Over 2000 personer har reist med direktetoget på Rørosbanen den første måneden

Den 2. mai gikk det første direktetoget Trondheim S – Røros – Hamar – Oslo S. Nå viser tallene at dette er et meget populært tilbud for de reisende. Sommertallene kan være med å avgjøre om dette er liv laga som permanent tilbud.

Tog24 var med på jomfruturen 2. mai i år, og siden den da har altså 2073 personer løst billett med direktetoget mellom Trondheim S og Oslo S via Røros og Hamar. Vi noterte oss under vår lille minirunde om bord at det var stor entusiasme knyttet til dette tilbudet. I går meldte tog24 om at veipartiet Fremskrittspartiet nå har blitt venner med toget og fremmet i slutten av forrige uke et forslag for stortinget om at de måtte gå videre til regjeringen med krav om en ytterligere oppdatering av togmateriellet langs populære Rørosbanen.

–Vi er veldig fornøyde med tallene, og hvis du ønsker et enda mer nøyaktig svar kan vi si at fordelingen var 1229 inn til Oslo, og 844 ut fra Oslo, sier informasjonssjef i SJ Norge Hilde Lyng.

Direktetoget kjøres med de nye togene type 76 som er konstruert som et elektrisk tog, men som har mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift når de trafikkerer ikke-elektrifiserte strekninger, såkalte Bimodale tog. Da tog24 fikk sitte i styrhuset inn mot Oslo, logget vi 200 kilometer i timen, og det er i hvert fall en klar hastighetsforbedring. Togene har kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog. Type 76 er moderne tog som både har god plass, samt at de oppfyller kravene til universell utforming. De reisende vil oppleve at det er mindre støy fra togene, samt plass til flere sykler og bagasje. Men tog24 savner fortsatt en skikkelig spisevogn. På jomfruturen 2. mai ble det servert lapskaus alá Stor-Elvdal hotell. Slik man gjorde i riktige gamle dager da toget hadde lengre pause for vannfylling og ettersyn på Koppang.

Du kan lese mer om lapskausen og jomfruturen her:

-Nå står vi foran en sommersesong med mye turisttrafikk langs denne ruta. Her har vi allerede merket pågang, men har selvsagt plass til flere. Det skjer mye langs ruta, nog for de som ikke har besøkt verdensarven Røros, er det bare å hive seg på toget og ta en tur for å se spelet Elden, for eksempel. Selve Røros er en kulturattraksjon i seg selv. Kajakktur på Femunden. Vakre Østerdalen med Stor-Elvdal Hotell og den gigantiske sølv-elgen. Hopp av, hopp på. Det er å reise med tog det, sier en entusiastisk informasjonssjef Lyng. 

 Direktetoget er et foreløpig prøveprosjekt og skal gå frem til 1’. september. Men SJ Norge vurderer fortløpende om dette kan bli et permanent tilbud. Selv mener SJ at tallenes tale er ganske tydelige. Dette liker folk, og da er det vel bare å gjøre som kunder og publikum vil?

Her fra åpningen av det nye direktetoget på Røros med skuespillere fra spelet «Elden», SJ direktør Rikke Lind og varaordfører på Røros for SV, Christian Elgaaen. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer