
Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart.
Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to nye kryssingssporene skal bygges på Vieren holdeplass og Ygre stasjon.
–Lengre og flere kryssingsspor er svært viktig for å øke kapasiteten på Bergensbanen. Bratt terreng, vanskelig adkomst, begrensede arealer og en sterkt trafikkert jernbane gjør denne planleggingen krevende sier prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR Utbygging Sør-Vest.

Multiconsult skal bistå Bane NOR med å utarbeide hovedplanene, utrede ulike alternativer og prosjektere løsninger på et overordnet nivå. Rådgiverfirmaet har også opsjon på de videre planene, det vil si detaljplan og reguleringsplan, samt byggeplan for hvert av kryssingssporene, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.
Kontrakten for utarbeidelsen av planene har en kostnadsramme på mellom 40 og 80 millioner kroner, ifølge Bane NOR. Dette avhenger av hvor mange av opsjonene som etter hvert innfris. Og hvilke av planene som faktisk blir noe av. Hovedplanene for utbyggingen skal være klar til neste år, så starter detaljplanleggingen og reguleringsplanene. Men som Bane NOR skriver i sin melding så er selve utbyggingen ikke prosjektert inn før i NTP som gjelder fra 2031.
Javel. Og PENGENE da. Skal det gå på bekostning av vedlikehold?
Det er ikke uvanlig for tiden at man setter planlagte jernbaneprosjekter opp mot vedlikeholdsbehovet.
Det må imidlertid gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Vi kan ikke slutte å planlegge for økt kapasitet, kortere reisetider, og en mer effektiv jernbane i fremtiden fordi vedlikeholdsbehovet er stort nå. Veksten i jernbanetrafikken har vært formidabel de siste årene, og den kommer antagelig til å fortsette. Kapasiteten er allerede sprengt. Hvis den ikke økes, hva skal vi gjøre da? Nekte folk og gods adgang til toget? Vedlikehold av jernbanen kan ikke gjøres som et skippertak. Det er et arbeid som vil pågå kontinuerlig inn i evigheten. Man må ikke glemme, at i tillegg til vedlikeholdsetterslepet står det ganske dårlig til med norsk jernbane, totalt sett, med krappe kurver, mye enkeltspor, osv. Dette er også med på å øke vedlikeholdsbehovet, det øker sårbarheten mht. forsinkelser, det gir, som nevnt, dårlig kapasitet, og det gjør det vanskelig å slippe til på sporet for å vedlikeholde det. Et vel så stort problem som penger, iflg. BaneNor, er lange nok tidsvinduer til kunne drive vedlikehold, og ikke bare brannslukking.
Å sette vedlikehold nå opp mot fremtidige behov blir for enkelt, og kan godt overlates til dem som forsøker å score billige politiske poeng.
Så lenge vedlikehold OG nyinvesteringer går av den samme potten, er dette regnestykket enkelt. Det har ingen ting med «politiske poeng» å gjøre.
Få totimers ic frejvens snart,