Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser.

–Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi 70 nye arbeidsplasser i Groruddalen. Med vår over 100 års erfaring fra jernbanesektoren skjønner vi forskjellen på tungt planlagt vedlikehold, og når et problem med toget kan løses raskere enn det som kanskje er mulig å få til med dagens system, sier Espen Engelstad i Dahlrail.  

For første gang på mange år skal det bygges tre nye jernbanespor og ny hall for vedlikehold, ombygging og oppgradering av tog i Norge. Det er utstyrsleverandøren Dahlrail med over 100 års fartstid som leverandør til jernbanen som skal leie og drive det nye verkstedbygget på Alnabru. Verkstedhallen skal bygges og eies av Bane NOR Eiendom, og hvor Dahlrail står for driften av verkstedet. Bygget kommer like ved siden av det statseide vedlikeholdsselskapet Mantena.

–Dette gjør vi for å sikre at vi i Norge selv kan møte kravene til testing, oppgraderinger og miljø. Vi har jo lært at «alt henger sammen med alt» så derfor satser vi nå stort for å møte fremtidens behov for en hyppigere oppfølging av togene. Våre oppgraderinger er designet for å forlenge levetiden til eksisterende tog, og redusere behovet for ressurskrevende nyanskaffelser, sier Espen Engelstad som leder Dahlrail både i Norge og Sverige.

Espen Engelstad ønsker å forandre måten vi tenker vedlikehold på når det gjelder tog. Nye metoder for å gjøre oppgraderinger vedlikeholdet mer effektivt skal gjøre at togene lever lenger, og holder seg på skinnene når det er forventet. Foto: Frode Pedersen tog24.no

Noe av ideen med det nye verkstedet er å gjøre togselskapene mere effektiv i det daglige. Det nye verkstedet på Alna skal gjøre at togene raskt kan få hjelp i akutte situasjoner, hvor problemet kanskje ikke er så stort, men med bruk av riktige analyseverktøy så lokaliseres problemet og løses raskere enn det som er tilfelle i dag.  

–Vi kan godt sammenligne oss med bilbransjens «Snap Drive», og det var fra bilbransjen vi hentet noe av ideene til det nye verkstedet. Vi kan avhjelpe togselskapene når noe uventet skjer. Vi kan også løse etterslepsproblematikk i og med at vi vil ha tekniske løsninger tilgjengelig for testing og måling. Vi kan også raskt snu oss rundt om et tog blir utsatt for skade eller hærverk som må løses raskt. Vi samarbeider med mange andre underleverandører som raskt kan komme på banen. I tråd med vår strategi har Dahlrail bestemt at vi ikke skal håndtere tungt planlagt vedlikehold av tog, sier Engelstad. 

Fakta om det nye verkstedet:

Uavhengig privat selskap som leier bygget Bane NOR eiendom setter opp på den store jernbanetomten på Alnabru. Dahlrail ser i første omgang for seg 70 ansatte som skal drive jernbaneverksted slik bilbransjen har konseptet «Snap Drive». Frittliggende bygning i nær kontakt med det statseide togverkstedet Mantena. Det blir tre nye spor inn i hallen som blir 122 meter lang og 32 meter bred og med en takhøyde på 11 meter.

Fakta om Dahlrail:

Dahlrail har siden 1917 bidratt til økt driftssikkerhet, effektivitet og pålitelighet for den norske jernbanesektoren. Dahlrail Norge representerer ledende produsenter av jernbanekomponenter og utstyr. Selskapet har etablert kontorer både i Sverige og i Nederland.

Til venstre er det nye bygget tegnet inn på plassen ved den store jernbanetomta på Alna.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer