Påstår svenskene nekter å selge togbilletter til Vy-tog

Vy melder om vekst på utenlandstogene i sommer, men sier de er blitt offer for dårlig samhandling mellom norske og svenske togmyndigheter. Bedre går det med et påbegynt dansk samarbeid der de nå håper å få på plass en avtale med DSB om daglige fjerntog mellom Oslo og København.

De er ikke fornøyde med at svenske Samtrafikk ikke selger billetter til Vy togene som går på svenske spor. Det kunne gitt flere svenske passasjerer er deres påstand.

–Vi skulle gjerne hatt flere svenske passasjerer i togene våre som går som hurtigtog mellom Göteborg og Malmö. De har samme reisetid som andre operatørers hurtigtog, men utfyller disse med andre avgangstider. Togene ble lagt hos Samtrafiken, der andre togselskaper kan finne avgangene og selge billetter, men i sommer har de kun blitt solgt hos Vy.se. Vi i Vy selger hele Norge og Sveriges togtilbud i våre salgskanaler uavhengig av hvem som kjører dem, men andre togselskaper velger å ikke gjøre det samme av konkurransehensyn, forteller Ludvig Hambro, leder kommersielle tog i Vy.

Ludvig Hambro i Vy synes svenskene kunne vært mer rause i samarbeidet. Foto: Vy

Vy mener det å bli holdt utenfor åpenbare salgskanaler er et kortsiktig perspektiv som går negativt utover kundene. De håper andre togselskaper følger etter modellene til Vy, og viser hele togtilbudet til kundene.

–Dette mener vi også er mest lønnsomt for selskapene på lang sikt, fordi vi bygger markedet større og får færre til å velge bil og fly, sier Hambro. 

De savner også en bedre dialog når det kommer til feriestengte spor på grunn av vedlikeholdsarbeid.

–Banearbeider ga oss en veldig begrenset driftsperiode til Malmö. På grunn av byggingen og åpningen av Varbergtunnelen i Sverige måtte vi vente til 14. juli med jomfruturen. Derfor fikk vi bare fire uker å kjøre piloten på. Men det var stor stas at vi kunne tilby tog fra første åpningsdag med økt kapasitet på Västkustbanan! I tillegg ble det banearbeider to av helgene i disse ukene, som også reduserte antallet turer enda mer. Med både dette og begrenset synlighet hos svensker tatt i betraktning, er vi fornøyde med antallet gjester ombord, sier Ludvig Hambro

Ønsker ikke å snakke tall, men lover tog til København

–Kan dere si noe om tallene for sommeren «europasuksess»?

Vy har som policy at de ikke oppgir tall i forbindelse med passasjergrunnlaget. Dette gjør de av konkurransehensyn. Vi har spurt etter tall, om så bare prosentvis økning, for å eventuelt underbygge det de selv kaller en suksess. Så her får vi da altså forholde oss til selskapets egne ord.

–For første gang på over 20 år har vi kjørt tog videre sørover, med en pilot der vi i fire uker har forlenget Göteborgtogene videre til og fra Malmö. Det har vært viktig for å bygge driftserfaringer, bygge entusiasme og kjennskap i samfunnet og teste markedet for videre satsinger.

Vy melder om stor oppmerksomhet og glede rundt piloten, og de mener selv de har bygget verdifulle erfaringer. De trekker selv frem markeringen 14. juli da det første toget rullet inn i Malmø, med musikk fra jernbanekorpset og flagging fra Togferiegruppa på Facebook.

–Vi planlegger nå å kjøre fast til Malmö fra desember, med avganger i helger, ferieperioder og sommeren. Dette er neste steg videre mot å realisere daglige fjerntog Oslo-København – der jobber vi med en konkret løsning i samarbeid med danske DSB, og håper å kunne gi mer informasjon om ikke så lenge, forteller Ludvig Hambro. 

–Vy i Norge er ikke fornøyd med samarbeidet om felles billettsalg for Vy sine sommertog fra Oslo, via Gøteborg til Malmø i sommer. De mener dere ikke har solgt Vy´s billetter på grunn av konkurransesituasjonen? Har Samtrafikk en kommentar til dette?

–Da vi tolker ditt spørsmål som om at det er SJ i Sverige som ikke selger reiser med Vy, så ber vi dere ta kontakt med SJ`s presseavdeling, sier Håkan Östlund, Partneransvarig, Samtrafiken i Sverige AB

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner