarder i den «Integrerte jernbaneplanen» som Network Rail bruker som styringsdokumenter. En betydelig del av disse midlene blir levert til prosjekter i perioden 2024 til 2029.

Hva betyr dette for brukerne av jernbanen?

Kunden skal stå mer i fokus ved å planlegge å levere en mer punktlig og pålitelig jernbane enn i dag og forbedre kundeopplevelsen for passasjerer og godstransportører. Den personlige sikkerheten for passasjerene skal bli viktigere. Det igjen betyr at plattformer, heissystemer og rulletrapper skal oppgraderes. Informasjon på plattform skal bedres, bedre belysning i og rundt lukkede systemer hvor passasjerene ferdes. På klimasiden betyr denne satsingen at hvis jernbanen blir mer robust mot vær og vind, vil dette skape større driftssikkerhet, som igjen er viktig for at både passasjerer og godstransportører skal stole på toget i fremtiden, skriver Network Rail i presentasjonen av planperioden for de neste fem år med start 1. januar 2024.

Du kan lese mer om planene her:

https://www.networkrailmediacentre.co.uk/news/passengers-and-freight-at-the-heart-of-new-gbp-44bn-five-year-plan-for-our-railway

Skal bruke hundrevis av milliarder på jernabenen i årene fremover Foto: Network Rail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer