Et nytt lovforslag som gjelder visitering av reisende, kan true togreiser mellom Oslo og kontinentet. –Vi har ikke kapasitet eller anledning å la våre ansatte drive den slags myndighetsoppgaver, sier konsernsjef Monica Lingegård i SJ.
Det er stor risiko for at SJ må innstille trafikken på strekningen København – Malmö med alle ekspresstog dersom et nytt lovforslag om midlertidige forbud mot å frakte personer uten gyldige identitetsdokumenter til Sverige blir vedtatt. Dette kommer frem i et høringssvar til et forslag som skal behandles av den svenske regjeringen.
Et slag for den nye ruteplanen
Det kan være den tilspissede situasjonen i Sverige som har ført til at den svenske regjeringen nå vurderer å skjerpe innreisekravene til landet. Noe som kan få følger for reisende også fra Oslo mener konserndirektøren i SJ. Dette kommer samtidig med at VY i dag offentliggjør sine nye ruteplaner hvor en dobling av antallet avganger mellom Oslo og Gøteborg blir en del av satsingen fra 10. desember.
https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/pressemeldinger/2023/oslogoteborg
–Dessverre må vi konstatere at risikoen er svært stor for at vi blir tvunget til å stanse vår høyhastighetstogforbindelse mellom København og Malmø dersom denne loven blir en realitet og eventuelt blir tatt i bruk. Det kan også gjelde SJs trafikk til og fra Oslo, sier Monica Lingegård i en pressemelding.
Forslaget er utformet som et forbud mot å frakte personer uten gyldige identitetsdokumenter til Sverige, og det er knyttet høye bøtesatser til de som eventuelt ikke etterkommer kravet til dokumentasjon. Dette kan bety at transportøren, som i dette tilfellet er SJ, ikke bare vil være ansvarlig for selve kontrollen av dokumenter, men også at disse dokumentene ikke blir borte eller ødelagt etter kontrollen. En absurditet som SJ trekker frem i sitt høringssvar til den svenske regjeringen.
–Det har vi i SJ full forståelse for, og vi er selvsagt innstilt på å bistå og legge til rette for myndighetene som med rimelighet bør gjennomføre disse kontrollene om bord i togene våre. Men forslaget er basert på at det er våre ombordpersonale som skal utføre kontrollene – altså en ren myndighetsutøvelse. Det er helt urimelig at vi skal måtte ta et slikt ansvar uten å ha den utdannelsen og opplæringen som kreves for oppgaven, sier SJ-sjef Monica Lingegård i en pressemelding.