FrP`s stortingsrepresentant Tor André Johnsen reagerer sterkt på at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP) karakteriserer deres forslag om rask styrking av Rørosbanen som et innspill til Nasjonal Transportplan. Dette kom frem i et direkteintervju med NRK i ettermiddag.
Slaget om Rørosbanen står nå ifølge FrPs tog-entusiast Tor André Johnsen på stortinget. Han, sammen med representantene Hans Andreas Limi, Frank Andreas Sve og Morten Stordalen, fremmet i vår et representantforslag om å styrke Rørosbanen med flere nye togsett så raskt som mulig. Dette hadde også sammenheng med at departementet tidligere i år hadde bestemt at 11 togsett av samme type som trafikkerer Rørosbanen, skulle gis i gave til Ukraina som en del av oppbygging og vedlikehold av infrastruktur i det krigsherjede landet.
–Vi stilte et representantforslag som kunne bety tog allerede i statsbudsjettet for 2024 om stortinget vil, ifølge Tor André Johnsen i FrP.
Derfor reagerer han sterkt på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer NRK på direkte spørsmål om representantforslaget de stilte i juni, nå blir presentert som et innspill til Nasjonal Transportplan. Ministerens fikk spørsmålet i går ettermiddag under sitt besøk ved den havarerte jernbanebrua over Lågen.
Du kan lese saken om forslaget fra tog24 her:
–Dette er ren ansvarsfraskrivelse fra samferdselsministerens side. Å avvise vårt forslag som et NTP forslag, slik han gjorde på NRK`s nyhetssending i går kveld, er å snakke bort en viktig sak. Vi står nå i en helt spesiell situasjon, hvor en av Norges viktigste jernbanestrekninger ligger nede med brukket rygg, for å si det helt bokstavelig. Nå har samferdselsministeren og regjeringspartiene en gylden mulighet å bruke statsbudsjettet for 2024 til å få på plass de togene vi mener mangler for å få togstrekningen Oslo-Trondheim over Røros og Hamar så optimal som det lar seg gjøre, på en rask og effektiv måte, sier Tor André Johnsen, stortingsrepresentant for FRP fra Innlandet.
–Kan dette i verste fall få betydning for forsvars- og beredskapsevnen vår?
–Et godt spørsmål. Jeg har nettopp avsluttet et kurs i regi av Forsvarets Høyskole hvor dette var hovedtema. Jernbanen vår fungerer også som et effektivt transportmiddel for både forsvarsmateriell og eventuelle strategiske forflytninger. At landet vårt blir avskjært såpass enkelt som det vi ser nå, bør vel kanskje være et av de viktigste argumentene for å handle raskt. Rørosbanen har vist seg å passe perfekt for alle typer transport, ikke minst tømmer og gods opp igjennom historien, og nå som avlastningsbane hvis noe skulle skje med Dovrebanen, sier Johnsen.
SJ Norge har stor tro på Rørosbanen
Tog24 har tidligere snakket med sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen, som er klar på at de nå har en gylden mulighet til å vise frem Rørosbanen som en viktig og fullverdig beredskapsbane hvis noe skulle skje med Dovrebanen. Han kunne vel egentlig ikke få mer rett slik situasjonen nå viser. Dovrebanen kan ifølge Olsen bli satt ut av spill i lang tid fremover.
–Vi har en annen joker i ermet og det er Rørosbanen. Utfordringen der er at vi må ha bimodale tog (tog som går både på el og disesel) for å dekke hele strekningen. Jeg har alltid sagt at Rørosbanen skal være en beredskapsbane for oss i SJ, nå har vi muligheten til å få dette testet ut i full skala. Dette sa sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen til tog24 8. august.
One thought on “–Rørosbanen burde styrkes med flere tog allerede i 2024”