Økt antall sovevogner på Nordlandsbanen ble en suksess

For å utnytte materiellet på en best mulig måte, har SJ Norge valgt å ta sovevognene som ikke brukes på Dovrebanen denne vinteren, og satt de inn for å styrke Nordlandsbanen i jul- og nyttårshelegn. Dette har blitt veldig populært blant de reisende både nord- og sørover, ifølge Steinar Olsen, som leder den operasjonelle driften i SJ.

Nå snur strømmen av togreisende. Folk skal hjem etter julefeiring over hele landet. Utfordringene med været på Bergensbanen preger selvsagt juletrafikken, mens andre opplever dette i mindre grad. Et bedret sovetilbud på Nordlandsbanen gir togselskapene en god pekepinn på muligheten som faktisk ligger i et økt servicenivå, og at det finnes mer kjørende materiell til rådighet.

VY fikk været midt i mot vestover

Finse påen vinterdag været var litt bedre enn det er nå om dagen. Foto: Rune Fossum

–Jeg har dessverre ingen tall på punktlighet generelt denne julen, men trafikken på Bergensbanen har stort sett gått som normalt, med noen unntak. I natt som var og i dag torsdag er et sånt unntak hvor vi må snu tog og innstille avganger på grunn av uværet. Det er selvfølgelig utrolig kjedelig. Vi ser at kundene har forståelse for det, når det er uvær og snøras som påvirker trafikken, men det er klart at det er frustrerende å ikke komme seg dit man skal når man skal det. I natt måtte vi snu togene og kjøre alle til Bergen med både tog og buss. Det vil si at en del passasjerer kom seg frem til endestasjonen, mens andre ble kjørt tilbake til start. Så blir det innstillinger videre i dag, og Bane Nor kommer med en ny oppdatering kl. 15.00. Inntil videre kjører vi buss for tog og tog på ulike deler av strekningen, men spesielt fra Bergen er det utfordrende med busser, sier Siv Egger Westin, kommunikasjonssjef persontog i VY. 

VY forteller at de får en del henvendelser til kundeservice med krav om refusjon når dette inntreffer, og at dette er veldig forståelig. Tallene på antallet klager er ikke klare, men de sier at en økning i antallet klager både er normalt og lite overraskende når det er stans i trafikken, enn om den går normalt. Dette er de forberedt på skal komme.

SJ Norge kan melde om svært god punktlighet gjennom julen. Ifølge sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen, har de klart å hode seg på over 90 prosent punktlighet. Det betyr en punktlighet innenfor fem minutter forsinkelser. Alt over regnes som at toget er forsinket og man oppnår dårligere score.

–At det har vært store problemer i fly- og veitrafikken i det siste skal man aldri fryde seg over, da blir vi heller mer opptatt av at vi som kjører tog i enda større grad kan levere på punktlighet, sier Olsen.

«Den enes død, den andres brød» – sovesuksess på Nordlandsbanen

Og mange har i år benyttet seg av togtransport nordover. På grunn av problemene med Randklev bru og den gjennomgående trafikken på Dovrebanen, har SJ valgt å bruke sovevognene på Nordlandsbanen.  

–Vi kjører vanligvis to sovevogner per avgang i nattogene 475/476. I jule- og nyttårstrafikken har vi kjørt tre sovevogner og kjører dette til og med 2. januar. Dette er en mulighet vi fikk på grunn av at Dovrebanen er stengt ved Randklev bro etter Hans,  og at det derfor ikke er mulig å kjøre nattog med sovevogner fordi alle må uansett ut for å skifte tog mellom

Ringebu og Fevang begge veier. Sovevognene har god kapasitet med 30 soveplasser fordelt på 15 sovekupeer, forteller Steinar Olsen.

I tillegg kjører SJ dobbelsett T93 i togene 477/478 Trondheim – Moi Rana – Trondheim på dager med stor trafikk.

I en periode tidligere i vinter med utfall av lok Di4 som benyttes på dag- og nattogene på Nordlandsbanen, har vi nå sammen med vår vedlikeholdsleverandør Mantena sikret oss fire tilgjengelige lokomotiver gjennom jul- og nyttårshelgen. For å drifte dag- og nattogene på Nordlandsbanen fult ut har vi hele tiden behov for tre driftsklare lok, slik at viogså har et reservelok å sette inn om noe uforutsett skulle skje, sier Olsen.

SJ Norge beklager de rådende forhold på Dovrebanen og at et svært populært sovetilbud ikke er tilgjengelig denne vinteren.

–Vi tror våre reisende er klar over hvordan det står til med gjennomreiser i Gudbrandsdalen. Nå vet vi at det jobbes 24/7 for å få skinnene tilbake over Lågen ved Randklev. Vi har stadige møter med Bane NOR som ligger veldig på skjema for å lever brua ferdig så tidlig som mulig er. Isforholdene utover vi9nteren og en eventuell storflom, kan selvsagt virke inn på ferdiggjøringen, men det får vi bry oss om hvis så blir tilfelle, sier Olsen.

Populært direktesatsing på Rørosbanen

–Vi har så langt denne julen hatt kun en større hendelse, og det skjedde faktisk onsdag kveld i mellomjula, hvor Rørosbanen fikk tekniske problemer ved Hanestad. Da måtte vi sette inn alt vi hadde av busser for å få folk i tide frem til eventuell videre transport. Ellers opplever vi at den ene direkteavgangen mellom Oslo og Trondheim har blitt meget populær, og så langt har vi et gjennomsnitt på 200 reisende med dette toget. Denne avgangen var en jo en prøveordning som egentlig skulle vare til over sommeren. På grunn av hendelsen med Randklev, kjører vi fortsatt denne avgangen. Får vi mer materiell til rådighet skal vi klare å bygge videre på denne suksessen, sier Steinar Olsen.

SJ på vei over Satlfjellet. Foto: SJ Norge

One thought on “Økt antall sovevogner på Nordlandsbanen ble en suksess”

  1. Er så trøtt av at sj får så mye nesegrus beundring for hvordan de har håndtert Randklev-hendelsen. Sitter på toget fra Ringebu til Trondheim, og det bruker 36 minutter mer enn i 2003, fra Ringebu til Trondheim altså. Motsatt vei så økte reisetiden Bodø til Oslo med omlag 2,5 timer etter ruteskiftet i desember. Det er omtrent på 1975-nivå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer