I dag fikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård et nærmere innblikk i det som blir en av Norges viktigste tog gjennom sommeren og de nest årene. Nei, det skal ikke frakte deg og meg. Her snakker vi om en gul og grønn høyteknologisk monstermaskin som sikrer togdriften og holder komforten oppe.
Rundt oss myldrer det av dedikerte jernbanefolk, mennesker du ikke ser om bord i et vanlig passasjertog. Disse har gule dresser og tunge vernesko, de snakker like godt trøndersk som stavangerdialekt. De oser av fagkunnskap og erfaring. Det er de som kjører foran, jobber om natten så lenge det er ledig på sporet, ti-timers skift, og de avslutter arbeidsdagen like godt på Berkåk som i Moi. Hvem vi snakker om?
I dag var det Ole Jørgen Skinderhaug og Joakim Klemmetvoll som hadde fått jobben med å fortelle samferdselsministeren om den nye hybride maskinen som var i stand til å løse flere vedlikeholdsutfordringer på en gang enn noen annet spesialtog som befinner seg i Norge.
–Her holder det ikke «bare» med vanlig lokførerutdanning, her må du gå livets skole, det vil si lære fra kolleger og bruke to til tre år med erfaring for å bli en avansert sporjusteringsmaskin-operatør, forteller Skinderhaug.


Jobber dobbelt så effektivt
De to omtalte herrer, minus samferdselsministeren, har vært i Østerrike for å lære mer inngående om hvordan en av Europas mest avanserte arbeidstog skal bli mest mulig effektiv på det norske jernbanenettet. Den jobber dobbelt så raskt som forgjengeren, og løser mange flere oppgaver, mens den «rusler» seg fremover på sporet. Avanserte datamaskiner bestemmer og regner seg frem til riktig løft av skinnegang og sviller. Med datapresisjon og god hjelp av erfarne operatører med god utsikt til skinnegangen under toget. Både på skjermer og med visuelt tilsyn, spaker de seg fremover i sakte fart og finjusterer sporet slik at toget du og jeg sitter i og som kommer noen timer etterpå, rett og slett oppleves mye mer komfortabelt.
Men, dette handler om så mye mer enn vår komfort som togpassasjerer. Den er først og fremst et stykke avansert kalibreringsverktøy. Sammen med en tydelig imponert samferdselsminister beveger vi oss mer og mindre rundt i et laboratorium på skinner. Dataskjermer over alt, det er avanserte hydrauliske systemer som løfter og sørger for millimeterpresisjon når sporene skal finjusteres slik at de ligger i riktig høyde, retning og er stabile nok for å tåle den sterke trafikkøkningen jernbanen i dag utsettes for. Ikke minst er dette viktig for de stadig lengre og tyngre godstogene. Minsket friksjon og ujevnheter betyr faktisk enorm mye for miljø og slitasje. En sporjusteringsmaskin løfter og justerer sporet med høy presisjon, samtidig som den pakker pukkmassene under svillene for å stabilisere sporet. Dette bidrar til tryggere togtrafikk, bedre komfort for passasjerene, mindre slitasje på infrastrukturen og færre driftsforstyrrelser, ifølge ministerens egen pressemelding.


Første maskin i sitt slag
Dette er faktisk den første maskinen av sitt slag i Skandinavia, og er fullt kapabel for å kjøre både elektrisk og på diesel, samtidig som den kan levere overskuddstrøm fra bremsing tilbake via kjøreledningen. Hele den avanserte kolossen er femti meter lang, og veier 237 tonn, stappende fullt av digital teknologi, hydrauliske systemer som har et fast mannskap på fire personer.
–Det unike med den nye sporjusteringsmaskinen er at den kombinerer tradisjonell drift med hybridteknologi, noe som gjør den til den første hybride skinnegående anleggsmaskinen i Skandinavia. Hybridløsningen gir betydelig lavere utslipp, redusert energiforbruk og mindre støy sammenlignet med tradisjonelle maskiner. Samtidig gir teknologien større fleksibilitet og robusthet, slik at maskinen kan operere effektivt under krevende norske forhold. Maskinen bidrar også til å øke kapasiteten innen vedlikehold av jernbanen i en tid hvor vi ser en klar økning i både trafikk og derfor også økt slitasje. Den nye sporjusteringsmaskinen er et eksempel på hvordan norsk jernbane moderniseres med ny teknologi, og er en investering for å møte fremtidige krav til klima og infrastruktur, forteller Daniel Hatcher, direktør maskiner i Baneservice.
Nyanskaffelsen skal først og fremst settes inn der trykket er størst nå etter innkjøringsperioden i juni. Det er først og fremst det sentrale østlandsområdet og Oslo, som får nyte godt av supermaskinen, men som den hybride maskinen dette er, så kan den operere på samtlige togstrekninger i landet.
–At den i tillegg er tilpasset det nye europeiske signalsystemet ERTMS gjør den til en fremtidsrettet investering som bidrar til en mer bærekraftig, driftssikker og moderne jernbaneinfrastruktur i Norge, forteller Kjersti Kanne, Administrerende direktør i Baneservice.
