Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24.no
Et enstemmig storting vedtok i 2023 at det skulle kjøpes inn nytt togmateriell til Rørosbanen. Den gang skyldte norske tog på at det kunne bli vanskelig, det var for mange tog i bestilling og leverandøren var på etterskudd. Nå har kontroll- og konstitusjonskomiteen lagt til det som kalles en anmerking til saken om hvorfor ikke samferdselsministeren ikke har fulgt opp vedtaket, men heller foreslått å flytte gammelt bimodalt togmateriell fra Trønderbanen over til Rørosbanen når disse skal byttes ut med nye i 2030. Materiell som ikke er like egnet for å kjøre med passasjerer over lengre strekninger. De mangler den komfort som kreves, spesielt hvis man skal iverksette målet om flere gjennomgående direkteavganger fra Trondheim over Røros til Oslo. Et prøveprosjekt SJ hadde med en daglig avgang, og med rimelig suksess gjennom store deler av 2023. I merknaden fra komiteen pålegger de regjeringen om å komme tilbake til stortinget med en helhetlig plan for hvordan de vil følge opp stortingsvedtaket fra november 2023.

Det fremstår som ganske arrogant og en smule tonedøvt når det nå kan se ut som om ministeren ignorerer et tydelig stortingsvedtak. Der fremgår det tydelig at dette handler om anskaffelse å «bestille nye fjerntog til Rørosbanen«. Han kan sikkert gjemme seg bak Norsk togs uttalte leveranseproblemer. Men det holder ikke. Både Tynset-ordføreren Merete Myhre Moen (Sp) og leder i transportkomiteen, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), er lite fornøyd med departementets behandling av saken så langt, men er fornøyd med at kontroll- og konstitusjonskomiteen tydelig følger opp Stortingets vedtak, skriver Østlendingen.
Den ikke så ukjente og ferske landbruksministeren Nils Kristen Sandtrøen (Ap) var ute med følgende kommentar til NRK etter vedtaket i november 2023, altså lenge før han selv ble minister.
–Det er en flott dag for Innlandet. Nå sier alle representanter på Stortinget at vi skal få skikkelige togsett hvor vi kan lade telefoner og hvor toaletter er oppdatert gjennom vårt fylke også.
Ja, vel. Det kan være han må legge til både bistrovogn og premium klasse for at togene skal fylle kravet om landistanse. Kanskje han burde minne sin egen regjeringskollega på det vedtaket som ble fattet.
Det var FrP som tok initiativet
Det var i sannhetens navn flere medlemmer av stortingsgruppa til Frp som la frem representantforslaget allerede i mai 2023. Så fikk de med seg et samlet storting på dette i november (vedtaket lan du lese nederst i kommentaren).
Jeg var selv om bord i samme togkupe som Tor André Johnsen, som representerer FrP Innlandet på stortinget, da han bestemte seg for at Rørosbanen måtte spille en viktigere rolle i fremtidens jernbanesatsing. Johnsen visste ikke den gang at strekningen skulle komme til å spille en mye viktigere rolle som beredskapsbane og eneste togmulighet mellom nord og sør, da brukollapsen kom i Gudbrandsdalen i august 2023. Ikke lenge etter denne togturen kom altså forslaget om innkjøp av minst fire nye togsett til Rørosbanen. Stortingets egne postlister avslører at spørsmålet om oppfølging har skjedd gang på gang i stortingssalen, og både Mona Fagerås fra SV, så sent som i februar i år, og Tor André Johnsen har etterspurt handling på vegne av vedtaket. Alt dette engasjementet understreker jo også en tverrpolitisk enighet som er ganske unik.


Hvem har skylda, nja, nei, hvem vet?
Senere har altså dette stortingsvedtaket blitt trenert. Hvem sin skyld det er, eller hva som er den egentlige grunnen, får nesten samferdselsministeren svare kontroll- og konstitusjonskomiteen på. Jeg skal holde meg for god til å si at Norske tog gjør dette med vilje, men det foreligger opsjoner i de leveranseavtalene som ble underskrevet allerede tidlig i 2023. Norske tog er eiet av departementet og hvis detaljstyringen er like påfallende mot dem som de var mot Bane NOR og Thor Gjermund Eriksen, ja da vet jeg sannelig ikke lenger hva man skal tro. Det jeg vet er at direktør Øystein Risan i Norske tog var tidlig ute med å applaudere vedtaket. Kanskje han hadde for stor tro på Møllers tran og regjeringens vilje til oppfølging.
Ministeren er smertelig klar over at hver gang han åpner munnen om forsinkelser og manglende vedlikehold, handler dette like my om alderen på det materiellet togselskapene må sloss om. Da er vel nødvendigvis ikke svaret på problemene og nok en gang bytte gammelt med gammelt.
Slik lyder vedtaket:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene. Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som bestilles til norske jernbanestrekninger».