Tirsdag 29. august åpner nye Nygårdstangen godsterminal midt i Bergen sentrum. Ombyggingen betyr i beste fall 40 000 færre trailerlass mellom Oslo og Bergen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil foreta den offisielle åpningen.
Nygårdstangen er den første godsterminalen i Norge som er tilrettelagt for hel-elektrisk drift. Lengre plattformer og et mer effektivt laste- og lossesystem er noe av det som øker kapasiteten på terminalen med mer enn 100%. Fornyelsen av Nygårdstangen kan med andre ord bety 40.000 færre trailere på veiene mellom Bergen og Oslo årlig. I tillegg reduseres lastebiltrafikken i Bergen sentrum fordi terminalen etter ombyggingen kun tar imot gods fra tog.
Den oppgraderte terminalen vil få nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det blir også nye spor til togparkering, og samtlige blir elektrifisert. Dermed kan all flytting av godsvogner inne på terminalen gjøres helt utslippsfritt. I tillegg vil godssporene som bygges ha direkte utkjøring fra terminalen til hovedsporet på Bergensbanen. Dette gjør trafikkavviklingen mer effektiv for godstogene. Til sammen vil bedre utnyttelse av arealene og enklere logistikk øke kapasiteten, og legge til rette for mer godstrafikk over på miljøvennlig, elektrisk jernbane. Det blir redusert bilkjøring inn og ut av terminalområdet, noe som også er med på å gi en ekstra miljøgevinst.
I tillegg skal følgende tiltak bidra til å gjøre terminalen utslippsfri:
- Elektrifiserte spor – til både lasting og parkering av godstog
- To nye terminalbygg som forsynes med energi fra fjernvarme og solceller
- Elektrisk løfteutstyr som kan lades
- Ladepunkter til maskiner og utstyr
- Elektrisk tilkobling for kjølecontainere