Nytt toppår for hendelser, skremmende liten respekt for farlige planoverganger

Mangel på respekt og forståelse for farene ved å krysse en planovergang der togene kan komme ganske så overraskende, skremmer Bane NOR. Lokfører opplever personer som viser fingeren når togene farer forbi dem, eller barnevogner og barn som blir dyttet inn under bommer på vei ned. I fjor registrerte Bane NOR 815 «hendelser» ved planoverganger.

–I fareloggen vår, der alle avvik registreres, finnes det mange hårreisende førstehåndsberetninger fra lokførere som har sett alt fra foreldre som jager barn og dytter barnevogner under bommene, til eldre herremenn med bikkje som gir fingeren når de blir tutet på av toget, forteller Buset. Utviklingen er skremmende, og vi vil derfor minne alle som ferdes tett på jernbanen om hvor livsnødvendig det er å følge signaler, skilt og regler, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid.

Værstingene er godt voksne (menn) som til og med viser fingeren til lokføreren når han sneier forbi dem.
Alle foto: Bane NOR
Pål Buset i Bane NOR er igjen ut og advarer folk mot planoverganger. 815 hendelser i fjor gir toppår for antallet nestenulykker ved norske planoverganger. Foto: Bane NOR/privat

Årlig skjer det mellom 600 og 700 uønskede hendelser på planoverganger. I fjor ble et toppår med 815 hendelser som i verste fall kunne endt med sammenstøt mellom tog og trafikant. Det skyldes som oftest at kjørende, syklende og fotgjengere ikke følger trafikkreglene.Ifølge prosjektlederen er det dessverre ofte menneskelig svikt som resulterer i skumle nestenulykker. Verst er godt voksne folk, gjerne menn som tror de har dårlig tid, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

–Nå er det cirka 1.800 planoverganger igjen som er i bruk. Det er fortsatt mange, og vi arbeider for å erstatte dem med undergang (kulvert) eller bru, slik at vi blir kvitt risikoen for sammenstøt, forklarer Buset.

Noen av versting-eksemplene:

Dovrebanen:

Person på sparkesykkel krysset Kvål planovergang når tog 439 kom kjørende. Bommene lå nede.

Rørosbanen:

Røros: En eldre mann går over mens bommene er nede. Mannen gikk først over, noe som resulterte i at et barn som ventet også løp over mens bommen var nede.

Nordlandsbanen:

Ronglan-Skogn. Fører i tog 430 måtte ta nødbrems ved en usikret PLO på km 72,745 da en traktor med henger kjører over foran toget. Dette er en PLO med ringerutine, som ikke er fulgt i dette tilfellet.

Bratsbergbanen:

Tog 457 melder at en person krysset sporet ved Verdal planovergang foran toget. Fører anslo at personen krysset sporet når tog 457 var ca 100 meter unna. Signal tog kommer ble gitt.

Bergensbanen:

Bergensbanen, Bulken – Evanger. Tog 1849 kjørte nesten på en bil på Saghaug plo km 399.80. Bare cm unna sammenstøt.

Sørlandsbanen:

Nestenpåkjørsel ved PLO Mjøndalen. En person går over PLO mens toget kommer, fører tar nødbrem og toget stopper.

Vestfoldbanen:

To ungdommer krysset sporet ved planovergang på Larvik stasjon. Var tydelig at de så meg, og tror de krysset sporet for å tøffe seg for resten av gjengen som sto på andre siden. Dro nødbrems og tuta.

Østfoldbanen, vestre linje:

Tre personer krysset planovergangen i nordenden av Moss stasjon mens bommene lå nede.

Østfoldbanen, østre linje:

Person over planovergangen på Tomter foran tog 1905. Fører tok nødbrems. Person løp over sporet etter at bommene var nede. Jeg var på tur inn med 1905. Jeg tok nødbrems og ga signal med tyfonen. Personen kom seg heldigvis over uten at det ble sammenstøt.

Fakta om planoverganger i Norge:

Det er 3.125 planoverganger på jernbanen i Norge, hvorav 1.862 er i drift. Av disse ligger 1.614 på strekninger med regulær togtrafikk. 348 er utstyrt med veisikringsanlegg. 1.266 er uten veisikringsanlegg. I 2023 ble det lagt ned 120 planoverganger.

Denne lastebilen klarte å bli sittende fast mellom bommene. Så dårlig tid er det vel ikke lov å ha. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer