På sporet av et norsk-tysk togsamarbeid

Nylig arrangerte Norsk Tysk Handelskammer tog-seminar med fokus på samarbeid på tvers av grenser. Tyskerne har store aktører i markedet som gjerne vil inn å «hjelpe» norsk skinnegående infrastruktur. En imponerende gjesteliste med over 80 deltakere understreker at tog og jernbane står høyt på agendaen hos mange. –La oss begynne med bedre togforbindelse mellom våre to land, sa Attaché Martin Rohlmann, fra den tyske ambassaden i Oslo.

Tyskland er et land med enorme ambisjoner på vegne av toget som fremtidens transportmiddel. Bransjeorganisasjonen har til sammen 56.600 ansatte, de har 220 medlemsbedrifter som alle driver med jernbanerelatert virksomhet. Og den tyske jernbaneindustrien omsetter for 14 milliarder euro årlig. Tall som ble presentert for norske og svenske tog-topper, da det tyske handelskammeret for en uke siden gjennomførte en reise rundt i Sverige og Norge for å gjøre sine hoser grønne, om enn i en mer bærekraftig betydning av begrepet. For tyskerne er som alle andre opptatt av at tog er det grønne transportalternativet, og ambisjonene deres er mildt sagt store. Innen 2030 har de som mål og doble passasjerantallet på togene. De skal opp på en markedsandel for godstransport på 25 prosent, her har EU mål om 30 prosent, og de skal doble trafikken med høyhastighetstog. Det de var ærlige på var at Norge ligger langt foran når det gjelder elektrifiseringen av jernbanen. Her ligger tyskerne langt ned på lista med sine 62 prosent. Sveits topper I EU med 100 prosent, Sverige har 75 prosent elektrifisert, mens Norge ligger nær 80 prosent. Alle tall som her er lagt frem ble presentert av Pauline Maítre, fra German Railway Industry Association, hvor hun leder arbeidet med kommunikasjon, marked og myndighetskontakt.

Oslo-Berlin, aber ja!

Som de fleste andre i Nord-Europa er tyskerne opptatt av at de vil kunne reise grenseoverskridende i positiv forstand. Det betyr et ønske om å få bedre og raskere togsamband mellom de store tyske byene og Oslo. Den tyske ambassaden representant og innleder, Martin Rohlmann, fortalte en hverdagshistorie som skulle underbygge et savn, men også et behov som representerte den vanlige tysker.

–Mange tyskere ønsker å besøke Norge, i mitt tilfelle var det en vennefamilie som ville komme på besøk med barn til oss i Oslo. Problemet var og er at denne familien ikke ønsker å reise med fly, det er deres prinsipp, og det får vi jo respektere. De er sikkert ikke de eneste tyskere som er opptatt av miljø og mer bærekraftige reisemåter. De hadde gjort skikkelige undersøkelser. En reise med tog kom til å bli vanskelig fordi det ville ta for lang tid, for mange etapper, det ble veldig dyrt fordi det ikke gikk an å bestille en samlet billett for turen, og det var færre avganger å velge i på grunn av tidspunktet på året. Jeg tror mange kjenner seg igjen i dette. Løsningen må være å samhandle mer med hverandre for å få til raskere løsninger. Vi kan ikke vente. Toget burde ha gått allerede i går om vi skal nå klimamålene, og det er liten tvil om at toget er en del av Europas transportløsning for at vi skal få til dette, sa den tyske Attaché Martin Rohlmann.

EU-lokomotivet klar til avgang

–Connecting Oslo – Berlin? Hope and dreams can come through, det var svaret fra Fredrik Kirsebom, Bane NORs direktør for driftsanskaffelser, ga Rohlmann da han innledet på vegne av den norske «delegasjonen».

Den imponerende gjestelisten inneholdt selvsagt mange tyske firmaer som ville innynde seg hos norske tog-direktører som var til stede. Fra vedlikeholdsleverandøren Mantena, Norske tog og fra Bane NOR´s «innkjøpsavdeling». Alle delvis statlige selskaper med hovedansvar for den daglige driften av norsk jernbane. Tyskerne er klar over at det skal brukes mange milliarder på tog i de nærmeste årene i Norge, og siden vi som land produserer lite skinnegående materiell, er vi både rike og populære i følge flere vi snakket med. Om tyskerne snakket til de riktige personene, blir jo et spørsmål for de som skal evaluere, men siden Norge selv ikke bygger tog eller utvikler signal- og sikkerhetssystemer i noen vesentlig grad, ble dagen i hvert fall rik på informasjon og mulighetsrom som lå i et større internasjonalt samarbeid.

I EU ligger det planer for enorme investeringer i tog og togdrift de neste 20 årene. Flere av verdens største tog-produsenter ligger i EU, og det er derfor lett match for Norge å hente både erfaring, inspirasjon og tog-infrastruktur fra våre nesten-naboer på kontinentet.  Dette ble også sterkt understreket fra både de norske og tyske deltagerne på symposiet i regi av Norsk-Tysk Handelskammer.

Grenseoverskridende nettverksbygging

Hensikten med reisen, som startet i Stockholm og fortsatte i Oslo, var å gi de tyske deltagerne bransjeinformasjon om Norge og Sverige, og å skape møteplasser for nettverksbygging til gjensidig nytte. I tillegg til de to konferansene i Oslo og Stockholm stod bedriftsbesøk på agendaen. I Norge besøkte de tyske gjestene Mantena og Bane NOR på anleggene Grorud/Nyland, og i Sverige besøkte gruppen Alstom og Stadler i Västerås. Slike besøk og reiser organiseres for fagfolk fra forskjellige bransjer, og støttes av det tyske næringsdepartementet og Germany Trade & Invest (GTAI).

–Det skandinaviske markedet er av stor interesse for tyske leverandører og vi måtte utvide maksantallet for deltakere pga. stor pågang. Med oss hadde vi 14 bedrifter som enten allerede er aktive i markedet eller svært interessert i å komme i gang i Norden.

Arrangementene i Oslo og Stockholm og høy deltakelse av norske og svenske aktører beviste at interessen er gjensidig, og at tysk teknologi er svært relevant og etterspurt i de to landene, sier Jakob Eckert, prosjektleder for seminaret i Oslo.

Tog24 har skrevet mange saker om tog- og jernbanesatsingen i Europa. Derfor legger vi ved noen lenker som kan være med på å understreke at det av og til kan være viktig å se hva andre gjør – «Learn and look to EU!».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer