Satser nær 600 milliarder på passasjerer og gods

Network Rail skal bruke nær 600 milliarder kroner i oppgraderingen av britisk jernbane de neste fem årene. Skal ha passasjersikkerhet og økning av godstransport som fokus.

Network Rail er tilsvarende BANE Nor i Norge. Det er de som har ansvaret for infrastrukturen til togdriften på de britiske øyer. Det var fredag de publiserte sin femårsplan, hvor det offentliggjorde investeringene på 44 milliarder pund på jernbanen i England og Wales. De økte investeringene skal ha som hovedfokus å håndtere klimaendringer, forbedre togytelsen fra dagens nivå, og å investere i løsninger som betyr mer for passasjerer og godsbrukere. –Gjøre den grønne jernbanen enda grønnere, som de selv skriver i en pressemelding.

Det var i desmber i fjor at det britiske Transportdepartementet publiserte nye krav til utviklingen av jernbanen i årene fremover. Det ble samtidig lagt frem to strategiske dokumenter, det ene hva de ønsker av konkrete leveringer, og det andre hva de ønsket å bruke av penger. Ser man enda lenger frem ligger det investeringer for mer enn 1000 milliarder i den «Integrerte jernbaneplanen» som Network Rail bruker som styringsdokumenter. En betydelig del av disse midlene blir levert til prosjekter i perioden 2024 til 2029.

Hva betyr dette for brukerne av jernbanen?

Kunden skal stå mer i fokus ved å planlegge å levere en mer punktlig og pålitelig jernbane enn i dag og forbedre kundeopplevelsen for passasjerer og godstransportører. Den personlige sikkerheten for passasjerene skal bli viktigere. Det igjen betyr at plattformer, heissystemer og rulletrapper skal oppgraderes. Informasjon på plattform skal bedres, bedre belysning i og rundt lukkede systemer hvor passasjerene ferdes. På klimasiden betyr denne satsingen at hvis jernbanen blir mer robust mot vær og vind, vil dette skape større driftssikkerhet, som igjen er viktig for at både passasjerer og godstransportører skal stole på toget i fremtiden, skriver Network Rail i presentasjonen av planperioden for de neste fem år med start 1. januar 2024.

Du kan lese mer om planene her:

https://www.networkrailmediacentre.co.uk/news/passengers-and-freight-at-the-heart-of-new-gbp-44bn-five-year-plan-for-our-railway

Skal bruke hundrevis av milliarder på jernabenen i årene fremover Foto: Network Rail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer