På skinner for å lære av hverandre

At det satses stort på tog i Europa er en sannhet vi kan sette to streker under. Når nettverket av tog- og jernbanefolk skulle møtes for å diskutere fremtidens tog, skjedde det for første gang om bord i et tog.

«Europes Rail» er en organisasjon innenfor EU systemet, og for å komme nærmere problemstillingene da de skulle diskutere jernbanens fremtid i prosjektet «Shift2Rail», ble hele konferansen sendt på en todagers togtur fra Berlin til Dresden og tilbake igjen. Alle workshops og diskusjoner ble avholdt om bord i kupeene om bord på toget. Tema spant i hovedsak rundt digitaliseringen av jernbanen, og blant mange interessante glasskule-prosjekter var autonome tog.    

–Arrangementet ga deltakerne en unik opplevelse da de satte seg på et tog fra Berlin til Dresden og tilbake, og satte seg selv i et inspirerende miljø som automatisk skapte engasjerende diskusjoner og nettverksmuligheter med bransjeeksperter. Arrangementet utløste livlig utveksling av ideer og kunnskap, og fremmet samarbeid og innovasjon innen jernbanesamfunnet, heter det i en uttalelse fra arrangøren.

Her kan du se video fra konferansen med oppsummeringer fra mange av deltagerne:

Tog 24 har skrevet flere saker om at toget kan egne seg som plattform for både møter, konferanser og som transport for bedrifter med bærekraftvisjoner. Blant annet arrangerte Næringslivets klimaledere i SKIFTE i samarbeid med miljøorganisasjonen Cicero konferansen «Varm, våtere, villere» om bord i Bergenstoget tidligere i vår. VY satte opp fotball-tog fra Bergen til Oslo under CUP-finalen. Go-Ahead har egne tog til Vikings hjemmekamper, og det er helt tydelig at Vikingfansen liker å reise kollektivt til kamp for togene før og etter kampstart har i stor grad vært smekkfulle til tross for ekstra kapasiteten, har vi latt oss fortelle. I sommer har SJ kundeengasjerende teaterforestillinger om bord på Nordlandsbanen. Joda, ting skjer også her hjemme.

Fakta om Shift2rail:

Shift2Rail er det første europeiske jernbaneinitiativet som ønsker mer fokusert forskning, innovasjon og markedsdrevne løsninger ved å øke integreringen av nye og avanserte teknologier i jernbanen. Shift2Rail skal være en pådriver for å øke konkurranseevnen til den europeiske jernbaneindustrien og de endrede transportbehovene  i EU i årene som kommer.

Fra den to dager lange inspirerende samlingen på toget. Foto: fra illustrasjonsfilmen «Shift2rail»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer