Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur

Jernbanedirektoratet satser på nye tog med plass til flere passasjerer fremfor ny infrastruktur i Nasjonal Transportplan for 2025-2036 (NTP). Påbegynte prosjekter skal gjennomføres etter planen. Første høringsfrist er i dag 3. juli.

Vedlikehold av eksisterende infrastruktur skal prioriteres i større grad om Jernbanedirektoratets råd til Samferdselsdepartementet blir fulgt. De ønsker også å bytte ut store deler av togparken for å øke passasjerkapasiteten på eksisterende infrastruktur.

–Den største begrensningen for utvikling og vekst i togtilbudet, er at kapasiteten på infrastrukturen på flere strekninger er fullt utnyttet. Det er ikke plass til flere tog, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektoratet har derfor foreslått å øke kapasiteten gjennom å kjøpe nye tog som har plass til flere passasjerer. Rådet fra direktoratet er å erstatte en fjerdedel av dagens togmateriell de neste fem årene, og å erstatte enda en ny fjerdedel fra 2030.

–Med nye tog kan vi dermed øke passasjerkapasiteten på lokaltogene rundt byene med opptil 40 prosent, sier Sletta.

De faglige rådene fra transportvirksomhetene til samferdselsdepartementet er ute på en høringsrunde fram til i dag 3.juli. Jernbanedirektoratet skal levere et oppdatert forslag til prioritering 3.oktober, basert på oppdaterte kostnadsanslag og samfunnsøkoniske analyser. Stortingsmeldingen om NTP for perioden 2025 – 2036 legges fram våren 2024.

Vil fullføre pågående satsinger

Jernbanen har de siste årene satt i gang en rekke større og mindre utbygginger som gir store forbedringer i togtilbudet over hele landet:

  • Dobbeltspor gjennom Ulriken på Bergensbanen gir kvartersruter Bergen – Arna i 2024
  • Elektrifisering Trondheim – Stjørdal og av Meråkerbanen gir reduserte utslipp fra 2024
  • Dobbeltspor på Vestfoldbanen helt til Tønsberg gir mulighet for fire tog i timen Oslo – Tønsberg fra 2025
  • Nye lokaltog med mer plass kommer mellom Oslo og Lillestrøm og Asker i 2025
  • Nytt dobbeltspor på Dovrebanen gir to tog i timen Oslo – Hamar med tre tog i rush i 2027

One thought on “Råd til NTP – Nye tog fremfor satsing på ny infrastruktur”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer