Økte kostnader utløser økt satsing på bærekraft

Det kommer stadig sterkere krav til bærekraftrapportering i den internasjonale jernbanefamilien. Nå har «Union of Railways» laget et rammeverk for slik bærekraftig ytelsesrapportering. Og deres første store resultatbaserte rapport ble lagt frem i Paris tidligere i år.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Hun sier at metodene som brukes er lett tilgjengelige, gjennomsiktige, og omfavner også deling av informasjon som metode i rapporteringen.

–Det er en veldig fin måte å få demonstrert alle de forskjellige måtene jernbanen bidrar til en mer bærekraftig utvikling. Da snakker vi ikke bare utslipp, men om måter og handlinger hvor all tog- og jernbanedrift kan bidra, sier Anderton.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Foto: UIC

Noen funn i den første rapporten

Blant de fremtredende observasjonene er at av deltakerne henter 59 % energi fra fornybar energi, og 61 % av linjene deres er elektrifisert. I tillegg rapporterer 53 % å ha et mål på plass for å skaffe energi fra fornybar energi som overvåkes kontinuerlig, mens mer enn 290 GWh energi ble spart de siste tre årene.

Anderton sier at resultatene for energiforbruk gjenspeiler en «ganske imponerende» handling, men som ble drevet fremover av , og som fikk økt relevans på grunn av de økte energikostnadene i 2022. På den måten kan man si at en energikrise også kan få positive følger når det kommer til bærekraftsatsingen.

Videre fremhevet UIC-direktør François Davenne at rapporten viser et imponerende utvalg måter som jernbaner og jernbanereiser bidrar til en mer bærekraftig fremtid, fra dramatiske forbedringer av luftkvalitet og energieffektivitet, til å beskytte dyrelivet og forbedre kjønnsbalansen i arbeidsstyrken.

–Transport er nøkkelen til å fremme menneskelig sameksistens. Nå mer enn noen gang, må det globale transportsamfunnet gjøre en samlet innsats for å levere meningsfull, systemisk endring som fremmer sosial, økonomisk og miljømessig utvikling og vil tillate fremtidige generasjoner å leve i velstand og i harmoni med naturen, uttalte Davenne i forbindelse med offentliggjøringen.

Lucie Anderton, uttalte også i forbindelse med offentliggjøringen at den internasjonale  jernbanefamilien allerede er den mest bærekraftige formen for motorisert transport, og at de nå ikke ønsker å hvile på eventuell laurbær.

Resultatene, som til sammen utgjør tre års data fra 2019 til 2021, muliggjøre analyse av trender og en eventuell fremgang på tema bærekraft. Totalt deltok 34 UIC-medlemmer til denne første rapporten.

Link til ressurser:

https://uic.org/IMG/pdf/global-rail-sustainability-report-2022.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer