Norske Tog signerte avtale verdt åtte milliarder

Det ble kjent allerede i februar at Norske Tog skulle investere i nye tog til blant andre Bergensbanen. I går ble avtalen med sveitsiske Stadler signert. Avtalen gjelder 17 nye tog av typen FLIRT Nordic Express, men de har opsjon på 83 tog til. Det betyr nytt materiell for flere togstrekninger.

Norske Tog signerte i går avtalen som har vært kjent en stund om om kjøp av 17 nye fjerntog, med opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog. De første togene skal etter planen settes i trafikk fra slutten av 2026, og Bergensbanen er de som først får teste disse spesialtilpassede Nordiske utgavene. De nye togene vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Kontrakten har en kostnadsramme på 8 milliarder kroner.

Dette er bare starten på en større utskifting av tog på mange strekninger ifølge Norske Tog. Det skal fortløpende kjøpes inn tog for alle fjerntog-strekningene i Norge (Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen).

De første togene skal inn i trafikk i 2026 på Bergensbanen Fotomontasje: Stadler
Det legges vekt på at kunden skal få både plass og rom. Fotomontasje: Stadler

– I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Med nye fjerntog fra slutten av 2026 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

De nye togene settes i produksjonen i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. De første togene skal etter planen settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026, hvor de erstatter tog som nærmer seg slutten av sin levealder.

Godt samarbeid med Stadler

-Vi er veldig stolte over at vi skal levere neste generasjons fjerntog, FLIRT Nordic Express, til Norge. Vi ser frem til å samarbeide med Norske tog om dette prosjektet, sier Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler.

Norske tog fikk nylig levert FLIRT tog nr 150 fra Stadler. Togene har vært pålitelige og har vist seg å fungere veldig godt, selv under de tøffe klimaforholdene i Norge. I tillegg har kundene strømmet til hver gang et nytt FLIRT-tog har blitt satt i trafikk, heter det i pressemeldingen fra  Norske Tog.

Fra venstre: Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive Vice President Marketing & Sales, Deputy Group CEO i Stadler og Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog. Foto: Benjamin Ward

-Vi ser frem til å fortsette vårt gode og vellykkede samarbeid med Stadler. FLIRT-togene utgjør allerede ryggraden i den norske jernbanen, og vi er sikre på at nye FLIRT Nordic Express vil være et avgjørende bidrag for å gjøre tog til den mest ettertraktede reisemåten i Norge, sier Risan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer