SJ tar klimagrep. Tog er viktig for å få folk til å reise klimasmart mener de i en ny reklamevideo. Når det er mulig å velge mellom 44 avganger mellom hovedstaden og stiftstaden i Midt-Norge, ja så betyr vel det at flere egentlig bør komme seg ned fra skyene og inn i det norske naturmangfoldet. Sagt på en mer nynorsk måte, –bidra til det grønne skifte. Da kan faktisk TOG VÆRE TINGEN!
https://www.facebook.com/SJNorgeas/videos/548122634026406
https://tv.kampanje.com/sj-vil-ha-flere-til-a-reise
Har vi sett det før? Minst to ganger! For å si det ganske enkelt, budskapet var egentlig ganske klart allerede på åtti-tallet. Mange kjente kjendisfjes fra den gang da. Det ble gjentatt i 2008. «We could be Heroes», Miljøhelter. Mer humor og mindre alvor. Klima var vel kanskje ikke hovedfokus på åttitallet for SJ, men det var helt klart det i 2008 utgaven, og tematikken er vel stort sett det samme som i dag. Å snakke med snert har aldri vært farlig, og mange kjenner seg nok igjen i denne hysteriske videoen fra åtti-tallet. Ta toget, mindre stres, mer lugn som det heter i Sverige. Sjekk begge disse to bidragene fra «fortiden».