De nye lokal- og regiontogene beregnet for Østlandet er forsinket med et halvt år. Dette skyldes forsinkelser fra underleverandører til selve togene. På grunn av problemer med infrastruktur på Linje 2 mellom Ski og Oslo, er de første tog-leveransene flyttet til Linje 1, det vil si på strekningen Spikkestad, Asker, Oslo S og Lillestrøm. Forsinkelsen fører også til at vintertestingen av de nye togene blir forskjøvet til neste vinter.
Norske tog inngikk i 2022 en avtale om kjøp av 36 nye lokal- og regiontog. Togene skal levers av franske Alstom, og ifølge Norske tog er de første togene nå satt i produksjon. Norsk tog varsler likevel en leveranseforsinkelser på et halvt år. Ombygging av plattformer gjør at det blir byttet prioritet på hvilke av de to hovedlinjene på østlandsområdet som får de første togene som kommer til Norge.
Hvordan er fremdriften i prosjektet og kan du si noe mer om leveringer og hvor de første blir satt inn?
–Status for Nye Lokaltog er at deler av toget er satt i produksjon. De første vognkassene er sveiset og lakkert. Selve sammenstillingen starter i slutten av mars dette året. Første togsett skal være ferdigstilt senere dette året og testing og verifikasjon av togsettene skal da starte. Opprinnelig var planene at de først skulle settes i trafikk på linje L2, men pga infrastruktur tilpasninger ser det nå ut til at de blir faset inn på linje L1, sier prosjektleder Hans Arne Dingtorp i Norske tog.
–Hva betyr “Infrastruktur tilpasninger” på L2. Kan du utdype dette?
–Går i all hovedsak ut på å forlenge plattformer på stasjonene langs linje L2. De nye lokaltogene er lengre enn de som operer der i dag.
–Slik planen var så skulle vel togene i vintertesting på Finse allerede i vinter. Er det forsinkelser, og kan du i så fall antyde hvor lang forsinkelsen blir?
–Per i dag har vi en forsinkelse på ca 5,5 måneder. Første togsett er ventet til Norge i slutten av 2024. Vintertesting i Norge vil ikke starte før begynnelsen av 2025. De første togsettene vil bli satt i trafikk Q4 2025, forteller Dingtorp til tog24.
–Hvor mange tog er det snakk om i første leveransen, og som skal settes inn i trafikk i Q4 2025. Når blir en eventuell opsjonsutløsning for ytterligere kjøp vurdert?
–Hovedkontrakten er på 30 togsett som i første omgang skal fases inn på L1. Hvor opsjonen på 25 togsett til skal fases inn er ennå ikke fastlagt, og beslutningen knyttet til ytterligere opsjoner vil ikke bli offentligjort før Q4 2025, sier Dingtorp.
Norske togs Coradia Nordic-tog er spesialtilpasset det norske jernbanenettet og de norske klimaforholdene. De nybestilte regiontogene kan nå en hastighet på opptil 200 km/t. Hvert togsett av de nye regiontogene vil i likhet med lokaltogene bestå av seks høykapasitetsvogner. Togene er også utstyrt med ERTMS-systemet, som er det nye europeiske digitale signalsystemet som nå rulles ut på det norske jernbanenettet. Men også der er det større forsinkelser på innfasingen. Ferdigstillelsen er flyttet fra 2032 til 2034.
Det blir sikkert flott – og sannelig på tide med nye lokaltog. Som ser ut til å bli veldig bra. MEN: Uansett togtype, alder og teknologi og ikke minst vintertesting på Finse, er det pakking av snø og is i boggiene som er akilleshælen. Og det er noe som ikke kan testes når togene står stille på Finse! NSB forklarte for elleve år siden at tog (uansett type) under snørike vintere må innendørs til tining.
Det er fortsatt stor mangel på kapasitet til tining. Nye tog vil være like utsatt for ispakking rundt boggiene som gamle tog . Å tro at nye tog har eliminert ispakkings-problemet er ren utopi.
Hvorfor ble det ikke bestilt flere Flirt-tåg fra Stadler? Det vil også være lettere for vedlikehold.