Norges grønneste godsterminal åpner i slutten av august

Tirsdag 29. august åpner nye Nygårdstangen godsterminal midt i Bergen sentrum. Ombyggingen betyr i beste fall 40 000 færre trailerlass mellom Oslo og Bergen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil foreta den offisielle åpningen.

Nygårdstangen er den første godsterminalen i Norge som er tilrettelagt for hel-elektrisk drift. Lengre plattformer og et mer effektivt laste- og lossesystem er noe av det som øker kapasiteten på terminalen med mer enn 100%. Fornyelsen av Nygårdstangen kan med andre ord bety 40.000 færre trailere på veiene mellom Bergen og Oslo årlig. I tillegg reduseres lastebiltrafikken i Bergen sentrum fordi terminalen etter ombyggingen kun tar imot gods fra tog.

Den oppgraderte terminalen vil få nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det blir også nye spor til togparkering, og samtlige blir elektrifisert. Dermed kan all flytting av godsvogner inne på terminalen gjøres helt utslippsfritt. I tillegg vil godssporene som bygges ha direkte utkjøring fra terminalen til hovedsporet på Bergensbanen. Dette gjør trafikkavviklingen mer effektiv for godstogene. Til sammen vil bedre utnyttelse av arealene og enklere logistikk øke kapasiteten, og legge til rette for mer godstrafikk over på miljøvennlig, elektrisk jernbane. Det blir redusert bilkjøring inn og ut av terminalområdet, noe som også er med på å gi en ekstra miljøgevinst.

I tillegg skal følgende tiltak bidra til å gjøre terminalen utslippsfri: 

  • Elektrifiserte spor – til både lasting og parkering av godstog
  • To nye terminalbygg som forsynes med energi fra fjernvarme og solceller
  • Elektrisk løfteutstyr som kan lades
  • Ladepunkter til maskiner og utstyr
  • Elektrisk tilkobling for kjølecontainere
Nye Nygårdstangen godsterminal i Bergen vil gi et enormt bidrag til å redusere last fra bil og over på bane.
Illustrasjon: Bane NOR og COWI

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer