
Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et av bruelementene. Togkundene får igjen belage seg på buss for tog i Gudbrandsdalen.
Bildene som Bane NOR har tatt av skadene på bruelementene viser tydelig at masser har løsnet rundt selve bruelementet. Det ble en bratt læringskurve da Randklev bru kollapset etter en lignende hendelse. Noe som gjorde at deler av Gudbrandsdalen var uten gjennomgående togforbindelse i 10 måneder.
–Vi overvåker situasjonen nøye, og valgte natt til tirsdag å stoppe trafikken. Elva har altså gravd seg inn mot det sørlige landkaret på jernbanebrua. Vi stengte derfor trafikken på grunn av sikkerhetshensyn. Utbedring av de skadene som har oppstått vil ta tid, men det er for tidlig å si noe eksakt om varigheten. Foreløpig forventer vi at Dovrebanen mellom Vinstra og Otta minst vil være stengt fram til 5. februar. Vi vil komme med nye prognoser når vi får bedre oversikt over situasjonen, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.
Landkaret, som er endestøtten for brubanen på land, er fundamentert på løsmasser. Vannet har gravd rundt landkaret, og det er konstatert bevegelse på landkaret. Tirsdag prioriterer Bane NOR å fjerne mest mulig is som har bygd seg opp i elva slik at vannpresset inn mot landkaret på sydsiden avtar. Samtidig planlegger vi for å fylle ut stein i elva oppstrøms for landkaret for å avlaste ytterligere. Parallelt vurderer de andre tiltak for å stabilisere situasjonen, skriver de på sine sider. Dette er en ganske lik situasjon med den som gjorde at hele Randklev bru til slutt kollapset og havnet i lågen under uværet «Hans» i august 2023.
SJ opplever full stopp i begge retninger
Det er altså full stopp i togtrafikken mellom Dombås og Vinstra på grunn av flom ved Otta jernbanebru melder SJ på sine nettsider. Nå er Midt-Norge mer og mindre avstengt i begge togretninger i og med at det gikk et ras på Eitrestraum, nord for Trofors, søndag 19. januar. På grunn av dette er strekningen Majavatn – Mosjøen langs Nordlandsbanen også stengt. Bane NOR melder at de kan komme med en nærmere oppdatering førstkommende torsdag når denne strekningen eventuelt kan åpnes igjen. Her kjøres det allerede buss for tog. Rørosbanen går som normalt ifølge SJ.

Tog24 var heldige. Vi kom med ettermiddagstoget forbi stedet mandag ettermiddag. Timer etterpå ble det altså klart at nok en jernbanebru i Gudbrandsdalen var i ferd med å få skader etter at den flomstore og is-utsatte Otta-elven kan ha spist seg inn på et av brukarene.
Det jobbes med å rette feilen og skaffe seg oversikt over situasjonen, men vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta. Det blir kjørt buss for tog på de innstilte avgangene og forsinkelser må påregnes, skriver SJ i sin informasjon til kundene. Tog24 avventer en kommentar fra SJ som nå sitter i krisemøter om løsninger for kundene sine.
