Erfaren jernbanemann blir ny toppsjef i Go-Ahead Norge

Emil Eike (54) tar over som administrerende direktør for Go-Ahead i Norge 1. mai. CEO for Go Ahead Nordic, Magnus Hedin, ser frem til å få Emil Eike inn i rollen som toppleder i Norge, hvor Go-Ahead kjører togene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. 

Go-Ahead Norge har stått uten egen Norge-direktør siden Cathrine Elgin gikk fra selskapet i desember i fjor. Magnus Hedin har hatt rollen som konstituert administrerende direktør for Go-Ahead Norge de siste månedene, og Eike tiltrer i rollen som administrerende direktør 1. mai 2023.

–Emil Eike kombinerer lang og variert erfaring fra jernbanen med fokus på innovasjon og tydelig ledelse. Vi er inne i en spennende periode hvor vi arbeider aktivt for å videreutvikle togtilbudet både på Sørtoget og Jærbanen. I Emil har vi funnet en dyktig leder som kan drive den gode utviklingen videre, sier Magnus Hedin.

Eike har mer enn 30 års erfaring som leder, fra Forsvaret og kollektiv- og mobilitetsbransjen. Tidligere har han blant annet jobbet 12 år i NSB, hvor han i perioden 2009 – 2014 var administrerende direktør for NSB Gjøvikbanen. Han har senere vært kommersiell direktør i Flytoget. Som Managing Partner og strategisk rådgiver i Rescale AS har han også erfaring fra Jernbanedirektoratet med konkurranseutsetting av Østlandet, og digital transformasjon av norsk jernbane i Bane NOR. 

–Tog er en helt sentral del av det totale mobilitetssystemet i Norge, og er på den måten en viktig bidragsyter til et bærekraftig samfunn. Sammen med de dyktige og dedikerte medarbeiderne i Go-Ahead gleder jeg meg virkelig til å være en del av dette betydelige samfunnsoppdraget. Go-Ahead var dessuten vinneren av den første trafikkpakken i Norge, og jeg har stor sans for modige og innovative organisasjoner, sier Eike. 

Emil Eike blir ny direktør for Go-Ahead Norge fra 1. mai Foto: Go-Ahead

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer