Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart.

Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to nye kryssingssporene skal bygges på Vieren holdeplass og Ygre stasjon.

–Lengre og flere kryssingsspor er svært viktig for å øke kapasiteten på Bergensbanen. Bratt terreng, vanskelig adkomst, begrensede arealer og en sterkt trafikkert jernbane gjør denne planleggingen krevende sier prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR Utbygging Sør-Vest. 

Direktør André Teigen i Multiconsult Region Vest og prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR Utbygging Sør-Vest signerte 17. januar kontrakten for de fem kryssingssporene på Bergensbanen. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR

Multiconsult skal bistå Bane NOR med å utarbeide hovedplanene, utrede ulike alternativer og prosjektere løsninger på et overordnet nivå. Rådgiverfirmaet har også opsjon på de videre planene, det vil si detaljplan og reguleringsplan, samt byggeplan for hvert av kryssingssporene, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Kontrakten for utarbeidelsen av planene har en kostnadsramme på mellom 40 og 80 millioner kroner, ifølge Bane NOR. Dette avhenger av hvor mange av opsjonene som etter hvert innfris. Og hvilke av planene som faktisk blir noe av. Hovedplanene for utbyggingen skal være klar til neste år, så starter detaljplanleggingen og reguleringsplanene. Men som Bane NOR skriver i sin melding så er selve utbyggingen ikke prosjektert inn før i NTP som gjelder fra 2031.

4 thoughts on “Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

    1. Det er ikke uvanlig for tiden at man setter planlagte jernbaneprosjekter opp mot vedlikeholdsbehovet.
      Det må imidlertid gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Vi kan ikke slutte å planlegge for økt kapasitet, kortere reisetider, og en mer effektiv jernbane i fremtiden fordi vedlikeholdsbehovet er stort nå. Veksten i jernbanetrafikken har vært formidabel de siste årene, og den kommer antagelig til å fortsette. Kapasiteten er allerede sprengt. Hvis den ikke økes, hva skal vi gjøre da? Nekte folk og gods adgang til toget? Vedlikehold av jernbanen kan ikke gjøres som et skippertak. Det er et arbeid som vil pågå kontinuerlig inn i evigheten. Man må ikke glemme, at i tillegg til vedlikeholdsetterslepet står det ganske dårlig til med norsk jernbane, totalt sett, med krappe kurver, mye enkeltspor, osv. Dette er også med på å øke vedlikeholdsbehovet, det øker sårbarheten mht. forsinkelser, det gir, som nevnt, dårlig kapasitet, og det gjør det vanskelig å slippe til på sporet for å vedlikeholde det. Et vel så stort problem som penger, iflg. BaneNor, er lange nok tidsvinduer til kunne drive vedlikehold, og ikke bare brannslukking.
      Å sette vedlikehold nå opp mot fremtidige behov blir for enkelt, og kan godt overlates til dem som forsøker å score billige politiske poeng.

      1. Så lenge vedlikehold OG nyinvesteringer går av den samme potten, er dette regnestykket enkelt. Det har ingen ting med «politiske poeng» å gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer