Regjeringen på glid: Jernbanedirektoratet skal utrede togtrafikken mellom Norge og Sverige

Samferdselsdepartementet har satt i gang jernbanedirektoratet med å utrede mulighetene for en bedre forbindelse mellom Oslo og Stockholm og Oslo og Gøteborg. De ønsker også å prioritere den strategiske «Malmbanen» i nord. Nylig møttes begge lands samferdselsministere for å diskutere fremdriften. At næringslivet blir en del av debatten er en selvfølge for både norske og svenske næringsinteresser.

–Vi har nylig bedt Jernbanedirektoratet om å gjennomføre utredninger av både lange togreiser og godstransporten. Dette arbeidet vil også inkludere grensekryssende togtilbud. Disse utredningene vil gi oss et bedre beslutningsgrunnlag for hvilke strekninger som bør prioriteres fremover. Vi vil også vurdere muligheten for å sette i gang flere utredninger, inkludert oppfølging av de tidligere mulighetsstudiene for strekningene Oslo–Stockholm og Oslo–Göteborg, sier Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær i samferdselsdepartementet til tog24.no.

I forrige uke møttes den norske og svenske samferdselsministeren på Sveriges ambassade i Oslo for å diskutere grenseoverskridende jernbanesamarbeid. Fokuset var satsingen på forbindelsen Oslo-Stockholm, men også Oslo og Gøteborg stod på agendaen sammen med den strategiske betydningen som «Malmbanen» mellom Umeå-Kiruna og Narvik etter hvert kan få i NATO-sammenheng. Nå intensiveres samarbeidet gjennom kommende nye utredninger og et eget samarbeidsforum mellom våre to lands operative jernbanemyndigheter. 

–Det er gledelig med en felles politisk vilje til å styrke disse forbindelsene. Den nylige dialogen bekrefter det sterke ønsket om videre samarbeid. Vi har nylig etablert et samarbeidsforum mellom Jernbanedirektoratet og Trafikverket som vil spille en nøkkelrolle i å sikre en effektiv dialog og fremdrift i utviklingen av grensekryssende jernbaneprosjekter. Dette samarbeidet blir viktig for å koordinere utvikling av infrastruktur og togtilbud på tvers av grensen, sier Knibe Kroglund.

«Malmbanen» nevnes spesielt i NATO-sammenheng

Å forbedre jernbanelinjene mellom Norge og Sverige er viktig for regjeringen, skriver de i sitt svar til tog24.no. I Nasjonal transportplan 2025-2036 har de i følge egen oppfatning prioritert flere tiltak på norsk side som skal bidra til å gjøre jernbanen mellom våre to land mer attraktiv. «Malmbanen» er en av strekningene hvor tiltakene er konkrete.

–Når det gjelder Malmbanen i nord, er også dette en viktig forbindelse. Det gjelder strategisk med tanke på NATO og beredskap, men også for godstransport og turisttrafikk. Vi er derfor positive til å styrke denne banestrekningen i årene fremover. Aktuelle tiltak er å bygge nye kryssingsspor ved Søsterbekk, Katterat og Horisontalen, og å øke aksellasten fra 31 til 32,5 tonn, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund.

Mer positivt nå enn for snart et år siden da statssekretær Cecilie Knibe Kroglund holdt innlegg for nordiske naæringslivsledere og byråkrater om Norges engasjement for den nordiske jernbanen. Foto: Frode Pedersen Tog24.no
Jernbanedirektør Knut Sletta har fått jobben med å se på et styrket samarbedei om togforbindelsen til og fra Sverige.
Foto: Frode Pedersen Tog24.no

Toget kan styrke norsk eksport

I ett av våre spørsmål til Samferdselsdepartementet la tog24.no frem problemstillingen hvor svensk næringsliv har engasjert seg i utviklingen av strekningen Oslo-Stockholm. I følge Svenska Enskilda Bankens representant, John Turesson, så finnes det stor interesse fra private aktører om å komme med kapital hvis det finnes politisk vilje til dette. Spørsmålet ble ikke direkte besvart, men en som kan og vet mye om dette er direktør Jonas Karlsson i Oslo-Sthlm 2:55. Vi har forelagt han svarene til den norske statssekretæren, og han er gledelig overrasket over at det nå ser ut som politikerne ser viktigheten av et nærmere samarbeid, og at det kan komme noe mer konkret ut av de mange møtene som har vært den siste tiden.

Jonas Karlsson fra Oslo-Sthlm 2:55 sammen med den norske og svenske samferdselsministeren (infrastrukturminister)

–Jeg er også veldig glad for at regjeringer så tydelig ser viktigheten av bedre grenseoverskridende infrastruktur. I Sverige, men også i Norge har ikke bare politikkerne, men også næringslivet nå uttrykt et stort ønske om å forbedre forbindelsen mellom våre hovedsteder. Viljen til næringslivet i å investere i reiseinfrastrukturen er så stor at flere nå ønsker å investere i en jernbaneutbedring mellom Oslo og Stockholm. Det er likevel viktig at interessen fra næringslivet møtes med klare politiske føringer og vedtak om en slik kombinert finansieringsløsning skal være mulig, sier Jonas Karlsson.

Ifølge Karlsson ble det allerede i 2022 anbefalte av Jernbanedirektoratet og det svenske Trafikverket at regjeringene i Norge og Sverige skulle få i oppgave å utrede en ny grenseforbindelse videre. Nå ser det altså ut som det finnes vilje til dette.  

–Jo lenger du venter med å legge inn denne type bestillinger, jo lengre tid vil det ta før en moderne jernbaneforbindelse kan bli en realitet.

NHO med krav til regjeringen om bedre togforbindelser

Anniken Haugli er viseadministrerende direktør i NHO, og har bedt regjeringen om å sikre punktligheten i togtrafikken. Foto: NHO

I samarbeidsplanene mellom Sverige og Norge sier statssekretær Knibe Kroglund at de også ønsker å se på forbindelsen mellom Oslo og Gøteborg. Denne forbindelse vil helt klart ha stor betydning i fremtidens muligheter for økt godstransport direkte til Europa gjennom danskenes enorme investeringer i tunellen som vil gjøre at togtransport kan gå fergeløst helt ned til kontinentet.

-NHO er opptatt av å realisere mulighetene for et tettere samarbeid mellom norske og svenske bedrifter. Samtidig må vi erkjenne at togtilbudet på norsk side av grensen rett og slett er nede for telling. Vi har derfor bedt regjering og storting om å prioritere sikring av et pålitelig og punktlig togtilbud innenlands. Både godstransportører og pendlere må se raske forbedringer på jernbanen slik at tilliten til toget kommer tilbake. Det er viktig for bedrifter og for befolkningen i våre to land. Jo, færre barrierer for mobilitet oss imellom, jo bedre er det. Svensk og finsk NATO-medlemskap har økt behovet for gode transportløsninger både på vei og bane. For norsk næringsliv er det viktig med god kommunikasjon ut til våre viktigste markeder. Her går den viktigste delen av transporten via Gøteborg havn, sier viseadministrerende direktør i NHO, Anniken Hauglie til Tog24.no

Store prosjekt, krever store beslutninger

Den tidligere svenske statsministeren Göran Persson har også engasjert seg i det nordiske jernbanesamarbeidet. Tidligere i oktober gikk han ut i svenske Dagens Industri og sa at togforbindelsene mellom våre to land burde være «det store politiske prosjektet». Og da nevnte han også spesielt den viktige forbindelsen mellom Kiruna og Narvik. I en nylig publisert video er han glassklar i sine uttalelser om hvorfor Sverige ikke bør bli hengende etter i en sektor hvor han skryter av danskenes vilje til å bruke penger på nye togprosjekter. Ikke minst for å nyte godt av den kommende muligheten som ligger i tunellen mellom Danmark og Tyskland. Han sitterer blant annet sjefen for Øresundsbroen, Linus Eriksson, som har sagt at skal man bygge jernbane skal man tørre å satse på store prosjekter, og ønsker man satse på jernbane skal man tørre å ta de store beslutningene.

Den tidligere svensk statsministeren, Göran Persson har kastet seg inn i den nordiske togdebatten og mener det må store beslutninger til om vi skal nå dit vi vil med jernbanedriften. Foto: Fra video publisert av «Europaspåret»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer