Økte kostnader utløser økt satsing på bærekraft

Det kommer stadig sterkere krav til bærekraftrapportering i den internasjonale jernbanefamilien. Nå har «Union of Railways» laget et rammeverk for slik bærekraftig ytelsesrapportering. Og deres første store resultatbaserte rapport ble lagt frem i Paris tidligere i år.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Hun sier at metodene som brukes er lett tilgjengelige, gjennomsiktige, og omfavner også deling av informasjon som metode i rapporteringen.

–Det er en veldig fin måte å få demonstrert alle de forskjellige måtene jernbanen bidrar til en mer bærekraftig utvikling. Da snakker vi ikke bare utslipp, men om måter og handlinger hvor all tog- og jernbanedrift kan bidra, sier Anderton.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Foto: UIC

Noen funn i den første rapporten

Blant de fremtredende observasjonene er at av deltakerne henter 59 % energi fra fornybar energi, og 61 % av linjene deres er elektrifisert. I tillegg rapporterer 53 % å ha et mål på plass for å skaffe energi fra fornybar energi som overvåkes kontinuerlig, mens mer enn 290 GWh energi ble spart de siste tre årene.

Anderton sier at resultatene for energiforbruk gjenspeiler en «ganske imponerende» handling, men som ble drevet fremover av , og som fikk økt relevans på grunn av de økte energikostnadene i 2022. På den måten kan man si at en energikrise også kan få positive følger når det kommer til bærekraftsatsingen.

Videre fremhevet UIC-direktør François Davenne at rapporten viser et imponerende utvalg måter som jernbaner og jernbanereiser bidrar til en mer bærekraftig fremtid, fra dramatiske forbedringer av luftkvalitet og energieffektivitet, til å beskytte dyrelivet og forbedre kjønnsbalansen i arbeidsstyrken.

–Transport er nøkkelen til å fremme menneskelig sameksistens. Nå mer enn noen gang, må det globale transportsamfunnet gjøre en samlet innsats for å levere meningsfull, systemisk endring som fremmer sosial, økonomisk og miljømessig utvikling og vil tillate fremtidige generasjoner å leve i velstand og i harmoni med naturen, uttalte Davenne i forbindelse med offentliggjøringen.

Lucie Anderton, uttalte også i forbindelse med offentliggjøringen at den internasjonale  jernbanefamilien allerede er den mest bærekraftige formen for motorisert transport, og at de nå ikke ønsker å hvile på eventuell laurbær.

Resultatene, som til sammen utgjør tre års data fra 2019 til 2021, muliggjøre analyse av trender og en eventuell fremgang på tema bærekraft. Totalt deltok 34 UIC-medlemmer til denne første rapporten.

Link til ressurser:

https://uic.org/IMG/pdf/global-rail-sustainability-report-2022.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer