Rekordhøy miljøscore for jernbaneprosjektet i Drammen

Jernbaneutbyggingen i Drammen, som innbefatter blant annet nytt sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg og ny stasjon i Drammen, har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.

Det bygges nye dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til rette for raskere reiser, flere togavganger og mer utslippsfri transport. Entreprenør Veidekke bygger både kulvert og løsmassetunnel i sentrum av byen. De har mottatt en miljøsertifisering for arbeidet. Prosjektet har fått betegnelsen «Excellent» og hele 83,5 prosent i poengsum – det høyeste som er oppnådd for et anleggsprosjekt i Norge.

Grønne rekorder er viktig

–Det er viktig for oss at byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og klimavennlig. Derfor må vi fortsette å strekke oss, sammen med bygg- og anleggsbransjen. Her har Veidekke og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran med et godt eksempel, sier Bane NORs utbyggingsdirektør, Bettina Sandvin.  

Det er mange som er fornøyd om dagen i både Bane NOR og i Veidekke. I tillegg til å vinne priser, har prosjektet kostet mindre enn planlagt og ble ferdig før tidsfristen.

–I dette kompliserte milliardprosjektet oppnådde vi betydelig bedre miljø- og klimaavtrykk enn vår felles målsetting. Det ble gjennomført uten alvorlige skader, under budsjett, og overlevert før tiden, sier Neal Nordahl i Veidekke.

Kompliserte grunnforhold byggemetoder

Kontrakten mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å konstruere en 540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop. I tillegg skulle det lages en 290 meter lang tunnel gjennom løsmasser. Den går gjennom krevende grunnforhold og inn i fjellet i Strømsåsen, sør for Drammen stasjon. Veidekke bygget også bergtunnelen som er en del av dette komplekse prosjektet. Arbeidet ble gjennomført under koronaperioden, uten alvorlige skader, billigere enn budsjettert, og uten konflikter eller uavklarte tvister. I tillegg ble jobben unnagjort før den avtalte tidsfristen.

Dokumenterer bærekraft

Erfaringene med Breeam infrastructure, som pilotprosjekt i Drammen, førte til at Bane NOR har valgt å innføre systemet i alle sine store utbygginger. Dette er et verktøy for å dokumentere og fremme bærekraft for ulike typer infrastrukturprosjekter som veier, jernbane, broer, landskapsarkitektur og parkanlegg. Det brukes bevisbaserte vurderingskriterier og ekstern verifisering for å gi et resultat som kan offentliggjøres og brukes for å måle bærekraft i et prosjekt.

Nye Drammen stasjon har gjennomgått omfattende byggearbeider de siste årene. Dobbeltspor og heving av hele stasjonsområde for å unngå flom. Illustrasjon: Norconsult og Baezeni

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer