Norske Tog signerte avtale verdt åtte milliarder

Det ble kjent allerede i februar at Norske Tog skulle investere i nye tog til blant andre Bergensbanen. I går ble avtalen med sveitsiske Stadler signert. Avtalen gjelder 17 nye tog av typen FLIRT Nordic Express, men de har opsjon på 83 tog til. Det betyr nytt materiell for flere togstrekninger.

Norske Tog signerte i går avtalen som har vært kjent en stund om om kjøp av 17 nye fjerntog, med opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog. De første togene skal etter planen settes i trafikk fra slutten av 2026, og Bergensbanen er de som først får teste disse spesialtilpassede Nordiske utgavene. De nye togene vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Kontrakten har en kostnadsramme på 8 milliarder kroner.

Dette er bare starten på en større utskifting av tog på mange strekninger ifølge Norske Tog. Det skal fortløpende kjøpes inn tog for alle fjerntog-strekningene i Norge (Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen).

De første togene skal inn i trafikk i 2026 på Bergensbanen Fotomontasje: Stadler
Det legges vekt på at kunden skal få både plass og rom. Fotomontasje: Stadler

– I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Med nye fjerntog fra slutten av 2026 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

De nye togene settes i produksjonen i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. De første togene skal etter planen settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026, hvor de erstatter tog som nærmer seg slutten av sin levealder.

Godt samarbeid med Stadler

-Vi er veldig stolte over at vi skal levere neste generasjons fjerntog, FLIRT Nordic Express, til Norge. Vi ser frem til å samarbeide med Norske tog om dette prosjektet, sier Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler.

Norske tog fikk nylig levert FLIRT tog nr 150 fra Stadler. Togene har vært pålitelige og har vist seg å fungere veldig godt, selv under de tøffe klimaforholdene i Norge. I tillegg har kundene strømmet til hver gang et nytt FLIRT-tog har blitt satt i trafikk, heter det i pressemeldingen fra  Norske Tog.

Fra venstre: Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler og Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog. Foto: Benjamin Ward

-Vi ser frem til å fortsette vårt gode og vellykkede samarbeid med Stadler. FLIRT-togene utgjør allerede ryggraden i den norske jernbanen, og vi er sikre på at nye FLIRT Nordic Express vil være et avgjørende bidrag for å gjøre tog til den mest ettertraktede reisemåten i Norge, sier Risan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer