Nye fjerntog mer tilgjengelig for alle?

Norske Tog beklager at de ikke har vært tydelig nok på hvor tilgjengelige de nye fjerntogene blir for alle typer brukergrupper. Heis blir foretrukket fremfor krav fra brukergrupper om trinnløs inngang. Gulvene i toget blir gjennomgående flate så alle kommer seg sømløst rundt. En klar fordel for rullestolbrukeren, mener Norske Tog. Ikke godt nok mener Norges Handikappforbund.

Mange av dagens fjerntog, som de på Bergensbanen, er ikke godt nok tilrettelagt for rullestolbrukerne. Det skal nå bli mye bedre ifølge Norske Tog, som sammen med produsenten Stadler nå utvikler de nye fjerntogene.

-For Norske tog har det vært viktig at de nye togene skal være enkelt tilgjengelig for alle, også de med rullestol. De nye togene vil være universelt tilgjengelig i henhold til gjeldende jernbanestandard. Det vil være to enkle og effektive rullestolheiser i hvert tog, det blir flatt gulv og ingen innvendige trinn gjennom hele toget, fire rullestolplasser og HC-toalett. Rullestolbrukere vil også kunne benytte seg av bistrotilbud og sovekupeer, sier prosjektleder for fjerntog Sille Svenkerud Førner i en pressemelding fra selskapet.

Det blir heis og ikke trinnfri adkomst

Norske tog har i anskaffelsesprosessen hatt tett dialog med Toggruppa (Blindeforbundet, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Hørselshemmedes forbund). Det har vært et ønske fra Toggruppa om at togene skal ha trinnfri adkomst.

Stor variasjon på plattformhøyder i Norge, og spesielt på fjerntogstrekningene gjør det svært vanskelig å ha direkte ombordstigning fra alle plattformshøyder som varierer mellom 300 mm og 760 mm.

-I en ideell verden skulle Norske tog gjerne sett at det var trinnfri adkomst i tillegg til at rullestolbrukere enkelt kan komme seg rundt til togets fasiliteter. Det siste er godt ivaretatt med toget som er valgt. Valg av en høygulvløsing i kjøretøyet gjør at vi innvendig i toget får en tilnærmet universelt utformet innredning. Dette ville ikke vært mulig for denne produsenten dersom de hadde laget et kjøretøy med lavere gulv. I valget mellom av-og-påstigning eller muligheten til forflytning i vognene, har Norske tog lagt til grunn det siste alternativet for å sikre komfort på lengre reiser, sier Svenkerød Førner.

Togene skal gjøres så tilgjengelige som mulig

Norske tog er sammen med Stadler i gang med designfasen hvor de siste tilpasninger og justeringer blir gjort før toget settes i produksjon. Det er dermed ikke klart eksakt hvordan de nye rullestolheisene blir utformet, for eksempel. De skal være enkle og effektive i bruk, men vil kreve assistanse. I denne fasen vil brukerorganisasjonene i Toggruppa også bli invitert til å delta.

-Norske tog har beklaget at vi har bidratt til en uklar kommunikasjon rundt den valgte fjerntogløsningen. I en artikkel i Aftenposten i mars 2023 har vi brukt begrepet «lavgulv», i stedet for det korrekte begrepet «flatt gulv». Det beklager vi. Når vi nå ser på den informasjonen som er delt fra Norske tog underveis, ser vi at vi kunne vært tydeligere på at det kunne bli heis som løsning, sier Svenkerød Førner.

I de nye togstandardene er det lagt vekt på større brukervennlighet for alle typer togpassasjerer. Flate gulv for økt mobilitet internt er sterkt veklagt. Foto: Norske Tog

One thought on “Nye fjerntog mer tilgjengelig for alle?”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer