Raka spåret til Stockholm – kreativ jobbeøkt i 120 kilometer

Tog24 dro på gruppetur med innlagte foredrag og workshop på veien til Stockholm. SJ stilte med egen togkupe med plass til 20 personer. Dette kan anbefales selv om konseptet var særdeles prematurt og mye var overlatt til vår egen oppfinnsomhet når det gjaldt presentasjonene. Det løste vi med mobiltelefoner og utestemme. Om alt gikk på skinner, jo nesten. Det finnes alltid rom for forbedringer.

12 personer møttes til kaffe på «Steam» i Østbanehallen. SJ til Stockholm skulle gå 11.46, og vi forlot Oslo S på sekundet. Heldigvis skulle vi rette veien, for mot Drammen var det meldt om krevende signalfeil, ute trommet regnet mot rutene i kupeen og gjorde at landskapet som stadig skiftet utenfor ble ekstra utydelig. Vi satte vår lit til solen på hjemturen søndag.

Det skulle jobbes om bord. Først skulle vi trakteres slik man forventer av en førstklassereise. Og det ble levert. Ved grensepassering startet selve workshopen. Innen vi nådde Arvika var vi 30 minutter forsinket. Vi skulle heldigvis ikke nå fly eller møter når vi kom frem. Det gjorde vi unna på toget, og kunne nyte storbyen Stockholm fra vi gikk av toget. Og Stockholm har enormt mye å by på. Fotografiska museet, (min favoritt), ABBA-museet, Høtorgshallen på Sergels torg for den som er glad i delikatesser og små restauranter med kjøkken fra hele verdeen. Mäster Anders restaurant, jo da, sånn kan vi holde det gående. Og når man i tillegg får over 30 000 skritt på telleren i løpet av et par dager, og har reist klimasmart – wow kan vi være annet enn fornøyd når toget kom fem minutter før tiden til Oslo søndag kveld.

Egnet togtype

Som konsept har dette toget en meget egnet kupe for å arrangere møter. Vogna som kom først inn etter lokomotivet fra Stockholm, ble den bakerste da vi skulle andre veien. Den er avskjermet fra resten av toget med to dører. Det var ingen gjennomgang av andre passasjerer. Har toalett i gangen og kaffemaskin med smågodt, frukt og vann i umiddelbar nærhet. Nettet om bord var ustabilt, så vi sjonglerte med bruk av mobiltelefon. Dette kan være veldig viktig hvis presentasjoner ligger i sky, eller man skal koble på eksterne deltagere via Teams. Det var godt med ladepunkter ved alle sitteplassene.

–Vi er glade dere hadde en fin tur til Stockholm. Vi forstår at dere likte å ha en egen avdeling/kupe hvor dere kunne ha møte, men at vi må legge bedre tekniske forhold for blant annet presentasjoner. SJ 3000 (X55) som dere kjørte vil bli oppgradert, både med teknologi og komfort, i årene som kommer. Dette er et godt innspill til det arbeidet også, sier Herik Hemmingsson som erprodukt ogkonceptansvarlig i SJ.

–Dette fungerte perfekt for oss. Å reise samtidig som man holder møte er jo egentlig helt perfekt. Vi kunne dele opp presentasjonene i tre bolker. Dette gjorde turen kortere, ingen forlot møterommet underveis for å si det sånn, sier deltagerne Tor Slette Johansen og Karoline Osnes Mørk.

Gruppen gjorde likevel noen erfaringer underveis som andre i samme situasjon bør tenke på. Om bord i et tog med flere stopp underveis, skal det selvsagt meldes og snakkes til de reisende. Plattformen i Arvika var for kort, så her ble det et stort informasjonsbehov. Alle som skulle av toget måtte flyttes til de to forreste vognene. Vi var midt i en av presentasjonene. Det ble pause med et smil om munnen, og større forståelse enn man kanskje kan forlange av andre grupper som ønsker å gjøre noe tilsvarende. Møtende tog som var forsinket. Jo da vi skjønner godt at en så viktig strekning bør gjennom en kraftig oppgradering, men det er en annen diskusjon.

Litt å lære av norske restaurantvogner

På forhånd hadde vi gått noen runder med de ansvarlige i svenske SJ om arbeidsforholdene om bord. Dette var initiert av tog24, og tok for så vidt de konspetansvarlige på senga. Vi måtte løse de audiovisuelle utfordringene selv. Det ble håndholdt Mac med publikum på sine mobiler og nettbrett, heldigvis var gruppa såpass samlet at det mye løste seg med en 15 toms Mac-skjerm. På grunn av at vi ble gjort oppmerksom på manglende fasiliteter hadde alle fått beskjed om å lese over presentasjonene før vi dro. Dette gjorde at stoffet var kjent og vi kunne bruke mer tid på diskusjon.

Jobb og hygge

Og så må vi nevne merverdien av å reise på «klubbtur» med tog. Det faglige har vi nevnt, men det som er viktigst er å ha det hyggelig sammen. En togkupe har den effekten på folk at vi lett kommer i prat, for vår del endte det til og med i dans i midtgangen mot slutten av turen. Når det gjelder «restaurantvognen» har svenskene utrolig mye å lære av sine norske kolleger. Her var det kald mat, kalde ståplasser i et altfor kaldt stål-miljø. Vi savnet «Dovreburgeren» og de romslige og lyse restaurantvognene på Dovrebanen. Hvis man reiser langt, kan faktisk restaurantvognen utgjøre hjertet i toget. Det gir et miljøskifte og skal vel strengt tatt gi toget et kraftig konkurransefortrinn fremfor å velge fly eller egen bil. Så her har dere mye å hente på trivselsbarometeret svenske SJ.

Det gikk et tog vestover også

Vi som reiste til Stockholm denne helgen er ikke i tvil om at det å kombinere reiser og møter kan utløse et mersalg for togoperatørene. Skjermer og infotavler som kan brukes til presentasjoner bør i dagens teknologisamfunn være den minste utfordringen, og det er viktig at man har egnede vogner slik vi hadde. Turen var på mange måter et lite pionerprosjekt for både oss som kunder og SJ som togoperatør. Tog24 kjenner til at tilsvarende møter er arrangert hos både Go-Ahead og Vy. Blant annet «Klimatoget» i regi av SKIFT – Næringslivets klimaledere til Bergen og konferansen «Varmere, våtere, villere» denne helgen var med et lignende konsept.

One thought on “Raka spåret til Stockholm – kreativ jobbeøkt i 120 kilometer”

  1. Hej!

    Tack för inlägget.

    Jag är glad att ni hade en fin resa till Stockholm. Vi tar med oss att ni gillade att ha en egen kupé där ni kunde ha era möten. Men att vi behöver skapa bättre tekniska förutsättningar för bland annat presentationer. SJ 3000 (X55) som ni åkte ska uppgraderas, både med teknik och komfort, kommande åren. Det här är en bra input även till det arbetet.

    Vänligen
    Henrik
    Produkt- och konceptansvarig SJ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer