Norsk Jernbaneforbund med fire klare krav til regjeringen

Det mektige Jernbaneforbundet har lagt frem tre krav til staten for å beholde viktig togvedlikehold med verkstedfasiliteter i Oslo og med fortsatt norsk eierskap. Hovedkravet er at det tunge vedlikeholdet tilbakeføres til Samferdselsdepartementet fra Nærings- og Fiskeridepartementet som nå altså ønsker å kvitte seg med eierskapet.

Dette kom nylig frem i revidert nasjonalbudsjett og har skapt bølger i industrien og blant politikere i hele fargespekteret. Vi har spurt mektige Norsk Jernbaneforbund med om hva de mener om forslaget fra regjeringen. Heller ikke innad i AP er de helt enige om hva som bør skje nå.

–Norge må selv ha kompetansen på tungt vedlikehold. Å ha kontroll på vedlikeholdet er avgjørende både for de reisende, og ikke minst beredskapen. Hvem skal ellers reparere togene i en krise eller krig? Når forsyningslinjene brytes, kan vi ikke stole på internasjonale leveranser.

Annonse

Norsk Jernbaneforbund og LOs ledelse har signalisert tydelig til næringsdepartementet at Regjeringen må sikre at tungt vedlikehold forblir i statlig eie, og vi møter forståelse, skriver forbundsleder Torfinn Håverstad i en mail til Tog24.no.

19. mai ble det holdt en stor markering foran stortinget, hvor verkstedarbeidere fra Groruddalen og fagbevegelsen markerte sin motstand mot et forslag som i verste fall kunne bety en utflagging av viktig kunnskap, kompetanse, men kanskje viktigst av alt i disse tider. Evnen til å styre eget materiell i en stadig mere geopolitisk ustabil verden. Se på togvedlikehold som en del av den norske beredskapsevnen, heter det fra Norsk Jernbaneforbund.

–Våre medlemmer i Mantena kjenner nå på en usikkerhet. Det fortjener de ikke, og har sagt klart ifra foran Stortinget. Norsk Jernbaneforbund kan ikke aksepterer at staten selger seg ut av Mantena. Tungt vedlikehold må utføres i Norge, ikke sendes på lastebil til Øst-Europa. Vi snakker om boggier, bremser, hjul og motorer. Egentlig alt som driver toget framover. Det å jobbe med vedlikehold av tog lærer du ikke på skolen. Du lærer det av kollegaene du jobber sammen med. En kompetanse bygd opp over mange tiår, forteller Torfinn Håverstad.

Torfinn Håverstad leder Norsk Jernbaneforbund Fotro: Frode Pederse tog24.no

Norsk Jernbaneforbund har tre klare krav til staten etter at det ble kjent at Nærings- og Fiskeridepartementet som eiere sier de vil selge seg ut av verkstedfasilitetene som i dag drives av Mantena A/S i Oslo.

Kravene vi har sett oversendt til regjeringen er, at staten tar nasjonalt ansvar for tungt vedlikehold. At verkstedkapasitet i Norge bygges opp, og ikke ned, og at det etableres beredskapslager for kritiske deler.

Disse tre kravene er presentert i brevs form til både Nærings- og Fiskeridepartementet i slutten av april. Etter det ble det avholdt møter mellom det som kan kalles tre parter, hvor Jernbaneforbundet var en av partene.

Annonse_SJ_2026
Annonse

–Vårt ønske nå er at Mantena AS overføres fra Næringsdepartementet, som vi mener er altfor opptatt av økonomi, og tilbake til Samferdselsdepartementet som er det departementet med det faktiske sektoransvaret. Så kan det være en idé å dele Mantena i to, en del som ivaretar det tunge vedlikeholdet og legges inn under Norske Tog som eier togene. Det betyr også eierskap til deler og komponenter.  Så kan de rigge den andre delen for å ha ett statlig selskap i konkurransen når det gjelder førstelinjevedlikehold, altså det løpende vedlikeholdet. Vi mener det er viktig å ha ett selskap i norsk eie – spesielt med tanke på beredskapshensyn, sier forbundsleder Torfinn Håverstad.

Vi spurte samferdselsdepartementet om de er villige til å ta over dette ansvaret fra Næring om det blir vedtatt et salg, eller overføring av eierskap/aksjer. Og hvordan departementet stiller seg på generelt grunnlag til at et eventuelt eierskap forsvinner ut av landet?

–Samferdsdepartementet legger til grunn dagens rolle og ansvarsdeling i sektoren. Mantena er og har vært viktig for norsk jernbane. Et velfungerende marked for vedlikehold er en helt grunnleggende forutsetning for god togdrift i Norge. Departementet har derfor satt i gang flere tiltak knyttet til vedlikehold av togmateriell, slik at togene tas bedre vare på gjennom levetiden og at feil på tog over tid reduseres. Når det gjelder Mantena, så er det viktigste at togtilbudet opprettholdes uavhengig av organisering, sier Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

AP`s medlemmer Transportkomiteen, Kamzy Gunaratnam og Anniken Refseth, er klarere enn statssekretær Knibe Kroglund om hva som bør skje i denne saken.

– Vi forstår godt at forslaget skaper uro – både blant ansatte og blant velgere som er glad i jernbanen. Det som ikke snakkes om er at privatisering ikke et reelt alternativ – og vil skape flere problemer enn det løser. Selskapet må bli på offentlige hender, med norsk spesialkompetanse, norsk eierskap og avgjørende hensyn til norsk beredskap, sier begge.

Du kan se hele deres innlegg her:

Fra markeringen utenfor Stortinget 19. mai. Foto: Norsk Jernbaneforbund

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner