Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur

Jernbanedirektoratet satser på nye tog med plass til flere passasjerer fremfor ny infrastruktur i Nasjonal Transportplan for 2025-2036 (NTP). Påbegynte prosjekter skal gjennomføres etter planen. Første høringsfrist er i dag 3. juli.

Vedlikehold av eksisterende infrastruktur skal prioriteres i større grad om Jernbanedirektoratets råd til Samferdselsdepartementet blir fulgt. De ønsker også å bytte ut store deler av togparken for å øke passasjerkapasiteten på eksisterende infrastruktur.

–Den største begrensningen for utvikling og vekst i togtilbudet, er at kapasiteten på infrastrukturen på flere strekninger er fullt utnyttet. Det er ikke plass til flere tog, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektoratet har derfor foreslått å øke kapasiteten gjennom å kjøpe nye tog som har plass til flere passasjerer. Rådet fra direktoratet er å erstatte en fjerdedel av dagens togmateriell de neste fem årene, og å erstatte enda en ny fjerdedel fra 2030.

–Med nye tog kan vi dermed øke passasjerkapasiteten på lokaltogene rundt byene med opptil 40 prosent, sier Sletta.

De faglige rådene fra transportvirksomhetene til samferdselsdepartementet er ute på en høringsrunde fram til i dag 3.juli. Jernbanedirektoratet skal levere et oppdatert forslag til prioritering 3.oktober, basert på oppdaterte kostnadsanslag og samfunnsøkoniske analyser. Stortingsmeldingen om NTP for perioden 2025 – 2036 legges fram våren 2024.

Vil fullføre pågående satsinger

Jernbanen har de siste årene satt i gang en rekke større og mindre utbygginger som gir store forbedringer i togtilbudet over hele landet:

  • Dobbeltspor gjennom Ulriken på Bergensbanen gir kvartersruter Bergen – Arna i 2024
  • Elektrifisering Trondheim – Stjørdal og av Meråkerbanen gir reduserte utslipp fra 2024
  • Dobbeltspor på Vestfoldbanen helt til Tønsberg gir mulighet for fire tog i timen Oslo – Tønsberg fra 2025
  • Nye lokaltog med mer plass kommer mellom Oslo og Lillestrøm og Asker i 2025
  • Nytt dobbeltspor på Dovrebanen gir to tog i timen Oslo – Hamar med tre tog i rush i 2027

One thought on “Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer