Satser nær 600 milliarder på passasjerer og gods

Network Rail skal bruke nær 600 milliarder kroner i oppgraderingen av britisk jernbane de neste fem årene. Skal ha passasjersikkerhet og økning av godstransport som fokus.

Network Rail er tilsvarende BANE Nor i Norge. Det er de som har ansvaret for infrastrukturen til togdriften på de britiske øyer. Det var fredag de publiserte sin femårsplan, hvor det offentliggjorde investeringene på 44 milliarder pund på jernbanen i England og Wales. De økte investeringene skal ha som hovedfokus å håndtere klimaendringer, forbedre togytelsen fra dagens nivå, og å investere i løsninger som betyr mer for passasjerer og godsbrukere. –Gjøre den grønne jernbanen enda grønnere, som de selv skriver i en pressemelding.

Det var i desmber i fjor at det britiske Transportdepartementet publiserte nye krav til utviklingen av jernbanen i årene fremover. Det ble samtidig lagt frem to strategiske dokumenter, det ene hva de ønsker av konkrete leveringer, og det andre hva de ønsket å bruke av penger. Ser man enda lenger frem ligger det investeringer for mer enn 1000 milliarder i den «Integrerte jernbaneplanen» som Network Rail bruker som styringsdokumenter. En betydelig del av disse midlene blir levert til prosjekter i perioden 2024 til 2029.

Hva betyr dette for brukerne av jernbanen?

Kunden skal stå mer i fokus ved å planlegge å levere en mer punktlig og pålitelig jernbane enn i dag og forbedre kundeopplevelsen for passasjerer og godstransportører. Den personlige sikkerheten for passasjerene skal bli viktigere. Det igjen betyr at plattformer, heissystemer og rulletrapper skal oppgraderes. Informasjon på plattform skal bedres, bedre belysning i og rundt lukkede systemer hvor passasjerene ferdes. På klimasiden betyr denne satsingen at hvis jernbanen blir mer robust mot vær og vind, vil dette skape større driftssikkerhet, som igjen er viktig for at både passasjerer og godstransportører skal stole på toget i fremtiden, skriver Network Rail i presentasjonen av planperioden for de neste fem år med start 1. januar 2024.

Du kan lese mer om planene her:

https://www.networkrailmediacentre.co.uk/news/passengers-and-freight-at-the-heart-of-new-gbp-44bn-five-year-plan-for-our-railway

Skal bruke hundrevis av milliarder på jernabenen i årene fremover Foto: Network Rail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Togentusiast? – Mitt tog er lastet med julegaver

Når Rikke Lind, direktøren i SJ Norge ønsker seg fire nye togsett til Rørosbanen i julegave, så får vi andre med færre kvadratmeter ønske oss noe som får plass i nissens sekk. Hvorfor lete selv når tog24 gjør jobben for både deg og nissemor. Hva kan det være da? Hva med en reise, eller en […]

Les mer

Hockeyfolket hoppet på toget, nå følger Norges idrettsforbund opp med egen reiseavtale

Tog24 har tidligere skrevet om at Stavanger Oilers heller velger å reise med tog til og fra sine bortekamper der dette er mulig. Nå har Lørenskog hockey kastet seg på samme trenden. 30. november fulgte Norges Idrettsforbund i sporene til hockeyspillerne, og laget kollektiv avtale for sine medlemmer med VY. Norges idrettsforbund har inngått en […]

Les mer

«Vi flyr, bare veldig lavt»

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24 Institusjonen Flytoget fylte nettopp 25 år. Med brask og bram! En herlig ungdom i norsk jernbanehistorie. Et transporttilbud så og si alle i Norge har et forhold til. For alle på besøk fra andre land, er Flytoget deres første møtet med Norge. Landets eneste ordentlige høyhastighetsbane. Med […]

Les mer