Rallarvegen har blitt sikrere med ny overgangsbru

Rallarvegen er mange ganger kåret til Norges vakreste turvei for syklister, turgåere og ikke minst turister fra hele verden. Nå har Bane NOR sørget for sikrere ferdsel ved å bygge ny bru over Flåmsbanen ved Vatnahalsen stasjon.

Ved Vatnahalsen holdeplass krysser Rallarvegen Flåmsbanen. Brua har blitt et fint observasjonssted for å se når Flåmsbanen kommer ned mot Vatnahalsen gjennom fjellheimen og eventuelt passerer under brua. Har du planer om å starte turen langs Rallarvegen på dette stoppet er det mulig ved å ta Bergensbanen fra Oslo eller Bergen til Myrdal stasjon, og så Flåmsbana én stasjon ned til Vatnahalsen stasjon som ligger 800 meter over havet. Det er viktig å huske at nå på vinteren kan det bli langt å gå mellom hotellet og hoved-stoppet på Myrdal stasjonen om du ikke passer tidene for toget.

Kprt å gå fra stasjonen og inn på Ralarvegens nye bruspenn over Flåmsbanen. Foto: Hary Korslund Bane NOR
Ny bru sikrer tursitene på Rallarvegen. Nå kan du passere Flåmsbanen under sikre forhold ved Vatnahalsen stasjon. Foto: Harry Korslund Bane NOR

–Nå har vi bygd ny overgangsbru som minsker risikoen for alvorlige hendelser. Dette er i hovedsak en trebru med noen støttefunksjoner i stål og betongfundamentert på fjell, noe som gjør at den føyer seg fint inn i det majestetiske terrenget som omgir Vatnahalsen. Torsdag i forrige uke ble brua behørig åpnet og feiret av både Bane NOR og turister som tok veien forbi, og de berømte Vatnahals-vaflene var en selvfølge sier prosjektleder Ole-Gøran Hamar i Bane NOR.

Bygd for de myke trafikantene

Prosjektlederen understreker at brua er bygd og dimensjonert for myke trafikanter, og er klassifisert som gang- og sykkelbru. Den vil ha same grenser som gjelder ellers på Rallarvegen, og kan dermed ta kjøretøy med maksimal totalvekt på 4 tonn og 2 tonns aksellast. Brua er bygd med tre spenn, og har en total lengde på 27 meter.

Prosjektet som også omfatter nye tilførselsveger fra den eksisterende Rallarvegen, har pågått siden påske. Mesta AS har vært hoved-entreprenør. Moelven AS har levert og montert den nye overgangsbrua i lamell-tre og stål, opplyser Hamar og legger til at arbeid på spor- og høyspentanlegg er utført av Spordrift AS som også har sørget for transport av utstyr og materiell til byggeprosjektet.

–Byggearbeidene har gått helt etter planen, og gjennom hele byggeperioden har vi hatt et godt samarbeid med Vatnahalsen Hotel som er grunneier i det aktuelle området vi har holdt på.  Rallarvegen har vært skjerma fra selve byggearbeidene, slik at sykkeltrafikken langs vegen ikke har blitt hindret, sier senior kommunikasjonsmedarbeider Harry Korslund i Bane NOR.

I tre og stål slynger den seg inn i fjellterrenget. Foto: Harry Korslund Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer