Satser nær 600 milliarder på passasjerer og gods

Network Rail skal bruke nær 600 milliarder kroner i oppgraderingen av britisk jernbane de neste fem årene. Skal ha passasjersikkerhet og økning av godstransport som fokus.

Network Rail er tilsvarende BANE Nor i Norge. Det er de som har ansvaret for infrastrukturen til togdriften på de britiske øyer. Det var fredag de publiserte sin femårsplan, hvor det offentliggjorde investeringene på 44 milliarder pund på jernbanen i England og Wales. De økte investeringene skal ha som hovedfokus å håndtere klimaendringer, forbedre togytelsen fra dagens nivå, og å investere i løsninger som betyr mer for passasjerer og godsbrukere. –Gjøre den grønne jernbanen enda grønnere, som de selv skriver i en pressemelding.

Det var i desmber i fjor at det britiske Transportdepartementet publiserte nye krav til utviklingen av jernbanen i årene fremover. Det ble samtidig lagt frem to strategiske dokumenter, det ene hva de ønsker av konkrete leveringer, og det andre hva de ønsket å bruke av penger. Ser man enda lenger frem ligger det investeringer for mer enn 1000 milliarder i den «Integrerte jernbaneplanen» som Network Rail bruker som styringsdokumenter. En betydelig del av disse midlene blir levert til prosjekter i perioden 2024 til 2029.

Hva betyr dette for brukerne av jernbanen?

Kunden skal stå mer i fokus ved å planlegge å levere en mer punktlig og pålitelig jernbane enn i dag og forbedre kundeopplevelsen for passasjerer og godstransportører. Den personlige sikkerheten for passasjerene skal bli viktigere. Det igjen betyr at plattformer, heissystemer og rulletrapper skal oppgraderes. Informasjon på plattform skal bedres, bedre belysning i og rundt lukkede systemer hvor passasjerene ferdes. På klimasiden betyr denne satsingen at hvis jernbanen blir mer robust mot vær og vind, vil dette skape større driftssikkerhet, som igjen er viktig for at både passasjerer og godstransportører skal stole på toget i fremtiden, skriver Network Rail i presentasjonen av planperioden for de neste fem år med start 1. januar 2024.

Du kan lese mer om planene her:

https://www.networkrailmediacentre.co.uk/news/passengers-and-freight-at-the-heart-of-new-gbp-44bn-five-year-plan-for-our-railway

Skal bruke hundrevis av milliarder på jernabenen i årene fremover Foto: Network Rail

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer