«Nye NATO» signerer sin første innkjøpsavtale med Bane NOR

Nylig signerte Bane NOR sin første avtale med norske og svenske forsvarsmyndigheter om felles standard og felles innkjøp av togmateriell. Spesialbygde vogner som skal tåle tyngre last enn det som er mulig med dagens materiell. Ifølge informasjon tog24 sitter på, så er de 54 nye Leopard stridsvognene, hvor innfasingen starter i 2026, for tunge for dagens vognmateriell.  

–Evne til å forflytte tyngre militært materiell og forsyninger på bane internt i Norge og mellom de nordiske landene er avgjørende for vår felles forsvarsevne. Dette samarbeidet viser at tverrsektorielt og nordisk samarbeid kan gi betydelige effekter, og jeg er svært fornøyd med at vi sammen har fått på plass denne avtalen sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell.

Med Sveriges og Finlands inntreden i NATO dekker samarbeidsavtalen nye transportbehov i Norge og Norden. Anskaffelsen vil styrke kapasiteten for transport av tyngre materiell på jernbane, som blant annet transport av nye stridsvogner. Når de norske vognene ikke benyttes av Forsvaret vil kravspesifikasjonen sikre at de kan brukes internt i Bane NOR, og de vil også kunne leies ut til sivil godstransport som inkluderer tung last. Dette er viktig for å holde vognene i god stand og klare for bruk, og øker også kapasiteten i sivil godstransport., skriver Bane NOR i en pressemelding.

Tungt materiell krever nye standarder

–Avtalen er et direkte resultat av Bane NORs rolle i totalforsvaret og det gode nordiske samarbeidet om samfunnssikkerhet og transportberedskap. Avtalen innebærer en betydelig forbedring av kapasitet for militær transport på jernbanen både i Norge og Sverige, mellom landene, og til andre land i Europa, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

I februar i fjor bestemte regjeringen at de skulle gå til anskaffelse av 54 tyske Leopard stridsvogner med en opsjon på 18 til. Allerede på fjorårets Jernbaneforum annonserte brigader Håkon Warø fra Forsvarets Operative Hovedkvarter at behovet for mer satsing og samarbedi på tvers og langs sør.nord aksen måtte bli en del av løsningen. Det var i den forbindelse han brukte Leopard-signeringen som eksempel på materiell som ville kreve helt nytt togmateriell. Innkjøpene er beskrevet som en klar styrking av forsvarsevnen og den nasjonale beredskapen. Nå utløser altså bestillingen en større felles samarbeidsavtale som skal gjøre det enklere å forflytte materiell grenseoverskridende.   

–Gjennom å oppgradere vårt eget forsvar med moderne utstyr, bidrar vi til å gjøre NATO sterkere, noe som er svært viktig i dagens alvorlige sikkerhetspolitiske situasjon. Vi har svært dyktig personell som opererer dagens stridsvogner, og vi er glade for å kunne annonsere at vi nå har valgt å kjøpe nye moderne stridsvogner, sa forsvarsminister Bjørn Arild Grami forbindelse med kjøpet.

Tunge løft for «Nye NATO» krever felles investeringer på nytt materiell. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer