Økte kostnader utløser økt satsing på bærekraft

Det kommer stadig sterkere krav til bærekraftrapportering i den internasjonale jernbanefamilien. Nå har «Union of Railways» laget et rammeverk for slik bærekraftig ytelsesrapportering. Og deres første store resultatbaserte rapport ble lagt frem i Paris tidligere i år.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Hun sier at metodene som brukes er lett tilgjengelige, gjennomsiktige, og omfavner også deling av informasjon som metode i rapporteringen.

–Det er en veldig fin måte å få demonstrert alle de forskjellige måtene jernbanen bidrar til en mer bærekraftig utvikling. Da snakker vi ikke bare utslipp, men om måter og handlinger hvor all tog- og jernbanedrift kan bidra, sier Anderton.

Lucie Anderton, UICs bærekraftsdirektør, sier at den første rapporten reflekterer et ønske i sektoren om å harmonisere rapportering om bærekraftige måloppnåelser. Foto: UIC

Noen funn i den første rapporten

Blant de fremtredende observasjonene er at av deltakerne henter 59 % energi fra fornybar energi, og 61 % av linjene deres er elektrifisert. I tillegg rapporterer 53 % å ha et mål på plass for å skaffe energi fra fornybar energi som overvåkes kontinuerlig, mens mer enn 290 GWh energi ble spart de siste tre årene.

Anderton sier at resultatene for energiforbruk gjenspeiler en «ganske imponerende» handling, men som ble drevet fremover av , og som fikk økt relevans på grunn av de økte energikostnadene i 2022. På den måten kan man si at en energikrise også kan få positive følger når det kommer til bærekraftsatsingen.

Videre fremhevet UIC-direktør François Davenne at rapporten viser et imponerende utvalg måter som jernbaner og jernbanereiser bidrar til en mer bærekraftig fremtid, fra dramatiske forbedringer av luftkvalitet og energieffektivitet, til å beskytte dyrelivet og forbedre kjønnsbalansen i arbeidsstyrken.

–Transport er nøkkelen til å fremme menneskelig sameksistens. Nå mer enn noen gang, må det globale transportsamfunnet gjøre en samlet innsats for å levere meningsfull, systemisk endring som fremmer sosial, økonomisk og miljømessig utvikling og vil tillate fremtidige generasjoner å leve i velstand og i harmoni med naturen, uttalte Davenne i forbindelse med offentliggjøringen.

Lucie Anderton, uttalte også i forbindelse med offentliggjøringen at den internasjonale  jernbanefamilien allerede er den mest bærekraftige formen for motorisert transport, og at de nå ikke ønsker å hvile på eventuell laurbær.

Resultatene, som til sammen utgjør tre års data fra 2019 til 2021, muliggjøre analyse av trender og en eventuell fremgang på tema bærekraft. Totalt deltok 34 UIC-medlemmer til denne første rapporten.

Link til ressurser:

https://uic.org/IMG/pdf/global-rail-sustainability-report-2022.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer

Internasjonal skepsis til innføringen av 5G-nettet til togstyring

Internasjonalt er man skeptiske til innføringen av 5G-nettet som en del av det digitale operasjonssystemet som kan komme til å koordinere all kommunikasjon på og langs skinnene i Europa. I Norge kjører Bane NOR fortsatt på sitt gamle G2 nett, og sier de avventer til en eventuell ny Europeisk standard blir mulig å innpasse i […]

Les mer