Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur

Jernbanedirektoratet satser på nye tog med plass til flere passasjerer fremfor ny infrastruktur i Nasjonal Transportplan for 2025-2036 (NTP). Påbegynte prosjekter skal gjennomføres etter planen. Første høringsfrist er i dag 3. juli.

Vedlikehold av eksisterende infrastruktur skal prioriteres i større grad om Jernbanedirektoratets råd til Samferdselsdepartementet blir fulgt. De ønsker også å bytte ut store deler av togparken for å øke passasjerkapasiteten på eksisterende infrastruktur.

–Den største begrensningen for utvikling og vekst i togtilbudet, er at kapasiteten på infrastrukturen på flere strekninger er fullt utnyttet. Det er ikke plass til flere tog, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektoratet har derfor foreslått å øke kapasiteten gjennom å kjøpe nye tog som har plass til flere passasjerer. Rådet fra direktoratet er å erstatte en fjerdedel av dagens togmateriell de neste fem årene, og å erstatte enda en ny fjerdedel fra 2030.

–Med nye tog kan vi dermed øke passasjerkapasiteten på lokaltogene rundt byene med opptil 40 prosent, sier Sletta.

De faglige rådene fra transportvirksomhetene til samferdselsdepartementet er ute på en høringsrunde fram til i dag 3.juli. Jernbanedirektoratet skal levere et oppdatert forslag til prioritering 3.oktober, basert på oppdaterte kostnadsanslag og samfunnsøkoniske analyser. Stortingsmeldingen om NTP for perioden 2025 – 2036 legges fram våren 2024.

Vil fullføre pågående satsinger

Jernbanen har de siste årene satt i gang en rekke større og mindre utbygginger som gir store forbedringer i togtilbudet over hele landet:

  • Dobbeltspor gjennom Ulriken på Bergensbanen gir kvartersruter Bergen – Arna i 2024
  • Elektrifisering Trondheim – Stjørdal og av Meråkerbanen gir reduserte utslipp fra 2024
  • Dobbeltspor på Vestfoldbanen helt til Tønsberg gir mulighet for fire tog i timen Oslo – Tønsberg fra 2025
  • Nye lokaltog med mer plass kommer mellom Oslo og Lillestrøm og Asker i 2025
  • Nytt dobbeltspor på Dovrebanen gir to tog i timen Oslo – Hamar med tre tog i rush i 2027

One thought on “Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer