Stengingen av Randklev bru fikk ikke bare følger for gods- og persontrafikken med tog i Gudbrandsdalen i nesten et trekvart år. En spennende forstudie med bruk av hydrogen på godstogene som trafikkerer Raumabanen ble derfor satt på vent. Nå kan ingen si om miljøprosjektet blir fullført.
Det var Møre og Romsdal fylkeskommune gjennom satsningsprogrammet «Skaparkraft» som ga Norsk Hydrogen A/S og togselsksapet «Onrail» 450 000 kroner til å se på mulighetene. Nå er forstudien altså satt på vent.
–Etter at Randklev bro ble stengt sommeren 2023 ble også godstrafikken på Raumabanen stengt for en lengre periode. Prosjektet ble da satt på pause og har ikke blitt restartet. Det er uvisst når eller om prosjektet blir fullført, sier prosjektansvarlig Andreas Østigård, i Norsk Hydrogen AS til tog24.no.
Når tog24 prøver å finne informasjon som tidligere var tilgjengelig på nettsidene til Møre- og Romsdal Fylkeskommune om prosjektet, er sidene fjernet.
https://mrfylke.no/om-oss/prosjekta-vaare/skaparkraft-10-aarig-eksportsatsing
Formålet med studien var å undersøke hvordan man kan realisere en nullutslippsløsning for godstoget på Raumabanen med hydrogen som drivstoff. Mulighetsstudien ble satt i gang i første halvår av 2023, og tilskuddet på 450.000 kroner skulle dekke halvparten av kostnadene. Samarbeid og dialog med de ulike teknologileverandører var en sentral del av gjennomføringen av prosjektet.
Mange land er på «Hydrogen-kjøret»
Hydrogen som drivkilde på tog testes nå ut over hele verden. Kineserne er selvsagt langt fremme, men også i den grønne staten California ser de nå på muligheten til å bruke Hydrogen i tog. Tyskerne har nettopp ferdigstilt et stort produksjonsanlegg i Tübingen. Portugiserne kjører allerede test-tog med Hydrogendrift. Det samme gjør den franske jernbanen. Sånn kan vi holde det gående, men at vi nå ser på muligheten også her hjemme nettopp på Raumabanen har sine grunner i følge «Norsk Hydrogen». Strekningen er en av få strekninger hvor godstogene fortsatt bruker diesel. Hvis du spør fagfolk om hva som er best av elektriske og hydrogendrevne tog, vil mange svare «I hvert fall ikke de som går på Hydrogen». Å lage Hydrogen er meget energikrevende, og for mange land som ikke har samme tilgang til ren fornybar energi slik som vi har i Norge, ja så går mye av vinningen opp spinningen for å si det veldig enkelt. Men på grunn av at effektuttaket i Hydrogen er såpass kraftig, så fortsetter veldig mange land prosessene med å prøve ut Hydrogen.
Dette var visjonen
Mens de fleste jernbaner i Norge er elektrifisert, er det fortsatt noen linjer hvor dette er vanskelig. De to selskapene har valgt ut en av disse, Raumabanen, som gjenstand for deres felles pilot. Onrail kjører allerede dieseldrevne godstog på denne linjen, mens Norsk Hydrogen har sikret seg land i Rauma for grønn hydrogenproduksjon. Da optimismen rundt prosjektet rådet håpet aktørene at ved å slå seg sammen kunne de vise frem utslippsfrie godstog drevet av grønt hydrogen.
–Hvis vi lykkes med dette pilotprosjektet kan det ha en enorm innvirkning på jernbanefrakt over hele Europa og utenfor. Det sa administrerende direktør i Norsk Hydrogen, Jens Berg da de fikk oppdraget med forstudien.
–Det er flere persontog i Europa som allerede kjører på hydrogen, men det er få eksempler på godstog trukket av et hydrogenlokomotiv. Godstog er veldig tunge og krever enorme mengder kraft, ss administrerende direktør i Onrail, Henning Aandal.
Selskapet hans har allerede miljøvennlige hybridtogene tilgjengelig, men ønsker å komme enda nærmere null utslipp.
–Kundene våre ønsker nullutslipp fra godstransporten sin, og for oss er det derfor helt naturlig å utforske muligheten for at hydrogenkjøre godstog skal levere på vår ambisjon om nullutslipp, uttalte Aandal i oppstarten av prosjektet som ingen vet om blir fullført.