NRK, en av stadig flere bedrifter som oppfordrer ansatte til å velge tog i jobbsammenheng

Hver gang journalist Ragnhild Laukholm Sandvik i NRK skal ut på jobbreise, får hun spørsmål i reiseappen om hun har valgt den mest bærekraftige reisemåten. Stadig flere bedrifter gjør som NRK, og andelen som velger tog i stedet for fly er doblet 1. halvår 2023 opp mot 1. halvår 2019 ifølge nye tall fra reiseoperatøren Berg-Hansen.

NRK, i samarbeid med reisebyrået Berg-Hansen, har innført at alle ansatte som skal ut på jobbreise får spørsmål i en egen reiseapp om dette er den mest klimasmarte reisemåten de har valgt? I de fleste tilfellene står det da mellom tog eller fly forteller en av journalistene i NRK.

Ragnhild Laukholm Sandvik er journalist i NRK på Marienlyst. En av 3500 ansatte fordelt på 15 distrikts- og regionkontor landet rundt, og NRK er derfor en storforbruker av reiser i jobbsammenheng. Når hun skal ut på reportasjereise til for eksempel Trondheim, Bergen eller Kristiansand får hun alltid spørsmål om hun har valgt en reise som er per definisjon den mest klimavennlig reisemåten. Hun sier at dette har fått henne og mange av hennes kolleger til å tenke seg nøye om. Laukholm Sandvik forteller at i de tilfellene det ikke er snakk om nyhetssaker hvor ting «brenner», så har ledelsen klart signalisert at det å ta toget ser de på som en del av arbeidstiden, og at det er fullt mulig å løse arbeidsoppgaver underveis til og fra arbeidstedet om bord på toget.

–Dette er en flott ordning som gjør oss mer bevisst på reisevalgene vi gjør. Når vi i tillegg vet at ledelsen gir oss full frihet til å reise mer miljøvennlig som en del av arbeidstiden, er det jo vinn-vinn for både oss og miljøet. Egentlig er det bare mer inspirerende og løfte blikket for å hele tiden se et nytt landskap fare forbi, sier Laukholm Sandvik.

For å skaffe seg eventuell nødvendig arbeidsro, bruker hun støydemping i ørene. Og hun deler gjerne en historie som gjorde at hun skulle ut på en privat tur med noen venninner til fjellene rundt Vinstra. For å rekke frem i tide, måtte hun ta et tidligere tog en vanlig kontortid skulle tilsi. Kombinasjonen med å komme seg ut av hovedstaden før rushen, gjorde at den ettermiddagen ble saken til NRK´s nettsider levert fra et sted mellom Oslo og Vinstra. Vinn-vinn for alle parter, og med fleksibel arbeidsgiver gir det helt nye muligheter for jobbløsninger.

–Et reisemønster som spres på flere av døgnets tider, vil også være med å redusere kø og unødvendig stress, det er jo på mange måter klimasmart det også, sier Laukholm Sandvik.

Ragnhild Laukholm Sandvik velger gjerne tog hvis dette er mulig. Foto: Frode Pedersen, tog24.

NRK ledelsen med to streker under satsing

De som alt har tatt i bruk en kalkulator sier at den bidrar til bevisstgjøring og økt kompetanse om hvilke tiltak som gir best effekt, forteller Hilde Thoresen, leder for bærekraft og miljø på NRK´s egne hjemmesider.

NRK har besluttet å bruke en norskutviklet klimakalkulator. Green Producers Tool ble lansert i fjor høst. Den har et enkelt brukergrensesnitt og samler store deler av medie- og kulturbransjen i Norge om samme verktøy. Systematisk overgang til elbiler i reportasje-sammenheng, er også en av NRK´s utvidede miljøsatsing. I 2022 var 56 prosent av NRKs person- og varebiler utslippsfrie, i følge tall fra NRK. Med god planlegging i forkant åpner det seg mange muligheter. Fjerde sesong av realityserien «Norges Tøffeste» vant NRKs pris for Årets grønne løft i 2022. Utviklingen av en egen plakat med 10 retningslinjer for et grønnere produksjonsmiljø var en av satsingene.

NRK´s ti grønne bud.

Doblet antallet togreisende

Kan du si noe om tilbakemeldinger til ordningen og om dere har mange som velger mer klimasmarte løsninger?

Berg-Hansen opplever stor og økende interesse for tog fra våre kunder, og vi har jobbet målrettet for å kunne tilby våre jobbreisende kunder en god bestilling- og betalingsløsning også for bestilling av togreiser i Webgate. Resultatet er at andelen som velger tog i stedet for fly er doblet 1. halvår 23 opp mot 1. halvår 2019. Vi sammenlikner tall for 2023 opp mot 2019 da det var vår siste normalår før pandemien. Når man skal på jobbreise ser vi at hovedandelen av våre kunden ikke ønsker å gjøre egne utlegg for reisen, også når de skal kjøpe togbilletter, sier Kine Dreyer, kommunikasjonssjef i Berg-Hansen

Er det flere firmaer som bruker denne ordningen hos dere?

All Berg-Hansen sin kunder som benytter vår online bestillingsløsning, Webgate, får opp spørsmål på strekninger hvor vi har definert at tog kan være et relevant og godt alternativ. Eksempler på slike strekninger er: Oslo– Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Stockholm og Gøteborg.

Kine Dreyer i reiseoperatøren Berg-Hansen, sier stadig flere av deres firmakunder velger tog til jobbi andre byer.

Les også om hva Nordens største forsikringsselskap If gjorde:

Fakta om NRK´s klimapolitiske innsats

Som stor innholdsprodusent jobber NRK aktivt for at det skal bli enklere å ta miljøhensyn i produksjonene. De oppfordrer alle til å gjennomføre målbare tiltak for å redusere klimafotavtrykket når de lager en produksjon. Det kan være utslipp knyttet til transport, flyreiser, overnatting, energibruk, catering, avfall, materialbruk osv. Ved å ta i bruk en klimakalkulator er det mulig å finne ut hva som skal til for å bli mer klima- og miljøvennlig.

I 2022 hadde mellom 10-15 grønne signalprosjekter blitt testet ut, de lærte og delte erfaringer med å produsere mer klima- og miljøvennlig. I 2023 har NRKs ledelse bestemt at alle produksjoner skal ta i bruk klimakalkulatoren og gjennomføre grønne tiltak. Ambisjonen er å redusere mediebedriftens fotavtrykk i alle interne og eksterne produksjoner i tråd med Paris-avtalens klimamål.

Fakta om Berg-Hansens klimapolitiske innsats

De vil bidra til å redusere CO2 utslipp fra reiser bestilt gjennom sitt selskap og bidra til å realisere Paris-avtalen. Dette skal de oppnå gjennom god informasjon, fremme alternative produkter, og være en bidragsyter for utvikling av nye miljøvennlige og bærekraftige produkter og tjenester innenfor reiseliv.

  • Vi tilbyr klimakompensasjon av flyturer, ved å kjøpe og slette klimakvoter for FN-godkjente grønne prosjekter.
  • Vi er initiativtaker og involvert i flere prosjekter for å skape mer miljøvennlige transportmuligheter. Et av disse er få el-fly i kommersiell drift innen 2026.
  • Vi tilbyr alternative transportmuligheter der det er mulig.
  • Vi bistår med planlegging og gjennomføring av klimavennlige arrangementer.
  • Vi tilbyr pakketurer med «grønne» elementer.
  • Våre anbefalte produkter gir trygget for rett valg av leverandør.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer