Rallarvegen har blitt sikrere med ny overgangsbru

Rallarvegen er mange ganger kåret til Norges vakreste turvei for syklister, turgåere og ikke minst turister fra hele verden. Nå har Bane NOR sørget for sikrere ferdsel ved å bygge ny bru over Flåmsbanen ved Vatnahalsen stasjon.

Ved Vatnahalsen holdeplass krysser Rallarvegen Flåmsbanen. Brua har blitt et fint observasjonssted for å se når Flåmsbanen kommer ned mot Vatnahalsen gjennom fjellheimen og eventuelt passerer under brua. Har du planer om å starte turen langs Rallarvegen på dette stoppet er det mulig ved å ta Bergensbanen fra Oslo eller Bergen til Myrdal stasjon, og så Flåmsbana én stasjon ned til Vatnahalsen stasjon som ligger 800 meter over havet. Det er viktig å huske at nå på vinteren kan det bli langt å gå mellom hotellet og hoved-stoppet på Myrdal stasjonen om du ikke passer tidene for toget.

Kprt å gå fra stasjonen og inn på Ralarvegens nye bruspenn over Flåmsbanen. Foto: Hary Korslund Bane NOR
Ny bru sikrer tursitene på Rallarvegen. Nå kan du passere Flåmsbanen under sikre forhold ved Vatnahalsen stasjon. Foto: Harry Korslund Bane NOR

–Nå har vi bygd ny overgangsbru som minsker risikoen for alvorlige hendelser. Dette er i hovedsak en trebru med noen støttefunksjoner i stål og betongfundamentert på fjell, noe som gjør at den føyer seg fint inn i det majestetiske terrenget som omgir Vatnahalsen. Torsdag i forrige uke ble brua behørig åpnet og feiret av både Bane NOR og turister som tok veien forbi, og de berømte Vatnahals-vaflene var en selvfølge sier prosjektleder Ole-Gøran Hamar i Bane NOR.

Bygd for de myke trafikantene

Prosjektlederen understreker at brua er bygd og dimensjonert for myke trafikanter, og er klassifisert som gang- og sykkelbru. Den vil ha same grenser som gjelder ellers på Rallarvegen, og kan dermed ta kjøretøy med maksimal totalvekt på 4 tonn og 2 tonns aksellast. Brua er bygd med tre spenn, og har en total lengde på 27 meter.

Prosjektet som også omfatter nye tilførselsveger fra den eksisterende Rallarvegen, har pågått siden påske. Mesta AS har vært hoved-entreprenør. Moelven AS har levert og montert den nye overgangsbrua i lamell-tre og stål, opplyser Hamar og legger til at arbeid på spor- og høyspentanlegg er utført av Spordrift AS som også har sørget for transport av utstyr og materiell til byggeprosjektet.

–Byggearbeidene har gått helt etter planen, og gjennom hele byggeperioden har vi hatt et godt samarbeid med Vatnahalsen Hotel som er grunneier i det aktuelle området vi har holdt på.  Rallarvegen har vært skjerma fra selve byggearbeidene, slik at sykkeltrafikken langs vegen ikke har blitt hindret, sier senior kommunikasjonsmedarbeider Harry Korslund i Bane NOR.

I tre og stål slynger den seg inn i fjellterrenget. Foto: Harry Korslund Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer