
Kundeflukt, jernbanens totale omdømme, ansatteutfordringer og 600 millioner i direkte erstatning til togselskapene etter brukollapsen i 2023. Nå er det på´n igjen! SJ topp bruker ord som krise og fare for store omdømmetap for norsk jernbane.
Som Tog24.no antydet allerede søndag 26. januar, så har Bane NOR nå bekreftet at Dovrebanen blir stengt frem til april i første omgang etter at Otta jernbanebru fikk store skader. Med ny dato for stenging sier SJ at situasjonen er dramatisk. De er allerede i dialog med myndighetene om kompensasjonsordninger, men er mest bekymret for kundeflukt og de ansattes økende fustrasjoner.
–Nå er situasjonen blitt dramatisk. Meldingen om ny stenging av Dovrebanen i lang tid fremover betyr enorme utfordringer for oss som togoperatør. Det er vi i SJ som blir forbundet med togdriften, det er oss kundene møter når de går om bord i toget. Bare det i seg selv betyr enorme utfordringer for våre ansatte som må svare på spørsmål fra de kundene som nå må ta buss for tog på deler av strekningen. Vi vil gjøre alt som står i vår makt for at kundene skal føle seg godt ivaretatt og at reisen med oss skal gå så sømløst som er mulig innenfor den krisen vi som togoperatør nå står i. Jeg roper et stort hurra for alle ansatte som nå igjen må stå på for å beholde et omdømme de egentlig ikke har noe skyld i at blir utfordret, sier Randi Ness, direktør for kommunikasjon og marked i SJ Norge.

SJ-direktøren sier at for deres del handler dette om et totalt etterlatt inntrykk som må legges til alt som skjer med infrastrukturen. Det mangler lokomotiver på Nordlandsbanen som kanskje kommer til sommeren. Nordlandsbanen har opplevd stans på stans og kan ikke kjøre gjennomgående før 17. februar. Så kommer hendelsen ved Otta jernbanebru, til sammen en enorm belastning.
–Vi var jo kjent for et bra nattogtilbud både på Dovrebanen og Nordlandsbanen. På grunn av hendelsene vi nå står i, og at Norske tog ikke kan levere lokomotiver, så kan vi ikke tilby en slik service inn og ut av Trondheim på noen strekninger. Det bare understreker de utfordringer vi som togoperatør står i om dagen, sier Ness.
Utgifter i millionklassen
–Det ble betalt ut cirka 600 millioner i kompensasjoner under forrige stopp i den gjennomgående trafikken i Gudbrandsdalen til togselskapene. Er dere i dialog om tilsvarende ordninger nå?
–Denne situasjonen medfører store økonomiske kostnader for oss. Vi har utgifter i millionklassen med tapte inntekter og store ekstrautgifter til alternativ transport. Vi har god dialog med myndighetene og har vært tydelig på at det er viktig at vi raskt får på plass en avtale,
Togselskapene som ble berørt av brukollapsen ved Ringebu høsten og våren 2023 og 2024, ble ifølge justerte tall fra Jernbanedirektoratet, kompensert med 600 millioner. Både Bane NOR og direktoratet stod for utbetalingene som ble etablert etter et initiativ fra Samferdselsdepartementet. Nå ser det ut til at kalkulatoren må tas frem igjen. Bane NOR har bekreftet stopp i gjennomgående trafikk i Gudbrandsdalen frem til april, med ny oppdatering i slutten av mars.
Det at Randklev bru kollapset fikk store konsekvenser for alle som kjørte tog i Gudbrandsdalen. Vi glemmer ofte alle godstogene som trafikkerer dalen. Det ble derfor laget flere egne ordninger i regi av Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Disse kom i tillegg til kompensasjonsordningene som allerede eksisterte. Tog24.no har tidligere skrevet at utgiftene til kompensasjoner var på 500 millioner, dette er nå justert til 600 millioner. Det betyr at de totale utgiftene knyttet til brukollapsen overstiger 1,5 milliarder.
For eksisterende ordning med alternativ transport måtte Bane NOR kompensere de berørte togselskapene med ca. 60 millioner kroner. Togselskapene ble også kompensert av jernbanedirektoratet for kostnader knyttet til buss for tog. Dette tilsvarte ca. 40 millioner kroner. Dette var særlig knyttet til Rørosbanen, der persontogtrafikken ble nedprioritert til fordel for godstogtrafikken.
–Ordningene gjaldt for både de selskapene som kjørte godstog og persontog, og skulle kompensere for tapte inntekter og økte kostnader som følge av passasjerbortfall og økte fraktkostnader. Denne kompensasjonen er ifølge de siste tallene Bane NOR fikk fra jernbanedirektoratet på totalt ca. 500 millioner kroner, og ble betalt av jernbanedirektoratet, sier Christina Bottolfsen, kommunikasjonsrådgiver Bane NOR til Tog24.no.
Lappverk blir dyrt i lengden
At lappverk koster, og er uholdbar strategi i lengden, kan du lese om i denne saken som vi skrev i oktober 2023. Hentet fra Tog24`s rikholdige arkiv av saker om infrastrukturen på norsk jernbane.
