Norske Tog signerte avtale verdt åtte milliarder

Det ble kjent allerede i februar at Norske Tog skulle investere i nye tog til blant andre Bergensbanen. I går ble avtalen med sveitsiske Stadler signert. Avtalen gjelder 17 nye tog av typen FLIRT Nordic Express, men de har opsjon på 83 tog til. Det betyr nytt materiell for flere togstrekninger.

Norske Tog signerte i går avtalen som har vært kjent en stund om om kjøp av 17 nye fjerntog, med opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog. De første togene skal etter planen settes i trafikk fra slutten av 2026, og Bergensbanen er de som først får teste disse spesialtilpassede Nordiske utgavene. De nye togene vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Kontrakten har en kostnadsramme på 8 milliarder kroner.

Dette er bare starten på en større utskifting av tog på mange strekninger ifølge Norske Tog. Det skal fortløpende kjøpes inn tog for alle fjerntog-strekningene i Norge (Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen).

De første togene skal inn i trafikk i 2026 på Bergensbanen Fotomontasje: Stadler
Det legges vekt på at kunden skal få både plass og rom. Fotomontasje: Stadler

– I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Med nye fjerntog fra slutten av 2026 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

De nye togene settes i produksjonen i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. De første togene skal etter planen settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026, hvor de erstatter tog som nærmer seg slutten av sin levealder.

Godt samarbeid med Stadler

-Vi er veldig stolte over at vi skal levere neste generasjons fjerntog, FLIRT Nordic Express, til Norge. Vi ser frem til å samarbeide med Norske tog om dette prosjektet, sier Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler.

Norske tog fikk nylig levert FLIRT tog nr 150 fra Stadler. Togene har vært pålitelige og har vist seg å fungere veldig godt, selv under de tøffe klimaforholdene i Norge. I tillegg har kundene strømmet til hver gang et nytt FLIRT-tog har blitt satt i trafikk, heter det i pressemeldingen fra  Norske Tog.

Fra venstre: Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler og Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog. Foto: Benjamin Ward

-Vi ser frem til å fortsette vårt gode og vellykkede samarbeid med Stadler. FLIRT-togene utgjør allerede ryggraden i den norske jernbanen, og vi er sikre på at nye FLIRT Nordic Express vil være et avgjørende bidrag for å gjøre tog til den mest ettertraktede reisemåten i Norge, sier Risan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer