På`n igjen! Dovrebanen stengt, når skal vi lære?

Nyhetskommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no

Nå er det på`n igjen. Når skal norske politikere skjønne at beredskap koster, og at skal vi unngå at kritisk infrastruktur blir liggende med brukket skinnegang, må det tas grep umiddelbart. I skrivende stund er Dovrebanen berørt på flere steder langs linja. Bane NOR har detektert mulig fare for masseutglidning på grunn av store vannmengder nær sporet.

9. august i fjor skrev Tog24.no at landet vårt var delt i to. Egentlig ganske utrolig, fordi det var ufremkommelig på både vei og bane i perioder. Rallarvegen mot vest, og tilsvarende langs Pilegrimsleden mot Nidaros var stort sett eneste mulighet. Med hest og kjerre vel og merke. Ikke mye 2024 over slike løsninger i verdens rikeste land. Etter hvert fikk man stablet på plass en åpen korridor med Rørosbanen, men det gikk kraftig utover persontrafikken mellom nord og sør. Gods fikk prioritet, forståelig. På Bergensbanen gikk det raskere å få i gang trafikken.

Det ble mer enn tydelig uttalt i fjor at ekstremvær er noe vi må leve med. Ja vel, greit nok. Men det kan ikke bety at vi stikker hodet i sanden og ikke tar hensyn til utviklingen.

Et lite makroeksempel på hvordan ting kan og bør gjøres er hvordan den lille bygda Kvam i Gudbrandsdalen løste dette. Et sted Dovrebanen faktisk stopper på enkelte avganger. Etter flere år med store ødeleggelser av bebyggelse, og infrastruktur var det ikke bare forsikringsselskapene som fikk høye viker, det ble tatt lokalpolitisk grep og i dag kan det vesle tettstedet sove trygt om natten fordi et fungerende flomvern kom på plass.

–Når de tre sperrene er bygget, i tillegg til tiltak i fjellet, vil Kvam være trygt. Vannet skal miste kraft tidlig på ferden, uttalte den gang i 2014 ordfører i Nord-Fron, Olav Røssum til NRK, etter en inspeksjon av byggearbeidene med flomvernet.

Dette kan være måten å gjøre det på flere steder langs viktig kritisk infrastruktur som tross alt Dovrebanen er. Steinar Olsen er direktør for operasjon og sikkerhet i togselskapet SJ Norge. Han har mange tiår bak seg i norsk jernbanedrift, og har flere ganger vært modig nok til å be den sentrale jernbaneledelsen med ministeren i spissen om å tenke seg om før de driver med «klattvis vedlikehold» langs Dovrebanen. I all enkelhet kan vi vel tolke han dit hen at som man bygger nye og rettere veistrekninger i dette landet, så må vi klare det samme med deler av togstrekningene. Han var selv med å foreslå et sterkere samarbeid og samhandling med alle aktørene etter «Hans» i fjor.

Innsatsgruppas kommende eksistens ble vel varslet allerede i en rapport til samferdselsministeren i desember i fjor, og Erik Lund i Jernbanedirektoratet uttalte følgende til Tog24.no i mai i år.

–Gjennom dialog med togoperatørene SJ og Go-Ahead og Bane NOR etter ekstremværet «Hans» i august i fjor, og i møter med Vy-gruppen etter utfordringene med snø og kulde på Østlandet i januar, har vi dannet oss et godt bilde av hvordan jernbanesektoren kan samhandle bedre for å opprettholde et best mulig kundetilbud ved ekstraordinære naturhendelser. Eksempelvis gjelder dette prioritering av togtilbud i avvikssituasjoner, felles bruk av bussressurser som erstatning for tog når infrastrukturen blir stengt og bedre samordning av kundeinformasjon, sa Erik Lund, direktør for kjøp og avtalestyring i Jernbanedirektoratet til Tog24. no i mai i år.

Denne gruppa er i følge en helt fersk telefonsamtale oppe og går, og ifølge Olsen i SJ, har det vært god dialog gjennom natten mellom operatør og Bane NOR. Noe som blant annet har ført til bedre varsling mot kunder i døgnet som har gått, og at man løpende får sjekket utsatte banestrekninger slik at togene hele tiden sitter med informasjon om hvor det må tas ekstra hensyn. Dette gjelder Rørosbanen. Dovrebanen er definitivt stengt og ingen tør spå når den kan åpnes igjen. Det blir ikke enklere når E6 er stengt i tillegg, da blir det heller ikke mulig å kjøre buss for tog. Så her hjelper det ikke bare med god vilje og intensjoner, her må det parallelt jobbes med løsninger for de neste 20 år. En innstasgruppe for togets fremtid?

En liten rekapitulering av fjoråret er på sin plass. Uværet «Hans» sine herjinger skulle vel være en vekker for oss alle. Gudbrandsdalen ble faktisk stengt for gjennomgående togtrafikk i mer enn ni måneder på grunn av en brukollaps. All ære til den innsatsen som ble lagt ned, men hendelsen med brukollapsen ved Randklev bør vel føre til at alle med ansvar sover stående i disse dager. Nei jeg tenker ikke på banemannskapene, de har gjort jobben sin gjennom natten. På`n igjen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer