Jernbaneutbyggingen i Drammen, som innbefatter blant annet nytt sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg og ny stasjon i Drammen, har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Det bygges nye dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til rette for raskere reiser, flere togavganger og mer utslippsfri transport. Entreprenør Veidekke bygger både kulvert og løsmassetunnel i sentrum av byen. De har mottatt en miljøsertifisering for arbeidet. Prosjektet har fått betegnelsen «Excellent» og hele 83,5 prosent i poengsum – det høyeste som er oppnådd for et anleggsprosjekt i Norge.
Grønne rekorder er viktig
–Det er viktig for oss at byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og klimavennlig. Derfor må vi fortsette å strekke oss, sammen med bygg- og anleggsbransjen. Her har Veidekke og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran med et godt eksempel, sier Bane NORs utbyggingsdirektør, Bettina Sandvin.
Det er mange som er fornøyd om dagen i både Bane NOR og i Veidekke. I tillegg til å vinne priser, har prosjektet kostet mindre enn planlagt og ble ferdig før tidsfristen.
–I dette kompliserte milliardprosjektet oppnådde vi betydelig bedre miljø- og klimaavtrykk enn vår felles målsetting. Det ble gjennomført uten alvorlige skader, under budsjett, og overlevert før tiden, sier Neal Nordahl i Veidekke.
Kompliserte grunnforhold byggemetoder
Kontrakten mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å konstruere en 540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop. I tillegg skulle det lages en 290 meter lang tunnel gjennom løsmasser. Den går gjennom krevende grunnforhold og inn i fjellet i Strømsåsen, sør for Drammen stasjon. Veidekke bygget også bergtunnelen som er en del av dette komplekse prosjektet. Arbeidet ble gjennomført under koronaperioden, uten alvorlige skader, billigere enn budsjettert, og uten konflikter eller uavklarte tvister. I tillegg ble jobben unnagjort før den avtalte tidsfristen.
Dokumenterer bærekraft
Erfaringene med Breeam infrastructure, som pilotprosjekt i Drammen, førte til at Bane NOR har valgt å innføre systemet i alle sine store utbygginger. Dette er et verktøy for å dokumentere og fremme bærekraft for ulike typer infrastrukturprosjekter som veier, jernbane, broer, landskapsarkitektur og parkanlegg. Det brukes bevisbaserte vurderingskriterier og ekstern verifisering for å gi et resultat som kan offentliggjøres og brukes for å måle bærekraft i et prosjekt.