Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser.
–Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi 70 nye arbeidsplasser i Groruddalen. Med vår over 100 års erfaring fra jernbanesektoren skjønner vi forskjellen på tungt planlagt vedlikehold, og når et problem med toget kan løses raskere enn det som kanskje er mulig å få til med dagens system, sier Espen Engelstad i Dahlrail.
For første gang på mange år skal det bygges tre nye jernbanespor og ny hall for vedlikehold, ombygging og oppgradering av tog i Norge. Det er utstyrsleverandøren Dahlrail med over 100 års fartstid som leverandør til jernbanen som skal leie og drive det nye verkstedbygget på Alnabru. Verkstedhallen skal bygges og eies av Bane NOR Eiendom, og hvor Dahlrail står for driften av verkstedet. Bygget kommer like ved siden av det statseide vedlikeholdsselskapet Mantena.
–Dette gjør vi for å sikre at vi i Norge selv kan møte kravene til testing, oppgraderinger og miljø. Vi har jo lært at «alt henger sammen med alt» så derfor satser vi nå stort for å møte fremtidens behov for en hyppigere oppfølging av togene. Våre oppgraderinger er designet for å forlenge levetiden til eksisterende tog, og redusere behovet for ressurskrevende nyanskaffelser, sier Espen Engelstad som leder Dahlrail både i Norge og Sverige.
Noe av ideen med det nye verkstedet er å gjøre togselskapene mere effektiv i det daglige. Det nye verkstedet på Alna skal gjøre at togene raskt kan få hjelp i akutte situasjoner, hvor problemet kanskje ikke er så stort, men med bruk av riktige analyseverktøy så lokaliseres problemet og løses raskere enn det som er tilfelle i dag.
–Vi kan godt sammenligne oss med bilbransjens «Snap Drive», og det var fra bilbransjen vi hentet noe av ideene til det nye verkstedet. Vi kan avhjelpe togselskapene når noe uventet skjer. Vi kan også løse etterslepsproblematikk i og med at vi vil ha tekniske løsninger tilgjengelig for testing og måling. Vi kan også raskt snu oss rundt om et tog blir utsatt for skade eller hærverk som må løses raskt. Vi samarbeider med mange andre underleverandører som raskt kan komme på banen. I tråd med vår strategi har Dahlrail bestemt at vi ikke skal håndtere tungt planlagt vedlikehold av tog, sier Engelstad.
Fakta om det nye verkstedet:
Uavhengig privat selskap som leier bygget Bane NOR eiendom setter opp på den store jernbanetomten på Alnabru. Dahlrail ser i første omgang for seg 70 ansatte som skal drive jernbaneverksted slik bilbransjen har konseptet «Snap Drive». Frittliggende bygning i nær kontakt med det statseide togverkstedet Mantena. Det blir tre nye spor inn i hallen som blir 122 meter lang og 32 meter bred og med en takhøyde på 11 meter.
Fakta om Dahlrail:
Dahlrail har siden 1917 bidratt til økt driftssikkerhet, effektivitet og pålitelighet for den norske jernbanesektoren. Dahlrail Norge representerer ledende produsenter av jernbanekomponenter og utstyr. Selskapet har etablert kontorer både i Sverige og i Nederland.