Norsk togvedlikehold i spill, hvem tar ansvar?

Nyhetskommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24.no

Forblir togvedlikeholdet i Norge, -og med norske eiere? Er det lov å spekulere i at Norske tog A/S tar over. De som i dag eier de fleste togene som går på norske skinner. Det burde vel egentlig vært helt naturlig at de som togeiere også sørger for at togene er i den stand man forventer. Kortere ansvarslinjer, samtidig som det vil bli lettere å ansvarliggjøre om ikke tog leveres til operatørene slik som forventet?

Siden regjeringen la frem forslag til revidert nasjonalbudsjett, har det den siste uken vært spekulert kraftig i om det statlige eide togverkstedet  Mantena A/S kan bli solgt ut av landet, eller om det forblir norskt, men med en privat eller annen statlig eier.

–Vi ser for oss at Norske tog er en aktuell kandidat. De eier togmateriellet og vi i NJF mener at eierskap og vedlikehold hører sammen, sier Petter Trønnes, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund til magasinet Fri Fagbevegelse.

Annonse

At Norsk Jernbaneforbund mener dette, mener jeg kan få betydning for et eventuelt salg.

Jeg har stor respekt for norsk fagbevegelse, men skjønner ikke alltid alt maset om en ressurskrevende reversering av hele Jernbanereformen. Mye er lite bra med norsk jernbane slik den fremstår i dagens utgave, men med respekt å melde. Den har aldri vært mer effektiv og med flere avganger enn den har i dag om vi legger til grunn at vi sliter med enorme etterslep og skinnemateriell fra slutten av attehundretallet. Jernbanen tar og får mer plass i mediebildet. Lokførerskolen er Norges mest populære fagutdanning. Apper og informasjonstavler kommuniserer med brukerne i sanntid. Noen har faktisk stor tro på den, altså på jernbanen. Det legges ned et kjempearbeid fra togoperatørene og de enkelte ansattes innsats er merkbart bedre enn jeg noen gang kunne huske det fra gamle NSB. Da ut fra et brukersynspunkt.

Make NSB great again, flagger partiet Rødts samferdselspolitiske talsmann. Han har rett i en ting, jernbanen må bli større, men nødvendigvis ikke ved å snakke jernbanen tilbake til fortida, «da alt var så mye bedre». Å bruke Trump-retoriske grep, synes jeg faktisk bare bare blir for billig og harmoniserer lite med den kraft som tross alt ligger til fagbevegelsen og dermed store masser av de som slettes ikke tror på gammelmodig retorikk a´la Trump. De fleste av oss kjenner svaret på hans ofte menneskefiendtlige strategiske valg. 

Raymond var tidlig på ballen

Dette er ikke første gang problemstillingen er oppe til diskusjon. Allerede i 2023 gikk den gang byrådsleder Raymond Johansen ut og advarte mot salg eller flytting av kunnskap og arbeidsplasser bort fra Groruddalen. Han uttrykte stor bekymring for at Norge og Oslo skulle miste viktig kunnskap og erfaring til eventuelle utenlandske eiere. Det kunne få stor betydning for den generelle beredskapen, og siden da har vel Johansen fått mer rett enn det han kanskje la i bekymringen sin den gang. Nå er ruletten satt i spinn igjen.

Annonse_SJ_2026
Annonse

Det var i 2020 at Mantena, som er størst på togvedlikehold i Norge med beliggenhet i Groruddalen i Oslo, ble flyttet fra Samferdselsdepartementet og over til Nærings- og fiskeridepartementet. Uforståelig for mange, siden togvedlikehold henger nøye sammen med drift og annen logistisk virksomhet i sektoren. Når vi likevel spekulerer rundt hva som kan skje, så er det vel også relevant, og tenke seg en reversering av det politiske eierskapet. Er man først opptatt av å samle bransjen på færre hender vil jo det også være noe som kan både unngå salg eller utflytting av viktig beredskap og ikke minst for å beholde viktig kunnskap og erfaring der den hører hjemme.

Kamzy Gunaratnam, som selv er grorudøl og sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget for AP, har gått ut og ment at forslaget fra egen regjering i revidert budsjett om å selge selskapet, ikke skal føre til at kunnskapen og eierskapet forsvinner ut av landet. Her har hun i hvert fall solid støtte i fagbevegelsen, og det er jo ikke mindre viktig for den sittende regjeringen hva de mener.

Etter hennes utspill, hvor hun også er inne på at en annen statlig aktør like godt kan bli nye eier av Mantena A/S, har vi sendt likelydende spørsmål til flere aktuelle kandidater. De fleste av dem statlige, men også noen private som allerede har fingrene i mye norsk togmateriell. Noen vil helst ikke siteres, andre sier rett ut at dette blir for stort. Ærlig nok.

Ærlig og med kaldt blod

Den som likevel kan helle litt kaldt blod i årene på de som mener at det er en selvfølge at verkstedfasilitetene blir i Norge og på statlige hender, er Atle Lessum i Bane NOR. Han ga oss følgende svar da vi spurte om Bane NOR kunne være en aktuell eierkandidat.

«Togmateriellvedlikehold er regulert både gjennom EU-regelverk og nasjonalt i Jernbaneforskriften. Slikt arbeid er konkurranseutsatt, også på tvers av grenser, og kan ikke utføres over statsbudsjettet uten at det i så fall gjøres unntak fra ESA. Det er med andre ord ikke aktuelt for Bane NOR SF å gå inn i dette». 

Så står vi igjen med spørsmålet vi drøftet innledningsvis. Om det er mest naturlig at Norske tog A/S tar på seg ansvaret med å drive Mantena A/S videre. Som den eneste av mange vi sendte spørsmål til, tok det lengre tid for de å svare enn alle andre som fikk spørsmålet. Det de har svart nå i morgentimene onsdag, er at dette er en sak som ligger til eier, og som eventuelt må behandles videre gjennom politiske beslutninger, og at de foreløpig forholder seg til de rammer de har fått. Altså å anskaffe, eie, og forvalte togene.

Interessant, men når man er så tett på problemstillingene som reises ved salg av en hel bransje og som innbefatter vedlikehold og verkstedtjenester, og ikke uten betydelig betydning for dem selv, -ja så må man vel svare såpass rundt.

At ting henger sammen ble vi minnet om da Go-Ahead, sammen med Mantena og Norske tog inviterte til pressekonferanse for å skryte nettopp av hvor viktig togvedlikeholdet var et samvirke for å få ting til å fungere. Her er det Øystein Risan, direktør for Norske tog som forklarer sammenhengen.
Foto: Frode Pedersen Tog24.no

Se også andre meninger om dette på vår fane som heter «Togprat».

One thought on “Norsk togvedlikehold i spill, hvem tar ansvar?

  1. I Sveits har vi et veldig godt fungerende integrert jernbanesystem, ikke den ekstreme fragmenteringen man ser i Norge. «Jernbane-Revolusjonen» er dessverre en veldig stor feil og vil forhåpentligvis bli reversert.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner