At de nye norske fjerntogene har fått hard medfart fra blant andre fra handikapforbundet, gjør at det nå letes etter løsninger både hos produsent og hos Norske tog. Selv sier FFO at de ikke gir seg før Norske Tog innrømmer at de her har begått en feil, og at staten tar lover og regler på alvor.
–Vi er i dialog med handikapforbundet om saken, men jeg kan foreløpig ikke si noe om hva som kommer ut av disse samtalene, sa senior prosjektleder i Norske Tog, Sille Svenkerud Førner til tog24 under «Togprat 2023» i slutten av mai.
Siden den gang har FFO trukket seg fra alt samarbeid om de nye fjerntogene. De ønsket ikke å være noe «funkis» alibi for staten, skriver de på sine hjemmesider. Stridens kjerne handler om at de mener kravene til universell utforming ikke blir oppfylt når blant flere påpekninger må bruke heis for å komme seg om bord.
– Vi er lei oss for at FFO har valgt å gå ut av Toggruppa til Jernbanedirektoratet. Det er viktig for oss med tett involvering av ulike brukergrupper med spesielle behov når det nye fjerntoget nå skal designes ferdig. Toget skal fungere for folk med synsvansker, hørselsvansker, barnefamilier og andre grupper, i tillegg til personer som er avhengig av rullestol, sier Svenkerud Førner.
I følge Førner er det gått til sammen fire runder med informasjonsinnhenting fra blant andre handikapforbundet, blindeforbundet, togoperatører og fagforeninger. Dette har ført til 1400 spesialkrav som i størst mulig grad er forsøkt integrert i de nye togene. Men at det er umulig å innfri på alle punkter. Dette skyldes blant annet ekstern utforming og infrastruktur knyttet til plattformer som gjør det umulig å ikke bruke heis for rullestolbrukere når man skal om bord i toget. Men dette gjelder ikke alle plattformer.
Handikapforbundet uenig i påstand
Tog24 skrev følgende i en tidligere artikkel om at de nye langdistansetogene som blant annet skal inn på Bergensbanen i 2026 at «Gulvene i toget blir gjennomgående flate så alle kommer seg sømløst rundt».
Dette svarte Magnhild Sørbotten, nestleder i Handikapforbundet på det som ble påstått i artikkelen vi skrev på tog24.no.
–Ja gulvene er flate, men nei, alle kommer seg ikkje sømløst rundt. Både midtganger og overgangane mellom togene er så smale at en person i rullestol ikke kommer seg rundt. Rullestolbrukere på jobbreise kan ikke bruke den mer rolige komfortvognen til å jobbe fra. Rullestolbrukere på ferietur med sine små barn, kan ikke komme seg til familievogna. Dermed blir også barna ekskludert fra å leke med andre barn på en tur som trolig vil ta mange timar. Rullestolbrukere som har behov for å legge seg i ein reclainer-stol på en lang tur, har ingen adgang til å bestille billett og rulle inn til slike plasser. Rullestolbrukarar er henvist til ein liten del av en vogn. Der finnes det to kupeer med en rullestolplass for natt og dag, to rullestolplassar, HC-toalett og tilgang til Bistro. Togene er etter vår mening derfor ikke universelt utformet, men en liten del av toget er tilgjengeleg for alle
Svarte følgende på kritikken 24. mai.
Norske togs direktør Øystein Risan svarte kritikken i en egen kronikk på Norske Togs nettsider kort tid etter at kritikken ble reist.
–Vi forstår godt at NHF og andre organisasjoner hadde håpet på en annen løsning. Vi setter stor pris på innspill fra både NHF og andre brukerorganisasjoner i prosessen. De har bidratt til at vi nå får et fjerntog som vil gi bl.a. reisende i rullestol, blinde/svaksynte og hørselshemmede et tilbud som er veldig mye bedre tilrettelagt enn de fjerntogene vi har i dag. Det nye norske fjerntoget blir trolig et av de aller best universelt tilgjengelige togene i Europa.
- Med to store og robuste heiser i hvert tog, samt rampe som reserveløsning.
- Plassering av rullestolplasser på toget vil sikre passasjerer i rullestol tilgang til cafeen, noe de ikke har i dag.
- Med nye sovekupeer som er store nok til å snu rullestoler, sikrer vi at alle i rullestol får et nattogtilbud, noe de ikke har i dag. Disse sovekupeene kan også gjøres om til sittekupeer for eksempelvis en familie på dagtid.
- Det blir flatt gulv og ingen innvendige trinn gjennom hele toget, noe som er bra for alle reisende.
Fakta om FFO:
FFO er Norges største paraplyorganisasjon for organisasjoner for kronisk syke, funksjonshemmede og deres pårørende. De har 87 medlemsorganisasjoner med til sammen over 350 000 medlemmer. FFO har jobbet for samfunnsmessig likestilling og deltakelse for funksjonshemmede og kronisk syke siden stiftelsesåret 1950. De har hovedkontor i Oslo og fylkeslag i alle landets fylker. I tillegg har de flere kommunelag. På vegne av sine medlemsorganisasjoner jobber de opp mot politiske myndigheter sentralt og lokalt, for kronisk syke og funksjonshemmedes felles interesser.
One thought on “Norske Tog beklager at Funksjonshemmedes fellesorganisasjon trakk seg fra samarbeid”