Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser.

–Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi 70 nye arbeidsplasser i Groruddalen. Med vår over 100 års erfaring fra jernbanesektoren skjønner vi forskjellen på tungt planlagt vedlikehold, og når et problem med toget kan løses raskere enn det som kanskje er mulig å få til med dagens system, sier Espen Engelstad i Dahlrail.  

For første gang på mange år skal det bygges tre nye jernbanespor og ny hall for vedlikehold, ombygging og oppgradering av tog i Norge. Det er utstyrsleverandøren Dahlrail med over 100 års fartstid som leverandør til jernbanen som skal leie og drive det nye verkstedbygget på Alnabru. Verkstedhallen skal bygges og eies av Bane NOR Eiendom, og hvor Dahlrail står for driften av verkstedet. Bygget kommer like ved siden av det statseide vedlikeholdsselskapet Mantena.

–Dette gjør vi for å sikre at vi i Norge selv kan møte kravene til testing, oppgraderinger og miljø. Vi har jo lært at «alt henger sammen med alt» så derfor satser vi nå stort for å møte fremtidens behov for en hyppigere oppfølging av togene. Våre oppgraderinger er designet for å forlenge levetiden til eksisterende tog, og redusere behovet for ressurskrevende nyanskaffelser, sier Espen Engelstad som leder Dahlrail både i Norge og Sverige.

Espen Engelstad ønsker å forandre måten vi tenker vedlikehold på når det gjelder tog. Nye metoder for å gjøre oppgraderinger vedlikeholdet mer effektivt skal gjøre at togene lever lenger, og holder seg på skinnene når det er forventet. Foto: Frode Pedersen tog24.no

Noe av ideen med det nye verkstedet er å gjøre togselskapene mere effektiv i det daglige. Det nye verkstedet på Alna skal gjøre at togene raskt kan få hjelp i akutte situasjoner, hvor problemet kanskje ikke er så stort, men med bruk av riktige analyseverktøy så lokaliseres problemet og løses raskere enn det som er tilfelle i dag.  

–Vi kan godt sammenligne oss med bilbransjens «Snap Drive», og det var fra bilbransjen vi hentet noe av ideene til det nye verkstedet. Vi kan avhjelpe togselskapene når noe uventet skjer. Vi kan også løse etterslepsproblematikk i og med at vi vil ha tekniske løsninger tilgjengelig for testing og måling. Vi kan også raskt snu oss rundt om et tog blir utsatt for skade eller hærverk som må løses raskt. Vi samarbeider med mange andre underleverandører som raskt kan komme på banen. I tråd med vår strategi har Dahlrail bestemt at vi ikke skal håndtere tungt planlagt vedlikehold av tog, sier Engelstad. 

Fakta om det nye verkstedet:

Uavhengig privat selskap som leier bygget Bane NOR eiendom setter opp på den store jernbanetomten på Alnabru. Dahlrail ser i første omgang for seg 70 ansatte som skal drive jernbaneverksted slik bilbransjen har konseptet «Snap Drive». Frittliggende bygning i nær kontakt med det statseide togverkstedet Mantena. Det blir tre nye spor inn i hallen som blir 122 meter lang og 32 meter bred og med en takhøyde på 11 meter.

Fakta om Dahlrail:

Dahlrail har siden 1917 bidratt til økt driftssikkerhet, effektivitet og pålitelighet for den norske jernbanesektoren. Dahlrail Norge representerer ledende produsenter av jernbanekomponenter og utstyr. Selskapet har etablert kontorer både i Sverige og i Nederland.

Til venstre er det nye bygget tegnet inn på plassen ved den store jernbanetomta på Alna.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer

Krisemøte om togsituasjonen på Nordlandsbanen

Norske tog varslet i går at det ikke kan skaffes egnede lokomotiver til Nordlandsbanen via det offentlige anskaffelsessystemet. Kun en tilbyder meldte seg, men dette var ikke egnet for bruk på Nordlandsbanen. Nå må Norske tog, ut på det åpne markedet for å skaffe tog. Det krevde både operatør og lokalpolitikere fra hele Nordland under […]

Les mer