–Rørosbanen burde styrkes med flere tog allerede i 2024

FrP`s stortingsrepresentant Tor André Johnsen reagerer sterkt på at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP) karakteriserer deres forslag om rask styrking av Rørosbanen som et innspill til Nasjonal Transportplan. Dette kom frem i et direkteintervju med NRK i ettermiddag.

Slaget om Rørosbanen står nå ifølge FrPs tog-entusiast Tor André Johnsen på stortinget. Han, sammen med representantene Hans Andreas Limi, Frank Andreas Sve og Morten Stordalen, fremmet i vår et representantforslag om å styrke Rørosbanen med flere nye togsett så raskt som mulig. Dette hadde også sammenheng med at departementet tidligere i år hadde bestemt at 11 togsett av samme type som trafikkerer Rørosbanen, skulle gis i gave til Ukraina som en del av oppbygging og vedlikehold av infrastruktur i det krigsherjede landet.

–Vi stilte et representantforslag som kunne bety tog allerede i statsbudsjettet for 2024 om stortinget vil, ifølge Tor André Johnsen i FrP. 

Stusselig stille på Ringebu stasjon i kveld. Buss for tog. Ingen drømmesituasjon Foto: Frode Pedersen

Derfor reagerer han sterkt på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer NRK på direkte spørsmål om representantforslaget de stilte i juni, nå blir presentert som et innspill til Nasjonal Transportplan. Ministerens fikk spørsmålet i går ettermiddag under sitt besøk ved den havarerte jernbanebrua over Lågen.

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård får tyn for behandlingen av representantforslaget fra Tor André Johnsen i FrP.

Du kan lese saken om forslaget fra tog24 her:

 –Dette er ren ansvarsfraskrivelse fra samferdselsministerens side. Å avvise vårt forslag som et NTP forslag, slik han gjorde på NRK`s nyhetssending i går kveld, er å snakke bort en viktig sak. Vi står nå i en helt spesiell situasjon, hvor en av Norges viktigste jernbanestrekninger ligger nede med brukket rygg, for å si det helt bokstavelig. Nå har samferdselsministeren og regjeringspartiene en gylden mulighet å bruke statsbudsjettet for 2024 til å få på plass de togene vi mener mangler for å få togstrekningen Oslo-Trondheim over Røros og Hamar så optimal som det lar seg gjøre, på en rask og effektiv måte, sier Tor André Johnsen, stortingsrepresentant for FRP fra Innlandet.

–Kan dette i verste fall få betydning for forsvars- og beredskapsevnen vår?

–Et godt spørsmål. Jeg har nettopp avsluttet et kurs i regi av Forsvarets Høyskole hvor dette var hovedtema. Jernbanen vår fungerer også som et effektivt transportmiddel for både forsvarsmateriell og eventuelle strategiske forflytninger. At landet vårt blir avskjært såpass enkelt som det vi ser nå, bør vel kanskje være et av de viktigste argumentene for å handle raskt. Rørosbanen har vist seg å passe perfekt for alle typer transport, ikke minst tømmer og gods opp igjennom historien, og nå som avlastningsbane hvis noe skulle skje med Dovrebanen, sier Johnsen.

SJ Norge har stor tro på Rørosbanen

Tog24 har tidligere snakket med sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen, som er klar på at de nå har en gylden mulighet til å vise frem Rørosbanen som en viktig og fullverdig beredskapsbane hvis noe skulle skje med Dovrebanen. Han kunne vel egentlig ikke få mer rett slik situasjonen nå viser. Dovrebanen kan ifølge Olsen bli satt ut av spill i lang tid fremover.

–Vi har en annen joker i ermet og det er Rørosbanen. Utfordringen der er at vi må ha bimodale tog (tog som går både på el og disesel) for å dekke hele strekningen. Jeg har alltid sagt at Rørosbanen skal være en beredskapsbane for oss i SJ, nå har vi muligheten til å få dette testet ut i full skala. Dette sa sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen til tog24 8. august.

One thought on “–Rørosbanen burde styrkes med flere tog allerede i 2024”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer