Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur.

Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, styrke samarbeidet og tilby tilgang til de nyeste fremskrittene innen vedlikehold.
 
Jernbanedirektoratet har med ette nettverket ambisjoner om å skape en levende møteplass for engasjerte fagfolk, entreprenører, forskere, akademia og industri i jernbanesektoren. Vi vil dele kunnskap, diskutere utfordringer, finne løsninger og prøve ut nye ideer på jernbanen, heter det i en melding fra direktoratet.

Nå søker Jernbanedirektoratet etter kloke hoder som skal bygge nettverk for å effektivisere og bedre vedlikeholdet
rundt jernbanen i Norge. Fotoillustrasjon: Frode Pedersen tog24

Innovasjonsnettverket for vedlikehold hadde oppstartsmøte hos Jernbanedirektoratet i Oslo i forrige uke. Nettverket skal være en samling av mange av de dyktigste fagfolkene innen tilstandsbasert- og prediktivt vedlikehold på jernbanen i Norge. Nettverket består så langt av over 20 engasjerte og dyktige fagfolk fra store deler av jernbanesektoren, universiteter, forskningsinstitusjoner og industri. På det første møtet diskuterte gruppa mål og aktiviteter for 2024. Utforsking av nye metoder for inspeksjon og vedlikehold, fremme datadeling, utnytte kunstig intelligens og digitale tvillinger er blant prioriterte temaer. Nettverket ønsker så mange som mulig velkommen, og du kan melde deg som interessert på følgende link: https://lnkd.in/dk6d9GcT

Et annet nettverk med kloke yngre hoder er:

Som deltaker i nettverket vil du: 
– Bygge nettverk med fagspesialister innen tilstandsbasert- og prediktivt vedlikehold
– Få mulighet til å delta i nasjonale- og internasjonale prosjekter og piloter 
– Ta del i nasjonale seminarer og internasjonale konferanser 
– Få tilgang til det siste innen forskning og innovasjon innen tilstandsbasert- og prediktivt vedlikehold 
– Bli invitert til nettverksmøter og tekniske besøk, noe som kan bety fire til seks aktiviteter i året.

 Kontaktperson er Stefano Derosa leder for innovasjonsnettverket i Jernbanedirektoratet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer