Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta.

Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og at strekningene hadde for mange avsporinger, feil og mangler. I følge Järnvägar.nu handlet det også om at Vy fikk for lite økonomisk støtte fra den svenske staten slik at strekningen ble et rent tapsprosjekt for Vy.

–Vi elsker nattogene, og vi ville gjerne fortsette å kjøre togene, men vi må få bedre betalt, vi kan ikke fortsette med dagens kompensasjon, sier Dag Lokrantz-Bernitz, administrerende direktør i svenske Vy Tog til nettstedet Järnvägar.nu

Tog24 har skrevet dette tidligere, men også svenskene sliter med infrastrukturen knyttet til utviklingen og forventningene til sin jernbane. Nå velger altså Vy og kaste inn håndkledet og ikke løse ut sin opsjonsavtale om videre drift av nattoget nordover i Sverige. Derfor har det svenske Trafikkverket nå mer og mindre pålagt SJ å drive rutetilbudet inntil videre. Norske Vy kjører fortsatt dagtogene på strekningen, så ifølge kilder vi har snakket med kan jo dette bli en morsom konkurranse om hvem som får flest fornøyde kunder, natt- eller dagtogene.

SJ tar over driften

Trafikverket har gitt SJ i oppdrag å drive trafikken på strekningen Stockholm–Narvik i perioden 15. desember 2024 til 13. desember 2025 med opsjon på ytterligere ett år. Nattogtrafikken har alltid vært viktig for reiseliv og næringsliv i øvre Norrland, skriver Trafikkverket på sine sider.

Det norske togselskapet Vy, har gjennom sitt svenske datterselskap hatt ansvaret for nattogtrafikken til øvre Norrland siden desember 2020. Nå er det altså slutt selv om Vy hadde to år igjen av en opsjonsavtale med det svenske Trafikkverket. For å minimere påvirkningen på passasjerene, har altså Trafikverket nå valgt å direkte-tildele ruten til SJ.

–Det er viktig med en velfungerende og tilgjengelig kollektivtrafikk i hele landet, også når de kommersielle forholdene mangler, og det er derfor positivt at SJ har tatt på seg oppgaven med å sørge for det, forteller Lennart Kalander, avdelingsleder i det svenske Trafikverket.

–Vi spurte vårt togreisende orakel, Kristian Skjellum Aas, som leder FB-gruppa Togferie om hva han tror kan bli konsekvensene av det som nå har skjedd?

–Dette kommer til å bli uendret – SJ skal overta samme materiell, drive med samme personell og kjøre på samme spor. Den største endringen for kundene blir logoen, og at det blir noen kroner billigere å bestille på SJ`s nettsted enn er på Vy`s nettsted – i dag er det motsatt, sier Skjellum Aas.

Tog24 har stilt flere spørsmål rundt situasjonen til Vy´s moderkonsern i Norge, men fått beskjed om at dette må det svenske datterselskapet svare på. I Sverige har vi ventet en uke på svar, men fortsatt står våre spørsmål ubesvart.

Følgende spørsmål ble sendt likt til både VY i Norge og I Sverige.

One thought on “Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt”

  1. Dette er feil.

    Trafikken som svensk Vy sier fra seg er den til Øvre Norrland. Stockholm – Narvik/Luleå.

    Nattogstrafikken mellom Stockholm og Umeå kjøres detimot av SJ AB på kommersiell basis. Vy er ikke involvert i dennectrafikken.

    Her forveksles to ulike togtilbud og operatører.

    Korrekt og opptatert informasjon ligger på nettsiden jarnvagar.nu.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer