Så kom svaret mange har ventet på, Randklev bru åpner i løpet av våren

Bane Nor og Rambøl har konkludert. Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bru har avdekket et begrenset skadeomfanget, og at det er mulig å gjenbruke elementene. Det som vil ta mest tid nå er å bygge nye brufundamenter. Det er ingen store overraskelser i det som er funnet av skader, ifølge Bane NOR.

–Slik det ser ut nå kan vi frakte personer og gods klima- og miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen i løpet av våren. Dette er svært gode nyheter for både passasjerene og godstransportørene. At vi kan gjenbruke elementene vil bidra til at vi raskere kan åpne Dovrebanen for gjennomgående trafikk enn om vi hadde måttet bygge en helt ny bru, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.

På alle måter en god og gledelig dag

–Dette er vi veldig, veldig glade for å høre. Vi hadde sett for oss at hele neste år gikk med til venting. Nå kan vi planlegge for en raskere åpning, og vi kan gå en godt forberedt sommersesong i møte. Dette får jo store følger for alle våre linjer som har vært berørt av stengingen av Dovrebanen. Både Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og ikke minst Rørosbanen har jo fått redusert sin drift, noe både kundene og vi har merket veldig. Dovrebanen er jo selve hovednerven i all togtrafikk som vi driver med i SJ Norge. Nå skal vi jobbe godt med planverket fremover i samhandling med Bane NOR. Det gjør at vi er forberedt straks Bane NOR trykker på knappen og sier kjør! Jeg er faktisk en ganske glad og lettet mann i dag, sier Steinar Olsen, sjef for operasjon og sikkerhet i SJ.

Glad konsernsjef kunne endelig fortelle togfolket når Dovrebanen blir hel igjen. Foto: Harry Korslund Bane NOR

Rambøll Norge AS har på oppdrag fra Bane NOR gjennomgått begge bruelementene og kartlagt skadeomfanget. Rapporten avdekker skader i et begrenset omfang, og skadene er i hovedsak lokalisert i hver ende av bruspennene. Kartleggingen ble utført som en visuell inspeksjon der alle skader som følge av kollapsen er registrert. Det er i tillegg utført 3D-scanning av de to bergede bruspennene.

–Vi forventet en viss mengde skader på bruelementene, og det er derfor ingen store overraskelser i skaderapporten. Rapporten forteller oss at arbeidet med å sette i stand bruelementene vil være omfattende, men samtidig at gjenbruk er både teknisk gjennomførbart, økonomisk forsvarlig og gunstig med tanke på fremdrift sammenlignet med andre alternativer, sier Eriksen.

Må bygge nytt fundament

Randklev bru fikk store skader under ekstremværet «Hans». De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva. I tillegg til reparasjon av bruelementene, må også det veltede fundamentet erstattes. Det meste av dette er nå fjernet, og Bane NOR er i gang med forberedelsene til bygging av nytt fundament. Det nye fundamentet får en større grunnflate, og blir bedre sikret mot erosjon og undergraving. Samtidig har det også vært betydelig erosjon rundt det andre brufundamentet, som også skal utbedres.

– Fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, som naturligvis har endret seg siden den opprinnelige brua ble bygget. Selv om vi nå jobber på høygir for å gjenåpne brua, vil dette arbeidet ta tid. Foreløpig ser det ut som at tidsplanen kan overholdes, sier konserndirektør Thor Gjermund Eriksen.

Slik ser det ut på Randklev bru i da 21. november. Til våren kan toget igjen passere Lågen.
Fra løftingen av bruelementene tidligere i høst. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer